TOP 3 hyötyä Facebook pikselistä mainostajalle

TOP 3 hyötyä Facebook pikselistä mainostajalle

TOP 3 hyötyä Facebook pikselistä mainostajalle. Tiedän, että Facebook-pikseli aiheuttaa monelle aloittavalle mainostajalle lähes allergisen reaktion. Pikseli voi kuulostaa vaikealta, tekniseltä jargonilta. Siksi haluan aloittaa tämän kappaleen selittämällä mahdollisimman yksinkertaisesti, mikä pikseli lyhykäisyydessään on:

Facebook-pikseli on koodinpätkä, jonka avulla mainostilisi kerää tietoja verkkosivustosi kävijöistä. Se siis linkittää yhteen Facebook-mainostilisi ja nettisivustosi.

On totta, että pikselin käyttöön liittyy muutamia teknisiä asioita, joista tulee pitää hyvää huolta. Pikselin asentaminen on kuitenkin äärimmäisen helppoa, kun tiedät mitä teet. Ja jos et tiedä, niin kannattaa rohkeasti pyytää apua.

> Jos kaipaat apua Facebook-pikselin asentamiseen, laita meille viestiä: autamme mielellämme!

TOP 3 hyötyä Facebook pikselistä mainostajalle

Tässä artikkelissa kerron sinulle, miksi sinunkin kannattaisi käyttää Facebook-pikseliä ja mitä hyötyä siitä sinulle on.

Facebook-pikselin saa käyttöönsä Facebook Business Managerin tai Business Suiten kautta. Pikseli on siis pätkä koodia, joka asennetaan nettisivustollesi. Kun asennus on valmis, dataa alkaa kertymään ja pääset nauttimaan Facebook-pikselin voimasta!

Hyöty #1: Facebook-pikselin käyttö seurannassa

Facebook-pikselin tehtävänä on siis kertoa mainostilillesi, miten yleisö reagoi mainokseesi ja mitä he tekevät nettisivuillasi mainoksen klikkaamisen jälkeen. Ilman pikseliä yleisösi tippuu mainosta klikattuaan datankeruun ja tulosten seurannan näkökulmasta ikään kuin mustaan aukkoon: et tiedä, mitä tapahtuu, kuka ostaa, mihin he menevät.

Pikselin avulla valo loistaa tuohon mustaan aukkoon:

  • Alat nähdä, mitkä kohderyhmät tuovat kauppaa
  • Voit seurata, mitkä mainokset suoriutuvat parhaiten
  • Tiedät, kuinka paljon konversiot (eli vaikkapa yksi maksava asiakas) keskimäärin maksavat sinulle

Jos konversio on käsitteenä sinulle vieras tai kaipaat muistin virkistämistä, klikkaa tästä lukemaan miksi sinun pitää ymmärtää konversioseurannan periaatteet.

Facebook-pikseli konversiolaskennassa

Otetaanpa esimerkki:

  • Mainostat kahdelle eri kohderyhmälle yhteensä 500 eurolla (250 € / kohderyhmä).
  • Molemmissa kohderyhmissä on kolme mainosta kussakin.
  • Mainostamisen seurauksena saat 20 ostosta verkkokauppaasi. Konversiohinta siis on 25 € / ostava asiakas.

Ilman Facebook-pikseliä sinulla ei ole mahdollisuutta tietää, kummasta kohderyhmästä kauppaa tuli kannattavasti ja mitkä mainokset olivat vastuussa kaupanteosta.

Facebook-pikselin kanssa taas voit nähdä, että esimerkiksi kohderyhmästä 1 tuli 15 kauppaa, kun taas kohderyhmä kauppa toi vain 5 kauppaa. Se tarkoittaa, että

 

  • Kohderyhmän 1 konversiohinta on 250 € / 15 = 16,70 €
  • Kohderyhmän 2 konversiohinta on 250 € / 5 = 50 €

Jos tuotteesi hinta on vaikkapa 45 euroa, voidaan päätellä, ettei mainostaminen kohderyhmälle 2 vaikuta äkkiseltään kannattavalta. Kohderyhmä 1 voi kuitenkin (katteesta riippuen) olla kannattavaa ja mainostusta kannattaa jatkaa – mahdollisesti jopa kasvattaa budjettia.

Samalla logiikalla voit seurata eri mainosten toimivuutta. Suosittelenkin, että näytät kullekin kohderyhmälle aina vähintään 2-3 mainosta. Silloin alat nähdä eroja siinä, mistä mainoksesta ihmiset oikeasti tulevat ostamaan ja mistä eivät. Sinun ei luonnollisestikaan kannata pyörittää mainontaa, joka ei tuo tuloksia.

Yksittäisten mainosten tehokuuden seuraaminen auttaa sinua myös ymmärtämään yleisöäsi ja asiakaskuntaasi paremmin. Pystyt nähdä, ketkä ovat unelma-asiakkaitasi – eli ketkä reagoivat mainoksiisi parhaiten. Opit myös ymmärtämään, millainen viesti asiakkaisiisi puree, eli mikä saa heidät liikekannalle. Asiakasymmärrystä ei koskaan ole liikaa.

Kiteytettynä: Kun käytät Facebook Business Manager -mainosalustaa, saat käyttöösi Facebook-pikselin, jonka avulla voit seurata mainostesi tehoa. Tämä auttaa sinua säästämään rahaa ja muita resursseja. Samalla opit ymmärtämään yrityksesi eri kohderyhmiä: tiedät, ketä asiakkaasi ovat ja millaisiin viesteihin, sisältöihin ja tulokulmiin he reagoivat parhaiten.

Hyöty #2: Facebook-pikselin käyttö kohderyhmien luomisessa

Facebook-pikselin voima ei rajoitu pelkästään tulosten seuraamiseen. Pikseli nimittäin auttaa sinua myös laajentamaan mainonnan kohdentamisen mahdollisuuksia: eli hyödyntämään uusia, erilaisia kohderyhmiä.

Kun asiakkaat käyvät nettisivuillasi, Facebook-pikseli kerää heistä dataa. Sen jälkeen voit muodostaa mainostilillesi uusia kohderyhmiä pikselin datan perusteella.

Voit tehdä kohderyhmiä esimerkiksi seuraavilla kriteereillä:

  • Kaikki nettisivusi kävijät
  • Kaikki, jotka kävivät tuotteen tilausvahvistuksen sivulla (eli ostivat tuotteen)
  • Kaikki, jotka kävivät tietyn tuotteen tai tuotekategorian sivuilla
  • kaikki, jotka kävivät tietyissä blogiteksteissä
  • Kaikki, jotka kävivät yhteydenottosivulla
  • Kaikki, jotka lisäsivät tuotteen ostoskoriin (mutta eivät ostaneet)

Voit siis mainostaa tehokkaasti nettisivusi kävijöille. Olet varmasti huomannutkin ilmiön: käyt verkkokaupassa katselemassa itsellesi esimerkiksi uutta puhelinta. Saman tien Facebook-seinällesi ilmestyy kyseisen verkkokaupan mainos (toisinaan siinä mainostetaan vieläpä juuri sitä puhelinta, mitä olit katsonut).

Kohdennusmahdollisuudet nettisivusi kävijöille ovat lähes rajattomat ­– ja tämä mahdollisuus on todella voimakas! Sen avulla pystyt tavoittaa sivukävijäsi uudelleen ja houkutella heitä takaisin kaupoille. Voit myös tarjota heille lisäpalveluita tai vaikkapa rakentaa luottamusta näyttämällä heille kiinnostuksen kohteita vastaavia blogiartikkeleita.

Hyöty #3: Facebook-pikseli ja lookalike-kohderyhmät

Puhutaanpas hetki lookalike- eli kaksoisolentokohderyhmistä eli samankaltaisuusyleisöistä (huh mitä sanahirviötä!)

Lookalike-kohderyhmä syntyy, kun annat Facebookille pohjayleisön ja Facebook etsii käyttäjistään tuon yleisön kanssa samankaltaisia ihmisiä. Facebook Business Manager ja tarkemmin Facebook-pikseli antaa sinulle mahdollisuuden luoda näitä kaksoisolentokohderyhmiä.

Voit esimerkiksi ensin luoda kohderyhmän niistä, jotka ovat käyneet verkkokaupassasi tilausvahvistussivulla (eli ovat ostaneet tuotteen). Sen jälkeen voit luoda näistä sivukävijöistä samankaltaisuusyleisön. Facebook etsii sinulle tällöin samankaltaisia ihmisiä, kuin mitä ostajasi ovat olleet.

Voit luoda kaksoisolentokohderyhmiä myös esimerkiksi somesivusi tykkääjistä, videoiden katselijoista, sähköpostilistasta tai asiakasrekisteristä. Some-mahdollisuudet voit hyödyntää sekä Facebook-sivun että Instagram-tilin osalta.

Lookalike-kohderyhmät antavat sinulle mahdollisuuden äärimmäiseen tehokkaaseen uusasiakashankintaan: Facebookin algoritmi on nimittäin todella hyvä etsimään näitä kaksoisolentoja!

Yleensä kun asiakkaani haluaa mainostaa ns. kylmille yleisöille (eli niille, jotka eivät ole vielä olleet vuorovaikutuksissa yrityksen kanssa), suosittelen ennemmin aloittamaan kaksoisolentokohdennuksella sen sijaan, että yrittäisit itse muodostaa kylmän kohderyhmän esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Facebook-pikseli ja tietosuoja

Kuten alussa sanoin, tiedän Facebook-pikselin aiheuttavan pelonsekaisia tuntemuksia aloittelevissa mainostajissa (tosin ihan suotta, koska loppupeleissä kyse on melko yksinkertaisesta asiasta).

Pikselin lisäksi tietosuoja-asiat saattavat harmaannuttaa hiuksia ennenaikaisesti, mutta ei hätää: kunhan muistat muutaman tärkeimmän asian, olet selvillä vesillä.

Me täällä Suomen sisältömedialla emme anna lakineuvoja, mutta tässä pari tärkeää nyrkkisääntöä pikselin tietosuojakysymyksien ratkaisemiseksi.

Facebook-pikseli on seuranta- ja profilointieväste ja sen käyttäminen vaatii luvan käyttäjältä. Tämä tarkoittaa sitä, että pikseli ei voi alkaa keräämään dataa ja lähettämään sitä Facebookille ENNEN kuin nettisivusi kävijä on hyväksynyt tämän evästeen käytön.

Helpoin tapa ratkaista tämä lakitekninen dilemma on käyttää evästelisäosaa, joka ensin kysyy luvan ja vasta sitten käynnistää evästeen (eli Facebook-pikselin toiminnan).

Sopiva lisäosa riippuu siitä alustasta, jolla verkkosivustosi on tehty, mutta esimerkiksi WordPressille on saatavilla useita hyviä lisäosia. Osa näistä on ilmaisia, osa taas maksullisia, riippuen siitä millaisia ominaisuuksia tarvitset.

Voit asentaa samaan lisäosaan myös esimerkiksi Google Analyticsin, joka on myös seurantaeväste ja vaatii näin ollen luvan käyttäjältä.

Facebook-pikseli ja tietosuojaseloste

Sen lisäksi, että Facebook-pikselin käyttöön tulee pyytää evästelisäosan avulla suostumus, siitä on hyvä mainita myös tietosuojaselosteessa. Sinun tulee tietosuojaselosteessasi kertoa, että keräät käyttäjistä tietoa ja välität niitä ulkopuoliselle ja ulkomaiselle toimijalle.

Voit etsiä netistä hyviä pohjia siihen, miten seurantaevästeistä olisi hyvä tietosuojaselosteessa kertoa. Tarvittaessa voit ottaa avuksesi myös lakimiehen, jotta kaikki menee lakiteknisesti oikein.

Facebook-pikselin hyödyt tiivistettynä

Toivon, että tämä artikkeli auttoi sinua ymmärtämään, mikä Facebook-pikseli on ja miten se toimii. Toivon myös, että onnistuin hieman madaltamaan kynnystä sen käyttöön, sillä ilman pikseliä jätät hyödyntämättä valtavan määrän Facebook-mainostilin voimasta ja potentiaalista.

Tiivistettynä Facebook-pikselin hyödyt ovat seuraavat:

  • Voit seurata mainosten ja kohderyhmien toimivuutta
  • Näet, paljonko mainostaminen sinulle maksaa (esimerkiksi hinta / kauppa tai hinta / liidi)
  • Voit rakentaa kohderyhmiä nettisivustosi kävijöistä
  • Voit luoda kaksoisolentokohderyhmiä hyödyntäen sivukävijöitäsi pohjayleisönä

Käyttäessäsi Facebook-pikseliä sinun tulee huomioida tietosuoja-asiat: seurantaevästeen käyttämiseen tarvitaan tietosuojalain mukaan käyttäjän suostumus. Asenna siis nettisivuillesi sopiva evästelisäosa ja hyödynnä pikseliä sen kautta.

Jos tarvitset apua Facebook-pikselin hyödyntämissä tai mainoskampanjan suunnittelussa, ota meihin yhteyttä: autamme vuosien kokemuksella asiakkaitamme saamaan täyden hyödyn irti jokaisesta mainoseurosta.

>> Klikkaa ja kerro, miten voimme auttaa sinua kasvattamaan liikevaihtoasi

Kirjoittajasta

Meeri Karusaari vastaa asiakkaiden tuloksellisesta sosiaalisen median mainonnasta, copywritingista sekä sähköpostimarkkinoinnista. Meerin vahvuus on asiakkaan ongelman ymmärtäminen pintaa syvemmältä.

Scroll to Top