Sisältömarkkinointi ABC: mitä yrittäjän pitää tietää

Sisältömarkkinointi

Olet saattanut kuulla sanonnan, jonka mukaan yrityksen tai verkkokaupan työstä 80 % on markkinointia. Tämä on tietenkin tapauskohtaista, mutta ei välttämättä ollenkaan palturia. Sisältömarkkinointi on tietysti tämän päivän kuuma peruna ja uskallan väittää, että kaikkien yritysten on pakollista näkyä digikanavissa. Jos et ole netissä ja somessa, sinua ei suurelle yleisölle ole olemassa.

Onko sisältömarkkinointi sitten vain somepostailua, tai riittääkö, että kyhää itse halvat nettisivut kasaan ja unohtaa ne nettiin? Moni sortuu ajattelemaan, että nettisivujen tai somekanavan perustaminen riittää ja sen jälkeen tämä koko digihomma on taputeltu – sitten vain postaillaan jotain nopeasti keksittyä muutaman kerran vuodessa ja odotellaan asiakasvirtaa saapuvaksi.

Näinhän se ei tietenkään mene. Sisältömarkkinointi vaatii jatkuvaa läsnäoloa, ajan hermolla olemista, päivittämistä sekä sosiaalista kanssakäymistä yleisösi kanssa verkon välityksellä. Se vaatii myös teknistä ymmärrystä ja osaamista sekä tahtoa palvella asiakkaita paremmin.

Tässä artikkelissa avaan sinulle sisältömarkkinoinnin perusteita – eli mitkä ovat ensiaskeleet yrityksen digipolulla.

Nettisivut – kuin kauppa Saharan autiomaassa

Sisältömarkkinointi on keino saada ihmisiä sivustollesi, jotta he löytäisivät sinut, oppisivat tuntemaan sinut ja lopulta ostaisivat. Sivustollesi ei siis tule ihmisiä itsestään: ja siksi sisältömarkkinointi onkin äärimmäisen tärkeää.

Olen käyttänyt tätä vertausta ennenkin, enkä malta olla käyttämättä sitä nytkin:

Sisältömarkkinointi tuo liikennettä

VERTAUSKUVA:

Nettisivujen tekeminen on kuin perustaisi kaupan Saharan autiomaahan. Voit rakentaa maailman parhaan kaupan ja ottaa sinne uskomattomia tuotteita – ja sen jälkeen voit odottaa vaikka koko ikäsi, että joku eksyisi upeaan kauppaasi.

Tässä tapauksessa Saharan autiomaa = internet. Jos verkkosivuillesi eksyy kävijöitä heti niiden julkaisun jälkeen ilman mitään markkinointitoimenpiteitä, olet todella onnekas. Nyrkkisääntönä voit kuitenkin pitää, että saadaksesi lukijoita, asiakkaita ja yleisöä, tulee sinun mennä sinne, missä he ovat – eikä odottaa, että he vain intuitiivisesti tietävät missä nettisivusi piileksii.

Tämän hetken yleisimmät keinot saada nettisivuillesi kävijöitä:

  1. Ilmainen näkyvyys sosiaalisessa mediassa
  2. Ilmainen näkyvyys Googlessa
  3. Maksullinen näkyvyys: mainonta sosiaalisessa mediassa, Googlessa tai YouTubessa
  4.  

1. Sisältömarkkinointi ja ilmainen näkyvyys – sosiaalinen media

Aloitetaan somemarkkinoinnista, joka on varmasti yksi ajankohtaisimmista, houkuttelevimmista ja trendikkäimmistä tavoista tehdä sisältömarkkinointia.

5 vinkkiä miten saat lisää kauppaa Instagramista

Soitellen ei kannata sotaan lähteä. Suosittelenkin, että mietit tarkkaan, missä yleisösi viettää aikaa. Jos kohderyhmääsi ovat nuoret, saattaa Facebook olla sinulle jo menneen talven lumia. Jos taas tavoittelet keski-ikäistä miesväestöä, ei TikTok ehkä ole aikasi arvoista. Käsityö- tai sisustusyritys saattaa löytää uusia tuulia vakiintuneempien kanavien lisäksi vaikkapa Pinterestistä. Kohdista siis sisältömarkkinointi sinne, missä unelma-asiakkaasi n.

Mieti siis tarkkaan, ketä asiakkaasi ovat ja mistä heidät tavoittaa. Älä yritä tehdä täydellistä monikanavamarkkinointia heti ensimmäisestä päivästä alkaen, vaan valitse yksi tai kaksi kanavaa, joihin sinulla on aikaa ja resursseja panostaa. Laadukas somemarkkinointi nimittäin vaatii panostusta, eikä se synny ”siinä sivussa kuin itsestään”, vaikka moni tuntuukin siitä haaveilevan. Some vaatii aikaasi joka viikko, kuukaudesta toiseen, eikä se tule koskaan valmiiksi.

Kun aloitat some- ja digimarkkinointia lähtöviivalta, kannattaa hyödyntää tämä kolmen S:n muistilista: Suunnitelma, Sisältö, Seuranta.

Suunnitelma

Tuloksellinen sisältömarkkinointi vaatii hyvää suunnitelmaa. Suunnittele, kuinka usein julkaiset. Riittääkö aikasi jokapäiväiseen julkaisutahtiin vai olisiko kahdesti viikossa hyvä alku? Tärkeintä on, että päätät julkaisutahdin ja pysyt siinä – siitä tykkäävät sekä somen algoritmit että seuraajasi.

Yksi yleisimmistä virheistä sosiaalisen median sisällöntuotannossa on luottaa omaan kykyyn tehdä laadukasta sisältöä lennosta, hetkessä, ex tempore. En ole pysynyt edes laskuissa, kuinka monesti olen kuullut yrittäjien kertovan, kuinka he aikovat aina tehdä somepostauksia kesken työpäivän, mutta postaukset jäävät odottelemaan sitä ”hyvää hetkeä”.

Meistä kukaan ei voi olla koko aikaa luova, varsinkaan siten, että tuo luovuus palvelisi yrityksen liiketoimintaa. En tietenkään tarkoita, etteikö mukavista, yllättävistä hetkistä voi tehdä päivityksiä, mutta ne eivät saisi olla digimarkkinointi-toimenpiteittesi kantava voima.

Kun tiedät, kuinka usein päivität sosiaalisen median kanaviasi ja mistä aiheista haluat tehdä sisältöä, on aika lyödä kaksi kärpästä yhteen ja laatia suunnitelma. Suunnitelman olisi hyvä olla mahdollisimman konkreettinen. ”Postaus aiheesta X ja joku kiva kuva” ei vie pitkälle.

Suosittelenkin, että teet joka kuukaudelle somesuunnitelman ennakkoon aina edellisen kuukauden aikana. Kun tiedät milloin aiot julkaista (eli olet tehnyt hyvän suunnitelman ja aikataulun), voit laatia myös sisällöt ennakkoon: kirjoittaa tekstit, ottaa kuvat ja tehdä hienot videot. Kun teet tammikuussa jo helmikuun sisällöt suunnitelmasi mukaan, voit ajastaa julkaisut valmiiksi. Näin vältyt kiireeltä ja ahdistukselta, jota takuulla tunnet, jos yrität keksiä päivitettävää lennossa.

Hyvä suunnitelma ja aikataulu on selkeä ja realistinen: merkkaa ylös päivät, jolloin aiot julkaista mitäkin. Pidä huoli, että suunnitelma on toteutettavissa, eli älä yritä haukata liian isoa palaa kerralla. Postaa vaikka kerran viikossa, kunnes opit tekemään laadukasta sisältöä ja noudattamaan suunnitelmaasi. Kun tämä onnistuu, voit alkaa panostamaan enemmän sisällöntuotantoon.

Muista myös, että kyseessä on sosiaalinen media, eli yleisösi odottaa sinulta vuorovaikutusta. Suosittelenkin, että kommentoit, tykkäät ja vastaat viesteihin aktiivisesti ja säännöllisesti.

Sisältö

Ei ole yhdentekevää pohtia tarkkaan sitä, mistä asioista haluat yleisölle ja asiakkaillesi puhua. Sekavat uutispostaukset yrityksen ajankohtaisista asioista eivät välttämättä ole lainkaan kiinnostavia potentiaalisille asiakkaillesi.

Tässäkin kannattaa siis olla suunnitelmallinen: mistä haluat asiakkaillesi puhua, miten haluat heitä auttaa ja palvella.

Lisäksi sinun kannattaa tietenkin seurata, millaiset aiheet ja julkaisutyypit (kuva, video, teksti, storyt tai muut) keräävät eniten reaktioita tai tuovat kauppaa. Seurannasta puhumme tarkemmin seuraavassa kappaleessa).

Kokeile rohkeasti erilaisia sisältöformaatteja: uppoudu rohkeasti videoiden maailmaan, sillä tällä hetkellä ne ovat houkuttelevinta sisältöä, mitä voit tehdä. Jos omat taidot tai uskallus eivät riitä, ota avuksi ammattilainen.

Joskus vaikkapa perheen tai tuttavaperheen nuoriso voi auttaa ja neuvoa tekniikan kanssa. Muista kuitenkin, että vastuu sisällöstä, sen toimivuudesta ja tuloksista on aina sinulla, joten et voi kokonaan ulkoistaa somen tekemistä tutulle nuorelle.

Mistä asioista sinun kannattaisi sitten tehdä sosiaalisen median sisältöä? Intuitiivisesti moni aloitteleva yrittäjä tai markkinointi alkaa päivitellä someen yrityksen kuulumisia ja uutisia. Suosittelen sinua kuitenkin olemaan rehellinen itsellesi: kuinka monen yrityksen kuulumisia sinua kiinnostaa seurata? Veikkaan, että vastaus on pyöreä nolla, hyvässä lykyssä korkeintaan yksi tai kaksi.

Seuraavaksi osana taustatyötäsi voit hyvällä omallatunnolla upota selaamaan uutisvirtaasi vaikkapa tunniksi. Kirjaa ylös kaikkien niiden päivitysten aiheet, joiden kohdalla peukalosi pysähtyy. Kirjaa ylös, mistä aiheesta ne kertovat ja minkälaisia kuvia tai videoita niissä on. Kirjaa myös ylös pohdintasi siitä, miksi pysähdyit lukemaan tätä sisältöä. Hyödyitkö siitä jotenkin? Opitko jotain uutta? Viihdyttikö sisältö?

Ehkä jo tiedätkin, mitä ohjaan sinut seuraavaksi tekemään. Nyt kun ymmärrät, millainen sisältö saa sinun peukalosi pysähtymään, suunnittele samankaltaista sisältöä omiin somekanaviisi.

Ala pohtia aiheita, jotka kiinnostavat, opettavat, viihdyttävät tai hyödyttävät asiakastasi. Mitä hänen pitäisi tietää alastasi? Mitä hän haluaa oppia? Missä hän kaipaa apua ja inspiraatiota?

Kun teet listasta kattavan ja kirjaat yksittäisiä aiheita ja palasia ylös, sinulla alkaakin olla käsissäsi jo melko kattava sisältösuunnitelma. Nyt kun yhdistät tämän sisältösuunnitelman aiemmin pohtimasi aikataulun kanssa, alat olla jo pitkällä.

Sitten siirrymme tuloksien seuraamiseen.

Sisältömarkkinointi seuranta

Seuranta

Somen tilastojen seuranta saattaa tuntua hieman tylsältä ja puuduttavalta, mutta fakta on, että ilman seurantaa et voi tietää, onko toimenpiteissäsi mitään järkeä. Pahinta olisi tuhlata valtava määrä arvokkaita työtunteja ja rahaa sellaiseen, joka ei oikeastaan vie sinua eteenpäin lainkaan.

Jos tammikuussa et tee lainkaan somemarkkinointia ja helmikuussa teet, sinun pitäisi nähdä tuloksia viivan alla. Jos et tiedä, miten markkinointitoimenpiteesi vaikuttavat myyntisi ja asiakasmääriisi, voivat käyttämäsi resurssit valua hukkaan.

Tykkääjien määrää on tietysti mukava seurata, mutta ne eivät välttämättä tuo sinulle penniäkään liikevaihtoa. Siksi on tärkeää pohtia, mitkä mittarit ovat sinun yrityksellesi oikeasti tärkeitä.

Seurannan suhteen sinun kannattaa olla järjestelmällinen ja säntillinen: kirjaa ylös montako julkaisua olet tehnyt, mistä aiheista ja missä muodossa, paljonko ihmisiä olet tavoittanut ja mitä myynnillesi on tapahtunut. Vain siten voit nähdä muutokset: mitä jos postaisitkin vähän enemmän tässä kuussa, vaikuttaisiko se myyntiin?

Mikäli teet maksullista mainontaa sosiaalisessa mediassa, voit hyödyntää esimerkiksi Facebook Business Managerin tai Business Suiten raportointia ja konversioseurantaa: voit siis nähdä suoraan, montako kauppaa mistäkin mainoksesta ja kohderyhmästä on tullut ja paljonko yksittäinen kauppa on maksanut. Tämä on mahtava tilaisuus nähdä, kuinka paljon rahaa ja resursseja tulee käyttää saavuttaakseen tavoitteensa.

2. Sisältömarkkinointi ja ilmainen näkyvyys – hakukoneoptimointi

Sosiaalisen median lisäksi ilmaista näkyvyyttä voi saada Googlesta. Tämä ei tapahdu automaattisesti tai vahingossa, vaan vaatii suunnittelua, avainsanatutkimusta sekä niin sisällön kuin tekniikankin hakukoneoptimointia.

Mitä hakukoneoptimointi on? Hakukoneoptimointi on verkkosivustosi optimointia siten, että Google ymmärtää mahdollisimman hyvin, millaisiin kysymyksiin sivustosi tarjoaa vastauksen. Kun tarjoat hyvää, laadukasta sisältöä, jota Google ymmärtää, se nostaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa.

ESIMERKKI:

Jos sinulla on vaikkapa käsityötarvikkeiden verkkokauppa. Olet kirjoittanut villalangan otsikkoon ”suomalainen villalanka”, lisäksi tuotteen kuvauksessa puhutaan usein suomalaisesta villalangasta. Tuotekuvan olet nimennyt ”punainen suomalainen villalanka” ja tuotekortin URL eli osoite on sinunsivustosi.fi/suomalainen-villalanka. 

Tällöin Google ymmärtää, että kun hakukoneen käyttäjä hakee Googlesta suomalaista villalankaa, on sivustosi hänelle relevanttia sisältöä. Tämä ei tapahdu välittömästi, mutta hiljalleen viikkojen ja kuukausien edetessä sivustosi nousee hakutuloksissa mahdollisesti kilpailijoidesi edelle.

Tuotesivullasi olevat kuvat ovat kuitenkin valtavan suuria tiedostoja ja niiden lataamisessa kestää kauan. Lisäksi sivustosi on ulkoasultaan hieman vanhentunut ja sitä on vaikea käyttää kännykällä. Se ei skaalaudu mobiililaitteelle ja painikkeita on vaikea klikata peukalolla. Google tietää tämän ja rankaisee sinua huonosti toimivista sivuista: Googlen tavoite on kuitenkin loppupeleissä tarjota käyttäjilleen sellaista sisältöä, jota he selaavat mielellään. Tällöin he käyttävät hakukonetta jatkossakin.

Hakukoneoptimointi on siis paitsi laadukasta sisällöntuotantoa ja hakusanojen huomioimista tekstissä ja kuvissa, mutta myös teknistä tekemistä. Kun sivustosi toimii hyvin, hakusanat on mietitty tarkkaan ja lukijat viihtyvät sivuillasi pitkään viihdyttävän sisällön parissa ilman teknisiä ongelmia, Google palkitsee tämän ja alkaa tarjoilla sinulle potentiaalisia asiakkaita kuin hopealautasella.

Jätä sisältömarkkinointi ammattilaisten käsiin >> tuotamme sinulle aidosti asiakasvirtaa kasvattavaa tekstisisältöä: 

3. Sisältömarkkinointi ja maksullinen näkyvyys

Sisältömarkkinointi ja maksullinen mainonta

Ilmaisen näkyvyyden ansaitseminen on maraton, ei pikajuoksu. Tuloksia tulee pienemmällä budjetilla (toki hyvän sisällön tekeminen vaatii työtunteja, mahdollisesti ulkoistamista tai esimerkiksi kameralaitteiston hankintaa), mutta useimmiten verrattain hitaasti.

Maksullinen mainonta on ohituskaista, jonka avulla kiilaat jonon kärkeen nopeammin. Mainonta vaatii toki rahallista panostusta, mutta nykypäivän digikanavissa edut ovat kiistattomat: voit seurata jokaisen myynnin syntymistä lähes reaaliajassa. Lisäksi näet, paljonko jokainen kauppa sinulle maksaa, joten voit säätää mainontaasi tuomaan mahdollisimman hyviä tuloksia.

Suurimmat digitaalisen mainonnan kanavat tällä hetkellä ovat:

  1. Facebook ja Instagram (jotka molemmat toimivat Facebookin mainosalustalla)
  2. Google ja YouTube (jotka molemmat toimivat Googlen mainosalustalla)

Kun alat tekemään mainontaa, kannattaa olla tarkkana. Pahimmillaan mainostat väärälle kohderyhmälle kehnoilla mainoksilla, jolloin tuloksiakaan ei tule.

Suosittelen aina testaamaan erilaisia kohderyhmiä ja mainoksia – siis useita. Jos kohderyhmä A ei tuo tuloksia, saatat heittää kirveen kaivoon turhan takia, jos kohderyhmä B olisikin ollut valmis ostamaan. Vastaavasti jos teet vain yhden mainoksen, laitat kaikki munasi samaan koriin: kannattaakin aina testata erilaisia lähestymistapoja, kulmia, tekstejä, kuvia ja videoita.

Kun kaipaat ammattilaisten apua maksullisen mainonnan toteutuksessa, >> ota yhteyttä meihin – autamme sinua eteenpäin rautaisella ammattitaidolla.

Hyödynnä sisältömarkkinoinnilla kerätty yleisö

Kun hallitset sisältömarkkinoinnin ja olet kerännyt ympärillesi jo mukavan määrän yleisöä, on aika hyödyntää tämä yleisö myynnissä. Ethän kutsuisi ihmisiä torillekaan kuuntelemaan puhettasi ja sitten jättäisi menemättä paikalle.

Näin kuitenkin käy valitettavan usein: yritys saattaa tehdä aktiivista sisältömarkkinointia, mutta kun tulee aika ottaa asiakasta kädestä ja johdattaa hänet ostopolulle, yrittäjä katoaa kuin tuhka tuuleen.

Myyntipolulle saattamisessa on tärkeää olla aktiivinen: kerro asiakkaalle missä ja miten hän voi ostaa. Pyydä häntä ostamaan. Sinun ei tarvitse tyrkyttää, mutta huolehdi, että nettisivuillasi kehotetaan asiakasta ostamaan useassa paikassa esimerkiksi ”Klikkaa tästä kauppaan” -painikkeiden avulla.

Ehkä myynnin puuttuminen on sitä suomalaista vaatimattomuutta, kun myyminen tuntuu vaikealta ja kiusalliselta. Suosittelenkin ottamaan uudenlaisen asenteen myyntiin: älä tyrkytä tai tuputa, vaan palvele ja auta. Kun autat asiakasta koko hänen matkansa ajan, hän ostaa sinulta mielellään (jopa useamman kerran).

Tämä auttaminen ja palveleminen voi näkyä mm. seuraavilla tavoilla:

  • Kirjoitat oppaita, joissa opastat tuotteiden käytössä
  • Otat enemmän ja parempia tuotekuvia, joista asiakas saa kattavan kuvan tuotteesta ilman fyysistä läsnäoloa
  • Kirjoitat erityisen laajoja tuotekuvauksia sivustollesi, jossa kuvailet tuotteen kaikkia ominaisuuksia, käyttötapoja, alkuperää, materiaaleja, hyötyjä, sudenkuoppia tai haittoja (ole rehellinen!)
  • Teet videoita, joissa neuvot tuotteen käytössä tai annat ohjeen johonkin tuotteella tehtävään asiaan (esimerkiksi lankakaupan käsityöohjeet)
  • Vastaat usein kysyttyihin kysymyksiin sosiaalisessa mediassa tai blogissa
  • Tarjoat varaosia tai täydentäviä tuotteita oston jälkeen

Miten sinä palvelet asiakastasi ja autat häntä ostamaan? Mikä sisältömarkkinoinnissa tuntuu vaikealta?

Kirjoittajasta

Meeri Karusaari vastaa asiakkaiden tuloksellisesta sosiaalisen median mainonnasta, copywritingista sekä sähköpostimarkkinoinnista. Meerin vahvuus on asiakkaan ongelman ymmärtäminen pintaa syvemmältä.

Scroll to Top