Verkkokurssin tekeminen – opas onnistumiseen

Verkkokurssin tekeminen

Verkkokurssin tekeminen on iso projekti, sitä ei käy kieltäminen! On kuitenkin selvää, että verkkokurssien kysyntä tulee jatkossa vain kasvamaan. Siksi yrityksesi kannattaa ottaa verkkokurssit osaksi palveluvalikoimaa.

Verkkokurssi on digitaalisin keinoin järjestettävä koulutus tai valmennus, jonka tarkoitus on auttaa asiakasta oppimaan uusia taitoja, ratkaisemaan jokin ongelma tai pääsemään eteenpäin. Verkkokurssi voi olla lyhyt tai pitkä – kokonaisuudet voivat vaihdella parin oppitunnin mittaisista kursseista aina kymmeniä luentoja ja tehtäviä sisältäviin masterclass-tyyppisiin valmennuksiin.

Olipa kyseessä sitten laaja tai tiiviimpi verkkokurssi, on tärkeää hoitaa projekti alusta loppuun asti kunnolla. Kun teet verkkokurssin huolella ja markkinoit sitä ammattitaidolla, saat parempia myyntituloksia ja asiakkaasi ovat tyytyväisempiä.

Tässä artikkelissa opit:

  • kenelle ja miten myydä verkkokurssia
  • miten päätät, mistä teet verkkokurssin
  • miten hallinnoit verkkokurssiprojektia

Olen ollut mukana yli 40 verkkokurssin lanseerauksessa ja halusinkin nyt koota tähän artikkelin tärkeimmät kokonaisuudet, jotka tulee ottaa huomioon, kun teet verkkokurssia. Haluan, että vinkkien avulla saat selvyyttä ja rauhaa projektin suunnitteluun ja toteutukseen – ehkäpä myös vältät yleisimmät aloittelijamokat, joita ensimmäistä kertaa verkkokurssiaan myyvät yrittäjät monesti tekevät.

Lue myös: Verkkokurssin lanseeraus – onnistumiset ja epäonnistumiset yli 40 kampanjan jälkeen

Tämän artikkelin sisällysluettelo

  1. Verkkokurssin kohderyhmä – määritä unelma-asiakas
  2. Rajaa verkkokurssin aihe
  3. Verkkokurssin lanseeraus – eli verkkokurssin myynti
  4. Verkkokurssin tekeminen – aikatauluta kaikki askeleet
  5. Verkkokurssialusta – mitä ottaa huomioon
  6. Rakenna yleisö sisältömarkkinoinnilla
  7. Copywriting eli myyvä kirjoittaminen verkkokurssille
  8. Älä jää yksin – ota tiimi tueksi

 

1. Verkkokurssin kohderyhmä – määritä unelma-asiakas

Verkkokurssin tekeminen alkaa kohderyhmän valinnasta. Ja kun puhun valinnasta, tarkoitan nimenomaan sitä: kurssille tulee määrittää selkeä unelma-asiakas ja tämä on aktiivinen valintasi. Unelma-asiakas ei siis tipu sattumalta taivaista, vaan sinä päätät, millaista ihmistä haluat auttaa.

Suosittelen, että teet unelma-asiakkaastasi avatarin. Asiakasavatar tarkoittaa sitä, että luot kuvitteellisen henkilön, joka hyötyisi kurssistasi eniten. Avatar on tarkka kuvaus ihmisestä, jolle annetaan nimi sekä määritellään perhe, harrastukset, työ ja yhteiskunnallinen asema, tulo- ja koulutustaso. Näiden lisäksi asiakasavatarille on hyvä määritellä tavoitteet, unelmat, pelot, toiveet sekä arvot.

Verkkokurssin osalta asiakasavatarille on myös hyvä määrittää taito- tai tietotaso, joka hänellä on nyt. Sen avulla päätät, minkä tasoisia asiakkaita haluat palvella kurssillasi: lähdetäänkö liikkeelle perusteista vai onko kurssi tarkoitettu jo pidemmälle ehtineille.

Yksi esimerkki tästä on esimerkiksi verkkokurssimuotoinen treeniohjelma: on tärkeää päättää, tekeekö kurssia tämän hetken sohvaperunoille, aktiivisille lenkkeilijöille, kuntosali-intoilijoille vai maratoonareille. Kaikki eivät hyödy samasta kurssista.

 

Miksi asiakasavatar tehdään verkkokurssille?

Asiakasavatar eli tarkka kohderyhmän määrittely auttaa sinua verkkokurssin tekemisen jokaisella askeleella. Kun avatar on valmis, tiedät tismalleen, millainen ihminen saa eniten irti kurssistasi ja mitä hänelle pitää opettaa.

Yllä oleva treenikurssiesimerkki havainnollistaa asiaa: kun tiedät kenelle myyt, sinun on helpompi suunnitella kurssin sisältöjä – eli hahmottaa ja päättää, mitä opiskelijan tarvitsee oppia saadakseen ne tulokset, jotka lupaat kurssin antavan.

Asiakaslupaus onkin tärkeä kohderyhmäsidonnainen asia: kohderyhmän määrittely auttaa sinua päättämään, mikä kurssin perimmäinen tarkoitus on. Verkkokurssin tarkoitus on viedä asiakas pisteestä A pisteeseen B – avatarille on hyvä määrittää piste A (jossa hän on nyt) sekä piste B, jota hän haluaa tavoitella.

Asiakasavatar on myös elintärkeä markkinoinnin väline. Jos kirjoitat markkinointi- ja myyntitekstisi ”vain jollekulle”, tulee tekstistä luultavasti tylsä, eikä se puhuttele oikein ketään. Verkkokurssin kohderyhmän tarkka määrittely auttaa sinua kirjoittamaan tekstiä, joka oikeasti puhuttelee asiakastasi – ja siten johtaa myös myyntiin.

 

Verkkokurssin tekeminen ja lanseeraus

 

2. Rajaa verkkokurssin aihe

Äskeisessä kappaleessa sivusimmekin jo hieman kurssin aiheen rajaamista kohderyhmän perusteella. Asiakas onkin tärkein kriteeri, jonka avulla päätät, mistä aiheesta kurssisi oikeastaan teet.

Etenkin kun edessäsi on urasi tai yrityksesi ensimmäisen verkkokurssin tekeminen, ei kannata haukata liian suurta palaa. Älä yritä opettaa asiakkaalle kaikkea. Määritä se tavoite, jonka haluat asiakkaasi saavuttavan ja kartoita mitä taitoja hänen pitää osata päästäkseen tuohon tavoitteeseen.

Kokemus on osoittanut, että nykypäivänä ihmiset eivät innostu monta kuukautta kestävistä, valtavan laajoista kokonaisuuksista. Verkkokurssisi voi opettaa jopa vain yhden taidon, jos se on alallasi mielekästä.

Aiheen rajaaminen ei ole aina kaikista helpoin tehtävä – painin myös itse asian kanssa tehdessäni itse omaa ensimmäistä kurssiani. Kyseessä oli Facebook-mainonnan kurssi yrittäjille ja markkinoijille, jotka eivät vielä tienneet juuri mitään aiheesta, eikä heillä ollut mainonnan kokemusta.

Oli suuri houkutus tehdä kurssille monta monituista videota myös edistyneimmistä mainonnan taktiikoista, mutta onneksi pidin pääni: jos kurssilla olisi valtavasti sisältöä, voisi asiakkaalla tulla seinä vastaan jo alkumetreillä. Hän voisi ajatella, ettei koskaan tule oppimaan näitä asioita. Siksi pidin kurssin lyhyenä ja jätin edistyneimmät opit sieltä pois.

 

3. Verkkokurssin lanseeraus – eli verkkokurssin markkinointi

Verkkokurssin lanseeraus tarkoittaa verkkokurssin markkinointikampanjaa. Lanseeraukset ovat monimuotoisia eikä niissä ole yhtä oikeaa tapaa. Verkkokurssin lanseeraus voi olla laaja monikanavainen markkinointikokonaisuus, joka kestää kuukauden. Vaihtoehtoisesti se voi olla myös parin viikon tiivis paketti, jossa on käytössä vain 1-3 markkinointikanavaa.

Mitä kaikkea verkkokurssin lanseeraus voi pitää sisällään? Alla on lista asioista, joita on hyvä harkita osaksi verkkokurssin markkinointia – kaikkea ei kuitenkaan ole pakko toteutta.

  • Yleisön kerääminen ja kasvattaminen.
  • Yleisön lämmittely aiheeseen.
  • Sähköpostilistan kerääminen (joko alusta asti tai nykyisen listan kasvattaminen).
  • Webinaari, ilmainen opas tai muu liidimagneetti.
  • Sosiaalisen median markkinointi – orgaaninen näkyvyys.
  • Sosiaalisen median markkinointi – maksettu mainonta.
  • Sähköpostimarkkinointi.
  • Sisällöntuotanto blogiin verkkokurssin aiheesta.
  • Myyntisivu.
  • Mahdollinen tarjous tai hintaportaat.

Kuten huomaat, verkkokurssin lanseerauksessa on monta pohdittavaa ja tehtävää asiaa. Onkin hyvä käyttää esimerkiksi projektinhallinnan työkalua tai kattavaa tehtävälistaa, jotta hahmotat kaikki tehtävät asiat.

Verkkokurssin tekeminen ja lanseeraus voi nimittäin olla melkoisen työläs prosessi! Verkkokurssin lanseeraus alkaa suunnittelusta – suosittelemmekin, että pelkästään markkinointikampanjan suunnittelu aloitetaan viimeistään kolme kuukautta ennen ensimmäisenkään markkinointitoimenpiteen julkaisupäivää.

Tästä pääsemmekin sopivasti seuraavaan aiheeseen, eli miten aikatauluttaa verkkokurssin tekeminen.

 

4. Verkkokurssin tekeminen – aikatauluta kaikki askeleet

 

Verkkokurssin tekeminen ja aikataulutus

 

Verkkokurssin tekeminen ja lanseeraus ei ole poikkeus sääntöön: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Jos sinulle jäisi vain yksi asia mieleen tästä artikkelista, haluaisin sen olevan: suunnittele, suunnittele ja suunnittele. Hyvä suunnittelu ja aikataulutus vähentää 99 % kaikesta stressistä, mitä lanseeraukseen liittyy.

Aloita verkkokurssin suunnittelu aikataulun laatimisesta: laita kalenteriin päivä, jolloin verkkokurssin myynti alkaa. Sen jälkeen aikatauluta kaikki askeleet tulevaisuudesta nykyhetkeen. Mieti esimerkiksi se, milloin aloitat sosiaalisen median markkinoinnin ja milloin myyntisähköpostit lähetetään. Kun tiedät julkaisupäivät, mieti milloin sinun pitää kirjoittaa tekstit, ottaa kuvat tai kuvata ja editoida markkinoinnissa käytettävät videot.

Ota siis jokainen markkinointikanava tarkasteluun sekä pohdi ja päätä, mitä missäkin kanavassa julkaistaan. Tee lista aineistoista mitä tarvitset kuhunkin julkaisuun – tekstit, kuvat, podcastit, videot tai tekniset resurssit

Esimerkiksi voidaan ottaa vaikkapa myyntisivu. Se voi tuntua yksinkertaiselta asialta toteuttaa, mutta suunnitteluvaiheesta julkaisuhetkeen tarvitaan monta askelta: tekninen toteutus, tekstit, kuvat, mahdolliset videot, visuaalinen ilme ja lopulta julkaisu.

Kun markkinointitoimenpiteet ovat kalenterissa, on tarpeen aikatauluttaa myös itse verkkokurssin tekeminen: aikatauluta kurssin materiaalien laatiminen ja/tai kuvaaminen. Tässä vaiheessa sinulla on hyvä olla kurssin rakenne jo selvillä, eli tiedät mitä materiaaleja kurssille ylipäätään pitää tuottaa.

Verkkokurssin tekeminen voi sen laajuudesta ja rakenteesta riippuen pitää sisällään esimerkiksi:

  • Oppituntien suunnittelua
  • Tehtävien laatimista
  • Videoiden käsikirjoitusta, kuvaamista ja editointia (myös mahdollinen tekstitys)
  • Tekstintuotantoa
  • Oppaiden kirjoittamista
  • Podcastien tekemistä

Pohdi siis, milloin aiot tuottaa kaikki materiaalit ja milloin niiden pitää olla julkaisuvalmiit.

 

5. Verkkokurssin tekeminen verkkokurssialustalle – mitä ottaa huomioon

Verkkokurssialusta on tekninen työkalu, jonka avulla julkaiset verkkokurssisi. Jotkut alustat sisältävät myös verkkokurssin myyntiin tarkoitetut toiminnot. Suurin osa alustoista on ulkomaisia, mutta kotimaisiakin toimijoita alkaa kentältä löytyä.

Verkkokurssialustoja on monenlaisia ja ne palvelet erilaisia asiakkaita – varmistu siis ennen palvelun ostamista siitä, että työkalu täyttää tarpeesi. Yksinkertaisimmillaan verkkokurssin voi toteuttaa vaikkapa sähköpostin kautta lähetettävillä infopaketeilla ja linkeillä. Yksi ilmainen tapa on myös järjestää kurssi suljetussa Facebook-ryhmässä.

Mitä verkkokurssialusta sitten tekee, eli miksi sellainen kannattaa olla?

Otetaan esimerkiksi LifterLMS, joka on yksi WordPress-sivustolle saatavista verkkokurssialustoista. Sen avulla verkkokurssin tekeminen on helppoa, sillä voit luoda siellä vaivattomasti oppitunteja, tehtäviä ja kurssin rakenteen (esimerkiksi osiot, joiden alla on tietyn aiheen oppitunnit). Kaikki tapahtuu valmiiden työkalujen avulla, joten et tarvitse koodausosaamista.

Lue lisää: Verkkokurssi- ja myyntialustat vertailussa (Tiiakonttinen.fi)

 

6. Rakenna yleisöä sisältömarkkinoinnilla

Sisältömarkkinointi on tärkeä tapa kasvattaa kurssisi aiheesta kiinnostunutta yleisöä. Ensin heistä tulee seuraajiasi, lopulta asiakkaita. Sisältömarkkinointi siis auttaa sinua keräämään ympärillesi ihmisiä, joille voit myydä kurssiasi. Etenkin alkuvaiheessa voi muuten käydä niin, että sinulla on timanttinen verkkokurssi myyntivalmiina, mutta sali on tyhjä eikä sinulla ole ympärilläsi yleisöä, jolle kertoa kurssistasi.

Sisältömarkkinoinnin tehtävä on vakuuttaa asiakas jo ennen ostopäätöstä siitä, että sinä olet oikea ihminen auttamaan häntä kyseisen aiheen tai ongelman parissa. Hyvä sisältö siis rakentaa asiantuntijastatustasi ja luottamussuhdetta asiakkaaseen. Sisältöä voidaan julkaista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, sähköpostissa tai omassa blogissasi.

Tavoitteellinen ja tuloksellinen sisältömarkkinointi ei tarkoita sitä, että pohdit joka päivä 5 minuuttia, että mitähän sitä tänään tuonne Faceen laittaisi. Verkkokurssin lanseeraus nimittäin vaatii, että pohdit syvällisemmin sitä, mikä saa heidät avaamaan lompakkonsa nyörit. Suosittelen lämpimästi, ettet julkaise sisältöjä hetken mielijohteesta, vaan suunnittelet, kirjoitat, kuvaat ja ajastat julkaisut etukäteen.

Aina ei ole myöskään järkevää hoitaa kaikkea itse, sillä sisällöntuotanto voi viedä kallisarvoista aikaasi pois itse asiasta – eli verkkokurssin tekeminen jää työajan suhteen sivurooliin.

Lue lisää: Miten sisällöntuotannon ulkoistaminen säästää aikaa ja tehostaa markkinointia

 

7. Copywriting eli myyvä kirjoittaminen verkkokurssille

Copywriting tarkoittaa myyntiin tähtäävien tekstien kirjoittamista. Se voi pitää sisällään myös vaikkapa mainosvideoiden käsikirjoitusta. Ei ole nimittäin yhdentekevää, mitä sanot tuotteestasi, olipa kanava ja media sitten mikä tahansa.

Hyvä verkkokurssin myyntisivu ei tarkoita sitä, että kirjoitat pari kappaletta siitä, mitä aiheita verkkokurssi opettaa. Myyntisivulla, mainoksissa ja sisällöntuotannossa kannattaa puhutella asiakasta, paneutua hänen ongelmiinsa sekä tavoitteisiin ja unelmiin, jotka hän haluaa saavuttaa.

Älä siis kirjoita tylsää listausta tuotteen ominaisuuksista, vaan pohdi tämänkin artikkelin alussa mainittua pistettä B, jossa asiakkaasi haluaa olla kurssin käytyään. Myyvä teksti herättää asiakkaan kiinnostuksen verkkokurssiasi kohtaan, ja lopulta se herättää myös ostohalun.

Lue lisää: Miksi copywriting on tärkein markkinoinnin taito?

 

8. Älä jää yksin – ota tiimi tueksi

Verkkokurssin tekeminen pitää sisällään monta työvaihetta. Jos olet tekemässä ja markkinoimassa kurssia yksin, sinusta voi tuntua, että projekti on liian suuri. Into voi vaihtua ahdistukseen, jos et saa vertaistukea.

Kannattaakin siis pohtia, kenet voisit ottaa mukaan verkkokurssiprojektiin.

  • Onko sinulla mentoria, joka voi neuvoa sinua vaikeissa paikoissa?
  • Pääsetkö osaksi vertaistukiryhmää, jossa on muita samassa tilanteessa olevia sekä niitä, jotka ovat jo ratkoneet sinua askarruttavat pulmat?
  • Voitko kääntyä ammattilaisen puoleen?

Me Suomen sisältömedialla autamme tavoitteellisia yrittäjiä tekemään tuloksellisia, oikeasti myyntiä tuovia verkkokurssilanseerauksia. Autamme siis mielellämme sinua saavuttamaan unelmasi ja kasvattamaan tulojasi menestyvän verkkokurssin avulla.

Kun teet lanseerauksen kanssamme, sinun ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan – käytössämme on valmiiksi testatut, hyväksi todetut prosessit, joiden avulla verkkokurssistasi tulee menestystarina.

>> Ota yhteyttä – jutellaan yhdessä siitä, miten voimme auttaa sinua menestymään verkkokurssisi avulla.

 

Kirjoittajasta

Meeri Karusaari vastaa asiakkaiden tuloksellisesta sosiaalisen median mainonnasta, copywritingista sekä sähköpostimarkkinoinnista. Meerin vahvuus on asiakkaan ongelman ymmärtäminen pintaa syvemmältä.

Scroll to Top