Sisältömarkkinoinnin salaisuudet

Sisältömarkkinoinnin salaisuudet

Mitä sisältömarkkinointi oikein on?

Tiedämme, että markkinointi on keskeinen asia yritystoimintaa ja yksi yritysmaailman kulmakivistä. Silti sisältömarkkinointi terminä saattaa olla meille monelle vieraampi, vaikka se yksi toimivimmista markkinoinnin muodoista onkin. Sisältömarkkinointi kuuluu inbound-markkinoinnin alle, eli se on markkinointityyli, joka houkuttelee asiakkaat yrityksen luokse.

Sisältömarkkinointi on strategian toteuttamista, jossa tarkoituksena on sitouttaa sekä luoda ja jakaa arvokasta ja johdonmukaista sisältöä kaiken kattavasti. Tavoitteet sisältömarkkinoinnissa ovat toki aina yrityskohtaisia siinä missä yritysideakin. Tavoitteena voi olla esimerkiksi oman brändin tunnettavuuden kasvattaminen tai yrityksen kasvu. Pääajatuksena on kuitenkin markkinoinnin keinoin houkutella ja sitouttaa nykyisiä asiakkaita, kuitenkaan unohtamatta uusia potentiaalisia asiakkaita.

Sisältömarkkinointi on strateginen markkinointitapa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se on siis yksi tapa tehdä markkinointia. Sisältömarkkinointi keskittyy kaikkeen siihen sisältöön, minkä pystyt lukemaan ja näkemään. Esimerkiksi blogit, somekanavat, podcastit ja videot ovat sisältömarkkinoinnin muotoja.

Faktaa on se, että monet perinteiset markkinointityylit menettävät hiljalleen tehoaan. On tärkeää muistaa, että markkinointi kehittyy samassa suhteessa, missä maailmakin kehittyy. Olisi hölmöä ajatella, että vuodesta toiseen voisi kulkea samoja jalanjälkiä pitkin. Jotta kehityksessä pysyy mukana, on tärkeää pysyä muuntautumiskykyisenä sekä pyrkiä kehittämään itseään ja omaa yritystään jatkuvasti.

Koska sisältömarkkinointi on voimakkaasti kasvava markkinoinnin muoto, jokaisen yrityksen tulisi opetella hyödyntämään sitä kaiken kattavasti ja oikein. Sisältömarkkinointi on tätä päivää. Oikein tehtynä vain taivas on rajanasi kassavirran kilistessä!

Ihmiset hukkuvat jatkuvaan informaatiosateeseen.
Sen vuoksi sisältömarkkinoinnin laatu nousee koko ajan isompaan rooliin.
Sisältösi on sisältömarkkinointia vasta kun siitä on oikeasti hyötyä asiakkaillesi.
Tuo siis asiakkaillesi lisäarvoa sisällölläsi ja pidä mielessäsi,
milloin julkaiset, mitä julkaiset ja minkä takia julkaiset!

Sisältömarkkinoinnin resepti

Oli kyse sitten mistä tahansa asiasta, aina yritetään etsiä sitä yhtä ainoaa toimivaa, oikeaa ja parasta ratkaisua. Voin kertoa, ettei sisältömarkkinointiin ole olemassa vain yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Olen kuitenkin huomannut, että ihmiset tuppaavat ajattelemaan aina vaikeimman kautta ja etsimään juuri sitä yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Harmillisesti silloin pudotaan usein jo kärryiltä.

Sisältömarkkinointi ei ole lottoamista, rakettitiedettä tai edes ydinfysiikkaa. Onnistuneessa sisältömarkkinoinnissa on tärkeää ymmärtää ja tuntea juuri sinun ja yrityksesi kohdeasiakas. Menestyneessä sisältömarkkinoinnissa tärkein raaka-aine on hyvä pohjatyö, koska silloin markkinoinnin kohdentamisessa onnistutaan takuuvarmasti. Hyvä pohjatyö auttaa sinua löytämään kohdeasiakkaasi ja luomaan puhuttelevaa sisältöä, jota asiakkaasi oikeasti arvostaa sekä haluaa kuulla ja lukea.

Asiakasymmärrys on siis olennainen osa, kun lähdet miettimään, millaista sisältöä ja markkinointia lähdet asiakkaillesi luomaan. Jos et ymmärrä asiakastasi, miten voisit edes yrittää luoda sisältöä asiakkaillesi? Tai ainakaan sellaista sisältöä, jolla olisi oikeasti merkitystä. Sisältömarkkinointi ilman asiakasymmärrystä on sama asia kuin heittäisit rahaa roskiin. Aika on rahaa ja väärinkäytetty aika silkkaa rahan tuhlausta.

Arvoa tuova ja merkityksellinen sisältö…
…on ajankohtaista
…on sinun kohderyhmällesi sopivaa
…on inspiroivaa
…on informatiivista
…on tunteita herättävää.

Kuinka hoitaa sisältömarkkinointia menestyjän tyyliin?

Oletan, että tässä kohtaa tiedät jo, kuinka tärkeässä roolissa kohderyhmäsi tunteminen ja ymmärtäminen on. Voimme siis siirtyä itse asiaan eli siihen, kuinka hoitaa sisältömarkkinointi menestyjän tyyliin. Tärkeänä apuna tässä toimii markkinoinnin vuosikello ja sisältösuunnitelma, jotka sinulla toivottavasti jo on. (Tässä kohtaa en malta olla mainitsematta 23.8. järjestettävästä koulutuksesta, joka koskee nimenomaan markkinoinnin vuosikelloa. Käy katsomassa tarkemmat tiedot täältä.)

Mutta nyt takaisin asiaan. Yksi lempitsemppilauseistani on ”hyvin suunniteltu on aina puoliksi tehty”. Vaikka se toki hieman kliseinen onkin, liputan sen puolesta ihan täydestä sydämestäni. Kun sinulla on valmiiksi laadittu suunnitelma, jäljelle jää enää suunnitelman toteuttaminen. Valmiiksi laaditun suunnitelman pohjalta on helpompi luoda kohderyhmääsi palvelevaa sisältöä, säästät huomattavasti aikaa ja työn tekemisestä tulee huomattavasti järjestelmällisempää.

Sisältömarkkinoinnissa tärkeää on olla systemaattinen ja pitkäjänteinen. Keskiössä tietenkin toimii tuottamasi sisällön laatu, jonka arvoa ei sovi unohtaa. Hyvänä kakkosena tulee tutkailla sitä, kuinka hyvin tuottamasi sisältö oikeasti toimii kohderyhmällesi.

Sisältömarkkinoinnissa tärkeänä työkaluna toimivat siis analytiikkatyökalut, jotka varmasti löytyvät lähes jokaiselta käyttämältäsi alustalta. Analytiikan seuraaminen auttaa sinua kartoittamaan, onko sisältösi oikeanlaista sekä oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa julkaistua. Sisältömarkkinointi on jatkuvaa oppimista ja kehittymistä. Niinpä saamasi data auttaa sinua kehittämään yritystäsi, markkinointiasi ja sisältöäsi juuri omalle kohderyhmällesi sopivaksi.

Avainasiat menestyjän sisältömarkkinointiin…
…kohderyhmäsi tunteminen
…markkinoinnin vuosikello
…sisältösuunnitelma
…kohderyhmällesi kohdennetun sisällön tuottaminen
…analytiikan seuraaminen
…sisältömarkkinoinnin kehittäminen analytiikan pohjalta
…tutki, opi, kehity ja loista!

Sisältömarkkinoinnin 2.0 ammattilaisen avulla

Yritysmaailmassa pitkään pyörineenä olen huomannut, kuinka ulkoistaminen on edelleen iso tabu ja jopa ”kirosana”, joka herättää tunteita laajalla skaalalla. Pöydän molemmilla puolilla olleena asioiden ulkoistaminen on mielestäni yksi viisaimmista päätöksistä, minkä ihminen voi itselleen tehdä. Jos tarkemmin ajattelemme asiaa, teemme päivittäin yksityiselämässä ulkoistamisen päätöksiä, joten miksemme tekisi siis samoin yrityksemme kanssa? Koska esimerkin avulla asiat hahmottaa usein paremmin, annan esimerkin eilisestä päivästäni.

Nautin kotona työskentelemisestä, mutta poikkeuksellisesti nappasin heti aamusta läppärini ja kaiken muun tarvittavan mukaani. Lähdin koirani kanssa siivoojan tieltä pois, koska olin jälleen tilannut jokakeväisen ikkunanpesun itselleni. Autolla hurautin korjaamon pihaan kesärenkaiden vaihtoa varten. Korjaamolta kävelin läheiseen kahvilaan lounaalle. Lounaan jälkeen hain autoni ja riemuiten kuivasta asfaltista kesärenkaiden alla hurautin vielä hakemaan kaupalta noutolokeroon valmiiksi tilaamani ostokset.

Ulkoistetut palvelut:
1) Siivooja ikkunanpesuun
2) Renkaanvaihto korjaamolla
3) Lounas kahvilassa
4) Ruokaostosten tilaus noutolokeroon.

Sain siis yhden päivän aikana ulkoistettua neljä asiaa ja tein sen ilomielin, vaikka olisin pystynyt ne itsekin tekemään. Säästin rutkasti aikaa ja pystyin keskittymään itse ydinosaamiseeni, samalla kun ammattilaiset tekivät puolestani sen, minkä he osaavat parhaiten. Uskallan väittää, että ulkoistaminen on meille jokaiselle arkipäivää, vaikkemme asiaa sen enempää ajattele. Ulkoistamisen ei kuuluisi olla tabu yritysmaailmassakaan, vaan yhtä luonnollista kuin kesärenkaiden vaihto ulkopuolisella ammatinharjoittajalla.

Eikö niin, ettei ulkoistaminen enää kuulosta niin pahalta asialta? Ulkoistamalla säästät omaa aikaasi ja pystyt itse keskittymään siihen oleelliseen eli omaan ydinosaamiseesi. Sisältömarkkinoinnin tulisi johtaa kassavirran kilinään. Mikset siis antaisi ammattilaisen tehdä sitä, jos se ei ole omaa ydinosaamistasi?

Ammattilaisen ollessa omassa elementissään asiat taittuvat tahdikkaasti ja ne nähdään yhtenä kokonaisuutena. Ja mikä parasta, sisältömarkkinoinnin ammattilaiselle kohderyhmäsi on selvä, jolloin sisältösi on juurikin sitä kassavirtaa kasvattavaa. Kun ulkoistat palvelun, rahallinen vastine on siis paljon suurempi ja siihen investoitu raha saa pääsääntöisesti moninkertaisen kertoimen.

Ulkoistamalla sinun ei enää tarvitse painia sen kanssa, mistä saada revittyä kelloon lisää tunteja, jotta aikaa riittäisi kaikkeen. Enää ei tarvitse tinkiä työsi laadusta, omasta ajasta, terveydestä, ihmissuhteista tai oikeastaan mistään muustakaan. Ulkoistaminen on järkevää, tuottoisaa ja ennen kaikkea tätä päivää. Rikotaanko yhdessä tabuja ja tehdään asiasta arkipäivää?

Vielä yksi asia…
Haluatko sinäkin päivittää sisältömarkkinointisi uudelle levelille? Varaa meiltä aika ilmaiseen sisältömarkkinoinnin konsultaatioon! KLIKKAA TÄSTÄ

Scroll to Top