Miksi yksi somekanava ei riitä yrityksen markkinointiin?

Miksi yksi somekanava ei riitä yrityksen markkinointiin?

Miksi yksi somekanava ei riitä yrityksen markkinointiin? Entä pitääkö yrityksen olla jokaisessa somekanavassa?

Vastaan ensin jälkimmäiseen.

Ei tarvitse.

Riittää, että yrityksellä on profiili jokaisessa somekanavassa, mutta sisältöä voidaan tuottaa vain 1–3 kanavaan. Profiilit kannattaa olla siksi, ettei kukaan huijari pysty ratsastamaan yrityksen brändillä mielivaltaisesti. Näistä muista kanavista vain ohjataan ihmisiä kotisivuille (ei muihin somekanaviin).

Mutta riittääkö yksi somekanava?

Ei, jos se on ainoa markkinoinnin kanava.

Käännetään markkinointi takaperin ja lähdetään liikkeelle siitä, kuinka monta asiakasta haluat kuukaudessa.

Leikitään ajatuksella, että myyt digitaalisia tuotteita, joten asiakasmäärällä ei ole sinun kannaltasi mitään kattoa. Asetat tavoitteeksi saada 100 kauppaa kuukauden aikana. Eli 100 maksavaa asiakasta.

Koska tilastot kertovat, että keskimäärin 2 % kotisivuilla kävijöistä ostaa tuotteita, tämä tarkoittaa, että jotta saat 100 asiakasta, kotisivuillasi on käytävä vähintään 5000 uniikkia eli yksilöllistä ihmistä kuukaudessa.

Ajatellaan sitten, että sinulla on vain yksi markkinointikanava ja se on Instagram. Instagramin tilastoista näemme, että jos tavoitat 4000 ihmistä kuukaudessa, heistä noin 324 (8,1 %) vierailee profiilissasi ja heistä 64 (1,6 %) klikkaa kotisivujesi linkkiä.

Tämä tarkoittaa, että saadaksesi 5000 kävijää kotisivuille pelkästään Instagramista sinun tulisi tavoittaa 312 500 ihmistä kuukaudessa. Joka kuukausi.

5000 / 0,016 = 312 500

Jos sinulla on alle 500 seuraajaa Instagramissa ja julkaiset kaksi kertaa viikossa Instagramin feedissä kuvan kissastasi tai lounaastasi, mitä luulet, tavoitatko näillä kuvilla yli 312 500 ihmistä kuukaudessa?

Tässä on se syy, miksi yksi somekanava ei riitä yrityksen markkinointiin.

Miten yrityksen markkinointi kannattaa hoitaa?

Ensinnäkin sosiaalista mediaa kannattaa ajatella markkinointia tukevana kanavana. Markkinoinnin perusjalka kannattaa rakentaa joko yritysblogiin tai Youtube-kanavalle.

Molemmat näistä on mahdollista hakukoneoptimoida, jolloin alat saamaan uniikkeja kävijöitä suoraan Googlesta – ja vieläpä ilmaiseksi.

Yritysblogin avulla voit saada 66 % tai jopa 75 % kotisivujesi kävijöistä suoraan orgaanisten hakutulosten kautta. Riippuen alasta ja hakusanoista, kävijämäärä voi olla 1000 kävijästä jopa 10 000 kävijään kuukaudessa. Lähdetään tässä esimerkissä kuitenkin maltillisesti liikkeelle ja sanotaan, että saamme yritysblogin avulla tuotua sinulle 3000 uniikkia kävijää joka kuukausi kotisivuillesi.

Kun Googlen rinnalle otetaan 1–3 somekanavaa ja jos jokaisesta kanavasta saamme ohjattua uusia ihmisiä kotisivuillesi 1000 per kuukausi, alamme pikkuhiljaa olla 5000 kävijän tavoitevauhdissa.

Jotta saat 1000 kävijää kuukaudessa, tuottamasi sisällön tulisi silti tavoittaa 62 500 ihmistä kuukausittain.

Paljonko seuraajia pitää olla?

Faktahan on, ettei Instagramista saada kävijöitä sinun kotisivuillesi samalla tavalla kuin esimerkiksi Googlesta. Aika harvoin täysin tuntematon henkilö, joka ei ole aikaisemmin kuullut sinusta, siirtyy ensimmäisenä kotisivuillesi.

Sosiaalinen media on sosiaalinen. Siellä tutustutaan, jutellaan ja opitaan tuntemaan toinen toisemme. Ennen pitkää ihmiset alkavat seuraamaan yrityksiä ja yrittäjiä, jolloin kävijämäärä profiiliin ja kotisivuille kasvaa.

Minun IG-tililläni on tällä hetkellä vajaa 3400 seuraajaa ja tavoitamme sillä keskimäärin 20 000 ihmistä viikossa. Jos tuotamme enemmän sisältöä, määrä voi jopa tuplaantua.

Seuraajamäärällä ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä kuin seuraajien ”laadulla”. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset, jotka alkavat seuraamaan sinua, ovat aidosti kiinnostuneita sinusta ja yrityksestäsi sekä tuotteistasi ja palveluistasi.

On siis turhaa käyttää aikaa somerinkeihin tai seuraajien ostamiseen. Ne eivät tuo sinulle kaivattua liikennettä kotisivuillesi.

Tärkeää on, että tuotat aidosti sinun unelma-asiakastasi hyödyttävää sisältöä säännöllisesti.

Yhteenveto

Miksi yksi somekanava ei riitä yrityksen markkinointiin? Koska se ei riitä tuomaan sinulle riittävästi kävijöitä yrityksen kotisivuille. Markkinointi on kokonaisuus, joka koostuu niin yritysblogista kuin sosiaalisesta mediasta. Jos kirjoittaminen ei tunnu omalta ja pidät enemmän esiintymisestä, silloin yritysblogin voi korvata Youtube-kanavalla.

Tärkeää on, että tarjoat monipuolisesti sisältöä eri kanavissa. Monipuolisuus ei tarkoita sitä, että tuotat jokaiseen kanavaan eri sisältöä vaan sitä, että kierrätät esimerkiksi blogipostauksen videomuotoon ja sosiaaliseen mediaan.

Kerran tehtyä, itse tuotettua sisältöä saa ja kannattaa kierrättää.

Kirjoittajasta

Tiia Konttinen on intohimoinen sisällöntuottaja, joka janoaa vastausta kysymykseen: "Mikä saa ihmisen toimimaan verkossa?" Tuota kysymystä pohtiessa Tiia on rakentanut viisi menestyvää blogia ja kaksi menestyvää osakeyhtiötä. Asiakkaiden sisältöjä Tiia kirjoittaa yhtä suurella sydämellä kuin omiaan. Illat menevät leppoisasti ruotsalaisia dekkareita lukiessa ja kissaa leikittäessä paperitolloilla.


Click here to subscribe Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Scroll to Top