Voisitko tehdä minulle some-suunnitelman ilmaiseksi?

voisitko tehdä minulle some-suunnitelman ilmaiseksi

”Voisitko tehdä minulle some-suunnitelman ilmaiseksi?” Oletko yrittäjänä törmännyt siihen, että ystäväsi tai lähipiirisi pyytää sinulta ilmaisia palveluksia alaasi liittyen?

Lastenhoitaja voi joutua yllättäen juhlissa vahtimaan muun juhlaväen lapsia, koska ”sinultahan se käy niin helposti tässä sivussa, kun teet sitä työksesikin.” Sähkötöitä työkseen tekevää ihmistä saatetaan pyytää ohimennen asentamaan uusi pistorasia tai kampaajaa pyydetään illanviettoon mukaan, mutta samassa kutsussa mainitaan, että siinä samalla voisi tehdä illanviettoon lähtijöille jotkut ”nopeat” kampaukset ilmaiseksi. Kuulostaako tutulta?

Minulle kuulostaa. Autan mielelläni ihmisiä kertomalla silloin tällöin pieniä vinkkejä markkinointiin, sosiaaliseen mediaan ja bloggaamiseen liittyen, mutta kun minulta kysyttiin ”Voitko tehdä minulle jonkun some-suunnitelman Instagram tililleni ilmaiseksi?” jouduin avaamaan suuni ja kertomaan miksi en tee tätä ilmaiseksi.

Tässä postauksessa kerron sinulle miksi sosiaalisen median suunnitelma on tärkeä yrittäjälle markkinointistrategian ja myynnin näkökulmasta. Kerron myös mikä sen rahallinen arvo voi yrittäjälle olla.

Some-suunnitelman tärkeys markkinointistrategian näkökulmasta

Jotta liiketoiminta ja sen markkinointi voi olla kannattavaa ja kasvusuuntaista, on tekemisen oltava suunnitelmallista. Tässä apuna toimii yrityksen markkinointistrategia. Markkinointistrategiassa määritellään mm. yrityksen markkinointikanavat.

Jos yrityksen markkinointikanaviin kuuluu sosiaalisen median kanava tai useampikin, silloin paikallaan on tehdä myös ns. Some-suunnitelma. Some-suunnitelma pitää sisällään sen, mitä milloinkin julkaistaan yrityksen sosiaalisen median kanavissa.

Some-suunnitelman avulla yrityksen viestintä pysyy yhdenmukaisena kaikissa kanavissa niin ulkoasultaan, tone of voiceltaan, kuin myös sisällöltään. Kun yrityksen viestintä on kaikissa kanavissa linjassa keskenään, on asiakkaan helppo tunnistaa yritys törmätessään siihen sosiaalisessa mediassa. Tämä luo tuttuuden ja turvallisuuden tunteen asiakkaalle.

Some-suunnitelma helpottaa myös sitä, miten markkinointistrategiassa määritellyistä yrityksen arvoista, visiosta ja missiosta viestitään käytännön tasolla ulospäin.

Some-suunnitelman tärkeys myynnin kannalta

Yrittäjälle tärkeätä on tietysti tehdä myyntiä. Myynnin kannalta SoMe-suunnitelman tekeminen on kriittisen tärkeätä. Jos yrityksen sosiaalisen median viestintä on sinne tänne sinkoilevaa hakuammuntaa, julkaisuja tehdään milloin sattuu ja sisällöt ovat yrittäjän henkilökohtaisesta elämästä tuote-esittelyihin ja kaikkea siltä väliltä, on vaikea luoda luotettavaa ja ammattimaista kuvaa seuraajille sekä potentiaalisille asiakkaille.

Tärkeätä on luoda suunnitelma ja pysyä siinä. Suunnitelmaan kuuluu määritellä sisällöt SoMe kanavoittain, sekä määrittää laadukkaat kuvat ja yhtenäinen visuaalinen ilme, joka luo ammattimaisen kuvan ja helpottaa yritystä erottumaan kilpailijoista.

Kun some-suunnitelma on tehty hyvin ja se on linjassa yrityksen markkinointistrategian kanssa, se tuo yritykselle myyntiä, näkyvyyttä ja parantaa yrityksen brändin tunnettavuutta. Sen avulla yrittäjä myös tavoittaa yrityksen kohderyhmän tavoitteellisella sisällöntuotannolla ja tuo yrityksen unelma-asiakkaalle helpommin lähestyttäväksi.

Some-suunnitelman rahallinen arvo

Kun vuonna 2020 aloimme tehdä suunnitelmallisempaa some -markkinointia asiakkaallemme, kolminkertaistimme hänen ensimmäisen vuosineljänneksen myynnit edellisvuoteen verrattuna.

Some-suunnitelmien avulla teimme asiakkaan Instagramin ja Facebookin kautta vuonna 2021 myyntiä jopa 3800 euroa kuukaudessa.

Some-suunnitelman rahallinen arvo voi olla yrittäjälle siis merkittävä. Kun teet tai teetät ammattilaisella laadukkaan some-suunnitelman yrityksellesi, se voi tuoda sinulle jatkuvaa tuloa sosiaalisen median välityksellä, kasvattaa yrityksesi asemaa alasi ammattilaisten joukossa ja tuoda yrityksellesi uusia asiakkaita.

Laadukas some-suunnitelma näkyy ulospäin yrityksen viestinnässä. Se luo brändille uskottavuutta, ammattimaisuutta ja luotettavuutta. Nämä piirteet vaikuttavat suuresti ihmisen ostokäyttäytymiseen.

Onko sinun yritykselläsi jo markkinointistrategia ja some-suunnitelma?

Jutellaanko lisää? Varaa aika maksuttomaan 45 min somesisällön kartoitukseen.

 

Kirjoittajasta

Hanna Prinkkilä luo markkinointiassistentin työssään yrittäjille brändin ilmeeseen sopivaa sosiaalisen median sisältöä. Hänen kädenjälkeään voit nähdä niin Instagramissa, Facebookissa kuin Youtubessakin.

Scroll to Top