Some on tärkeässä osassa yritysviestintää

Sosiaalinen media on muovautunut osaksi tämän päivän työelämää. Silti vähän väliä törmään tähän kysymykseen: tarvitseeko yrityksen oikeasti olla sosiaalisessa mediassa? Monen mielestä se vie aikaa ”oikeilta töiltä”. Some on kuitenkin tärkeä osa tämän päivän yritysviestintää, eikä sitä sovi laiminlyödä tai jättää huomiotta. 

Some ei ole vain nuoria varten, vaan siellä on tilaa myös meille yrityksille. Maailma, jossa elämme, kehittyy valtavalla vauhdilla. Se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että myös yritysten tulee olla koko ajan aallonharjalla. Sosiaalinen media eli kavereiden kesken some on osana kokonaisvaltaista viestintää, ja se on asia, johon meidän jokaisen tulee vain sopeutua. 

Somen merkitys yritysmaailmassa korostuu koko ajan yhä enemmän, eikä turhaan. Some ei ole ainoastaan paikka, jossa kerrotaan yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista. Se on myös väylä, jonka välityksellä voi olla vuorovaikutuksessa sekä vanhojen että uusien potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Tiesitkö, että sosiaalisen median läpimurto tapahtui jo vuonna 1993? Internet on alusta alkaen tarkoitettu kommunikointiin ja yhteisöllisyyteen. Nämä toiminnallisuudet ovat mahdollistaneet myös ripeän kehittymisen ja tämän ihanaakin ihanamman digitalisaation aikakauden.

Sosiaalinen media on monimuotoinen, eikä sitä kannata ajatella rajoittavana tekijänä tai pakkopullana. Sosiaalinen media muovautuu käyttäjälleen sopivaksi, eikä ole mitään tiettyä muottia, johon sinun tai minun tulisi käyttäjinä mahtua.

Some tarjoilee meille kaikki mahdollisuudet, kunhan opimme vain hyödyntämään sen mahtavaa voimaa.

 

TOP 3 syytä, miksi yrityksesi tulisi olla somessa

1) Vuorovaikutus – Asiakkaasi ovat siellä

Yksi tärkeimmistä syistä olla somessa on se, että asiakkaasi ovat myös siellä. Jos haluat olla yritys, josta puhutaan hyvää ja jonka asiakas valitsee kerta toisensa jälkeen, sinun tulee olla vuorovaikutuksellinen.

Vaikka yritystoimintasi olisikin B2B:tä, on muistettava se, että toisessa päässä on silti ihminen. Some on myös loistava väline verkostoitumiseen. Älä siis putoa kyydistä tai anna etulyöntiasemaa muille yrityksille, vaan asennoidu someen uudella tavalla.

2) Pystyt tuomaan omaa osaamistasi esille

Kilpailu on kovaa, joten mikset siis toisi omaa ja yrityksesi osaamista esille kaiken kattavasti?

Potentiaalinen asiakas ei välttämättä tarvitse palveluitasi juuri sillä hetkellä tai halua ostaa kaikkea heti, kun törmää sinuun. Somessa jäät kuitenkin asiakkaiden mieleen, ja he voivat palata palveluidesi pariin myöhemmin.

Pystyt siis kätevästi houkuttelemaan nykyisiä ja tulevia asiakkaita sekä herättämään heissä luottamusta, mistä ei ikinä ole haittaa.

3) Edullinen markkinoinnin väylä

Sosiaalinen media on osa sisältömarkkinointia. Se, että julkaiset kuvia esimerkiksi Instagramiin ja olet aktiivinen, ei maksa sinulle mitään.

Somessa pystyt tavoittamaan kerralla todella monta henkilöä, eli mielestäni olisi hölmöä jättää käyttämättä tämä mahtava tilaisuus.

Ellei yrityksesi ole jo somessa, kehotankin sinua liittymään heti. Mikäli tarvitset apua somemarkkinointiin, ota meihin yhteyttä.

 

Some on tärkeä osa yritysviestintää

 

Yritysviestinnällä on monta tavoitetta ja päämäärää. Yritysviestinnässähän tuodaan yrityksen tekeminen näkyväksi. Sosiaalisen median välityksellä se onnistuu kätevästi ja näin pystyt esimerkiksi sitouttamaan vanhoja ja uusia asiakkaita.

Mielestäni kuitenkin yritysten näkökulmasta yksi tärkeimmistä sosiaalisen median tehtävistä on luoda luottamusta uusiin ja vanhoihin asiakkaisiin. Harva haluaa päätä pahkaa ostaa jonkin tuotteen tai palvelun.

Somessa pystyt tuomaan omaa ja yrityksesi osaamista esille ja vähitellen houkuttelemaan asiakkaan valitsemaan sinut. Mitä aktiivisempi olet somessa, sitä paremman kuvan annat kuluttajalle yrityksestäsi. Annat heille myös hyvän mahdollisuuden tutustua yritykseesi, ja näin ostopäätöstä saa pohtia rauhassa.

Vuorovaikutus asiakkaisiin päin auttaa sinua myös luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita. Tästä tilanteesta hyötyvät luonnollisesti molemmat osapuolet.

Sillä, miten sosiaalisessa mediassa esiinnyt, on kuitenkin suuri merkitys. Somea voi tehdä monella eri tavalla, mutta jotta oikeasti saat siitä kaiken hyödyn irti, jaan muutaman helpon vinkin. Avainsanoina somessa toimivat vuorovaikutus, aktiivisuus ja lisäarvo.

Sometililläsi on merkitystä

 

1) Pelkkä sometili ei riitä

Vielä ei kannata huokaista helpotuksesta. Ei valitettavasti riitä, että olet perustanut yrityksellesi sometilin huolella.

Sinun tulee myös olla siellä säännöllisesti aktiivinen ja tuottaa laadukasta sisältöä. Laadukas sisältö on tarkasti suunniteltua ja mietittyä. Pääajatuksena olisi hyvä tuoda jokaisella päivityksellä aina jotain lisäarvoa. Lähde siis aina ensin miettimään sitä punaista lankaa, jonka haluat välittää. Kenelle haluat viestisi osoittaa? Mitä haluat sillä kertoa? Ja mikä olisi paras tapa saada viestisi perille?

Ole aallonharjalla ja erotu joukosta. Seuraa, mitä ympärillä tapahtuu ja mistä alallasi puhutaan. Sosiaalinen media on täynnä ihmisiä sekä yrityksiä. Yritä siis löytää omalle yrityksellesi se punainen lanka, jonka avulla erottua muiden joukosta. Rohkeutta on olla erilainen.

2) Mieti kohderyhmä ”unelmien asiakas”

Kaikkialla somessa ei kuitenkaan tarvitse olla. Mieti kohderyhmä, jolle haluat tuottaa sisältöä, ja valitse sitten sopivat somekanavat.

Kohderyhmän tunteminen on tärkeää myös siksi, että voit tuottaa laadukasta ja lisäarvoa tuovaa sisältöä juuri sinun kohdeyleisöllesi.

3) Mieti tavoitteesi

Kun tiedät tavoitteesi, sinun on helppoa tuottaa sisältöä ja saavuttaa haluamasi asiat.

Itse uskon myös siihen, että kun oman ja yrityksen tavoitteet tiedostaa kirkkaana mielessään, niin huomaa ennemmin tai myöhemmin niiden oikeasti toteutuneen. Hyvin suunniteltu on aina puoliksi tehty.

Kun tavoitteet ovat sinulla kirkkaana mielessä, pystyt suunnittelemaan tarkasti jokaisen siirtosi, ja näin koko hommasta tulee selkeää, suunnitelmallista ja systemaattista. Kirkastamalla tavoitteesi pidät myös huolen siitä, että tuottamasi sisältö on laadukasta. Näin menestyt omassa kategoriassasi.

4) Ole vuorovaikutuksellinen

Some tarjoilee mahtavan mahdollisuuden olla oikeasti asiakasta lähellä.

Ole siis vuorovaikutuksellinen ja tuo seuraajillesi ilmi, että olet siellä heitä varten. Tarjoa apua ja vinkkejä sekä vastaa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin.

Ole aktiivinen, vilpitön ja lämminhenkinen ihmisiä kohtaan, jotka sinua lähestyvät. Sosiaalisessa mediassa saa helposti välitettyä vääränlaisia tunnetiloja, joten ole tarkka siitä, miten ja mitä kirjoitat. Vältä välinpitämättömyyttä tai kylmyyttä.

 

Loppuivatko resurssisi kesken?

 

Olen usein kuullut yritysten sanovan, ettei somen päivittelyyn ole aikaa tai että se vie aikaa niiltä oikeilta töiltä.

Faktaa on se, että sosiaalinen media on tätä päivää ja jokaisella yrityksellä tulisi olla jonkinlaiset sometaidot. Sosiaalinen media on yksi tapa saada oma yritys näkyviin, hankkia asiakkaita ja saada lisää myyntiä.

On ymmärrettävää, etteivät oma aika tai yrityksen resurssit välttämättä riitä, mutta se ei ole syy jättäytyä kehityksestä pois. Tällaisia tilanteita varten on olemassa ammattilaisia sinua ja yritystäsi varten.

Kun otat ammattilaiset hoitamaan yrityksesi sosiaalista mediaa, voit olla varma, että he osaavat tehdä juuri ne oikeat asiat yrityksesi kannalta. He huolehtivat, että kaikki tapahtuu ajallaan ja että saat yrityksesi kanssa  somemarkkinoinnista kaiken hyödyn irti. Kampanjasi ja muu mainonta rullaavat systemaattisesti ja tuovat sinulle tasaisesti lisää myyntiä.

Ammattilainen osaa myös lukea sosiaalisen median tarjoamaa dataa, joka auttaa yritystäsi kehittymään entistä paremmaksi. Älä siis jää muiden yritysten jalkoihin, vaan pysy kehityksessä mukana ammattilaisen avustuksella.

 

P.S. Jos sosiaalinen media kiinnostaa sinua aiheena, löydät lisää TÄÄLTÄ.

 

***

Onko some tärkeässä osassa oman yrityksesi viestintää?

Verkostoidutaanko somessa? Löydät meidät Instagramista nimellä @suomen_sisältömedia_official.

Scroll to Top