Verkkokurssin lanseeraus – onnistumiset ja epäonnistumiset yli 40 kampanjan jälkeen

verkkokurssin lanseeraus

Verkkokurssit ovat tämän päivän kuumaa kamaa, sitä ei käy kieltäminen. Asiantuntijat innostuvat paketoimaan osaamistaan verkkokursseiksi tämän tästä, mikä on lähtökohtaisesti hieno juttu! Harmittavan usein verkkokurssin lanseeraus kuitenkin jää hyvin pintapuoliseksi ja hataraksi toiminnaksi, minkä johdosta kauppakaan ei käy.

Valitettavan usein nimittäin törmään tapauksiin, jossa asiantuntija tekee verkkokurssin ja sitten odottelee asiakkaita saapuvaksi. Ja odottelee. Ja odottelee.

Tämä asiantuntija on saattanut tehdä muutamia julkaisuja sosiaalisen median kanaviinsa (jossa on yleensä seuraajia muutamista sadoista muutamiin tuhansiin). Tämä on tietenkin tyhjää parempi, mutta kauppa ei luultavasti silti käy kovin vilkkaasti.

Tässä vaiheessa moni on jo valmis heittämään kirveen kaivoon – mitäs järkeä oli käyttää valtavasti aikaa kurssin suunnitteluun, toteutukseen ja kuvaamiseen, kun se ei kiinnosta ketään!

Verkkokurssin lanseeraus on se taianomainen työkalu, joka tästä yhtälöstä uupuu.

 

Mikä verkkokurssin lanseeraus tarkoittaa käytännössä?

Verkkokurssin lanseeraus tarkoittaa markkinointikampanjaa, jonka aikana keräät ympärillesi yleisöä, joka on kiinnostunut kurssin aiheesta. Kerrot heille erilaisten sisältöjen avulla kurssisi aiheesta, saat heidät innostumaan ja lopulta ostamaan.

Muutama somepostaus ei ole sama asia kuin lanseerauskampanja. Verkkokurssin lanseeraus on yleensä melko laaja ja monikanavainen kokonaisuus – markkinointia tehdään siis useammassa kanavassa päällekkäin, jotta tavoitteisiin päästään. Toki on myös mahdollista toteuttaa kevyempi lanseeraus ja se voi olla kannattavaakin, jos sinulla on jo valmis, lämmin ja kiinnostunut yleisö esimerkiksi sähköpostilistan muodossa.

Olen ollut mukana tekemässä yli 40 lanseerausta (kävin aivan laskemassa äsken!) ja siksi haluan avata ajatuksiani siitä, mikä lanseerauksissa toimi ja mikä ei. Pääset kulissien taakse kuulemaan tarinoita niin onnistumista kuin epäonnistumisistakin.

 

Onnistuminen #1: Verkkokurssin lanseeraus oli vastaus kohdeasiakkaan rukouksiin

Suomen sisältömedian asiakas lanseerasi verkkokurssin, joka on kokonaisuutena loistava ja äärimmäisen laadukas. Mutta se ei vielä riitä – kurssi on myös erinomainen esimerkki yhdestä markkinoinnin ja liiketoiminnan tärkeimmistä kulmakivistä – asiakasymmärryksestä.

Tällä valmennuksella on selkeä kohdeasiakas ja valmennus on räätälöity tälle unelma-asiakkaalle. Sisältö on tehty ajatuksella ja se vastaa selkeään tarpeeseen. Valitettavan usein kurssien sisällöt suunnitellaan hatarista lähtökohdista – pohditaan mitä minä asiantuntijana osaisin tai haluaisin opettaa, eikä pysähdytä miettimään tarkemmin, mitä asiakas oikeasti toivoo.

Kun kurssin sisällölle on selkeä halu ja tarve, on verkkokurssin lanseeraaminenkin helpompaa (ja kannattavampaa). Kun (unelma)asiakas kuulee valmennuksesta, hänelle pitäisi tulla olo, että se on juuri hänelle tehty.

Jos saisin sentin joka kerta, kun joku sanoo kohderyhmänsä olevan ”20-50-vuotiaat naiset”, olisin miljonääri. Kohderyhmän määrittely on nimittäin tarkkaa puuhaa, eikä siihen kannata suhtautua kevyesti. On tärkeä miettiä tarkasti, kenelle viestisi on suunnattu. Muuten huudat tyhjälle salille.

 

Onnistuminen #2: Myyntisivun kirjoittaminen toi kurssiin rakennetta

Yleensä verkkokurssin tekeminen etenee siten, että ensin mietitään kurssille aihe, sitten tehdään sisältö ja lopuksi mietitään, että mitäs tästä sitten voisi myynti- tai tuotesivulla sanoa. Tämä ei pääsääntöisesti ole hyvä strategia.

Eräässä yrityksessä suunniteltiin uutta verkkokurssia, jonka toteutuksessa oli mukana useampia tiimin jäseniä. Kaikilla tuntui olevan erilainen käsitys siitä, mitä ja kenelle tämä kurssi oikeastaan sisältäisikään. Yksi oli tekemässä aloittelijalle, yksi kokeneemmalle. Toinen ajatteli, että teemme lyhyttä ja helppoa, toinen ajatteli laajaa ja kokonaisvaltaista.

Pidimme tunnin palaverin, jossa haastattelin kurssin toteuttajia. Tuon palaverin aikana kasasin alustavaa runkoa kurssin myyntisivulle ja palaverin jälkeen kirjoitin sivusta jo ensimmäisen raakileen.

Tuon palaverin ja myyntisivun hahmotteleminen selkeytti koko kurssin sisällön ja rakenteen tiimin kaikille osapuolille. Sen jälkeen meillä oli yhteinen suunta, johon lähdimme kurssia viemään. Meillä oli myös selkeä ajatus siitä, kenelle kurssia oltiin tekemässä – eli kuka on kohdeyleisömme.

Kirjoita siis verkkokurssisi myyntisivu (tai vähintään jonkinlainen esittelyteksti) ennen kuin alat kuvaamaan yhtäkään videota. Myyntisivun tekstissä hahmotat itsellesi, mitä kurssi lupaa asiakkaalle: minkä ongelman se ratkaisee, mitä se opettaa, kenelle se on tarkoitettu ja miksi se kannattaisi ostaa.

Tämä auttaa sinua selkeyttämään sitä, mitä asioita asiakkaan pitää kurssilla oppia. Toisaalta se auttaa sinua myös rajaamaan aihetta, sillä asiakaslupausten pohjalta sinun on helpompi hahmottaa, mitä kurssin ei tarvitse sisältää.

Myyvien tekstien kirjoittaminen eli copywriting on muuten taito, jota kannattaa opetella – sillä on olennainen rooli verkkokurssien lanseerauksessa.

Lue lisää: Miksi copywriting on tärkein markkinoinnin taito?

 

Epäonnistuminen #1: Rutiiniin nojautuminen johti kiireeseen ja virheisiin

Eräässä projektissa oli tehty jo useampia verkkokurssilanseerauksia menestyneesti. Seuraava lanseeraus oli käsillä ja se noudatteli pitkälti samaa kaavaa kuin ennenkin – koko tiimi eteni lanseerausta kohti luottamuksella rutiiniin.

Rutiinien keskellä kuitenkin selvisi, että verkkokurssiyrittäjä olikin päättänyt vaihtaa lanseerauksessa merkittävää osaa kantavan webinaarin aihetta. Aihe ei muuttunut paljoa, mutta fokus oli toisenlainen. Tämä johti siihen, että päivää ennen webinaarin mainostuksen käynnistymistä jouduimme kiireellä kirjoittamaan webinaarille kokonaan uutta sisältöä: ilmoittautumissivu, mainokset ja ilmoittautujille lähtevät sähköpostit menivät kaikki uusiksi viime tipassa.

Tämä kiire johti siihen, että muutamia yksityiskohtia koko myyntiputkessa jäi tarkistamatta ja esimerkiksi kurssin ostaneille meni vääriä päivämäärätietoja kurssin alkamisesta. Kaikkinensa lanseeraus oli menestys, mutta virheet ja sähellys jäivät harmittamaan.

Vaikka olisit lanseerannut verkkokurssin jo useampaan kertaan, on tärkeää käydä kaikki yksityiskohdat läpi joko itsensä tai tiimin jäsenten kanssa. Näin kaikki tietävät yksityiskohdat sekä omat tehtävänsä ja virheiden mahdollisuus pienenee.

 

Epäonnistuminen #2: Viivyttely heikensi laatua ja aiheutti stressiä verkkokurssin lanseerauksen aikana

Tämä esimerkki kertoo siitä, kun lanseerasin ensimmäistä kertaa oman verkkokurssini. Olin siihen mennessä ollut mukana jo yli kolmenkymmenen kurssin lanseerauksessa, joten homma tuntui olevan hyvin hanskassa.

verkkokurssin lanseeraus

Ajattelin, että koska kurssi on omani – siis minun hengentuotteeni – syntyvät kaikki materiaalit kuin sormia napsauttamalla. Luotin siihen, että jotenkin mystisesti teen kaikki työt vähintään tuplanopeudella verrattuna siihen, kauanko tehtäviin menee asiakkaiden lanseerausten parissa.

En tiedä mikä supernainen kuvittelin siinä hetkessä olevani, mutta varmaan arvaatkin, että tämä oli virhe.

Viivyttelin myyntisivun kirjoittamista, myyntisähköpostien laatimista ja mainosten suunnittelua viime tippaan asti. Sen johdosta jouduin tekemään kaiken aikamoisella kiireellä ja kuten arvata saattaa, kiire ja laatu eivät kulkeneet käsi kädessä. Myyntiä kyllä tuli ja olin melko tyytyväinen tuloksiin, mutta harmitus normaalia hieman heikompaan laatuun jäi harmittamaan pitkäksi aikaa.

Onneksi omia toimintatapojaan voi korjata ja tekstejä muokata jälkeenpäin – ja virheistäkin oppia!

Verkkokurssin lanseeraus vie reilusti aikaa. Et voi aloittaa sitä paria viikkoa ennen kuin myynnin pitäisi alkaa. Verkkokurssin lanseeraus pitää sisällään monta työvaihetta ja askelta, joten älä aja itseäsi ahtaalle.

Kun sinulla on mukana asiantunteva tiimi, hommat sujuvat paremmin ja yleensä tuloksiakin tulee. Voit aloittaa esimerkiksi ulkoistamalla yrityksesi sisällöntuotantoa, joka vapauttaa aikaasi muihin tärkeisiin tehtäviin, joita verkkokurssin lanseeraus pitää sisällään.

Lue myös tämä: Sisällöntuotannon ulkoistaminen säästää aikaa ja tehostaa markkinointia

 

Epäonnistuminen #3: Kohderyhmän puuttuminen johti heikkoon myyntiin.

Tämä verkkokurssin lanseeraus ei toiminut optimaalisesti, koska kohderyhmä ei ollut selkeä. Meillä ei ollut kirkkaana mielessä, kuka on unelma-asiakkaamme. Ratkaisu tuntui siinä hetkessä järkevältä, koska valmennus soveltui erinomaisesti useille kohderyhmille. Valitettavasti toteutus ei kuitenkaan ollut niin selkeää, kuin miltä se suunnitteluvaiheessa tuntui.

Useamman kohderyhmän valinta johti siihen, että fokusta ei oikein ollut ja markkinointi oli vaikeaa. Markkinointimateriaalien näkökulmia oli vaikea valita. Loppupeleissä emme kuitenkaan voi kontrolloida sitä, näkeekö asiakas juuri sen mainoksen, joka hänen on tarkoitus, vai päätyykö hänen silmiensä eteen mahdollisesti jotain sellaista, joka on tarkoitettu toisenlaiselle yleisölle.

Haluan korostaa, että kohderyhmän valinta ei tarkoita sitä, etteikö joku tähän ryhmään kuulumaton voisi kurssia ostaa. Kuitenkin kohderyhmän tiukka rajaaminen täsmentää sinulle itsellesi sitä, kenelle puhut, mistä puhut ja mitä näkökulmia valitset. Kohderyhmän valinta myös helpottaa kirjoittamista: kun sinulla on selkeänä mielessä vaikkapa Pirkko Parturi, Esko Eränkävijä, Joonas Juoksija tai Jaana Joogaaja, on sinun helppo kirjoittaa laadukkaampaa sisältöä minulta sinulle.

Ilman kohdeasiakkaan visualisointia ja rajaamista markkinointitekstit jäävät usein melko ympäripyöreiksi ja yleiselle tasolle. Saatat päätyä puhumaan tuotteen teknisistä ominaisuuksista tai sisällöstä sen sijaan, että puhuisit asiakkaasi ongelmista, tarpeista ja toiveista. Jälkimmäiset ovat kuitenkin laadukkaan myyvän tekstin kulmakiviä. Ota siis selkeä asiakasavatar avuksesi, jotta tiedät, kenelle puhut tai kirjoitat. Sen jälkeen sinun on helpompi tuottaa tekstiä.

Verkkokurssin lanseeraus – autamme sinua saamaan tuloksia

Kun verkkokurssin lanseeraus on sinulle ajankohtaista, älä epäröi ottaa yhteyttä. Olemme auttaneet jo lukuisia asiakkaitamme saamaan kassan kilinää monipuolisilla lanseerauksilla ja markkinointikampanjoilla.

Ota yhteyttä ja kerro, miten voimme auttaa sinua kasvattamaan myyntiäsi.

 

Kirjoittajasta

Meeri Karusaari vastaa asiakkaiden tuloksellisesta sosiaalisen median mainonnasta, copywritingista sekä sähköpostimarkkinoinnista. Meerin vahvuus on asiakkaan ongelman ymmärtäminen pintaa syvemmältä.

Scroll to Top