Sähköpostimarkkinointisi ajaa asiakkaasi kilpailijalle

Elegantimpaa sisältömarkkinointia

Sähköpostimarkkinointisi ajaa asiakkaasi kilpailijalle. Olen puolen vuoden ajan tutkinut noin sadan eri yrityksen sähköpostimarkkinointia. Olen tilannut heidän uutiskirjeitään, tehnyt huomioita, kontaktoinut heitä ja auttanut heitä parantamaan sähköpostimarkkinointia. Tällä pienellä otannalla olen huomannut, että noin 3 % tekee laadukasta sähköpostimarkkinointia, 5 % hyvää ja loput 92 % ei oikein jaksa siitä kiinnostua.

On sinänsä hassua, että yrittäjät kuitenkin tarjoavat mahdollisuuden tilata uutiskirjeen. He tietävät, että sähköpostimarkkinoinnilla on mahdollisuus tehdä rahaa mutta eivät oikeastaan välitä siitä. Ehkä aikaa ei ole, ja sitä tehdään sitten, jos aikaa jää.

Tunnetusti yrittäjillä ei sitä ylimääräistä aikaa ole, ja sen takia sähköpostimarkkinointi on vuodesta toiseen retuperällä.

Sähköpostimarkkinointisi ajaa asiakkaasi kilpailijalle

Tämän blogitekstin tarkoituksena ei ole moittia, vähätellä eikä syyttää ketään. Ymmärrän enemmän kuin hyvin, ettei aikaa aina ole. Mutta jos yrityksellä ei ole aikaa sähköpostimarkkinointiin, yritys tekee kaikille palveluksen, kun ei edes tarjoa mahdollisuutta tilata uutiskirjettä. Yritys säästää aikaa, vaivaa ja rahaa ja asiakkaat hermoja.

Ei käy kiistäminen, etteikö laadukkaasti tuotettu sähköpostimarkkinointi toisi tuloksia. Olemme tehneet vajaassa kymmenessä vuodessa lähes 500 000 euroa kauppaa pelkästään sähköposteilla. Silti palaute, jota viesteistä saamme, on äärimmäisen positiivista ja kannustavaa:

”Kiitos Tiia sisäpiiriviestistä! Sopi tähän aamuun kuin nenä päähän. Olet niin ihana, aito, rehellinen ja viisas. Aurinkoista päivää sinulle!” -Netta

”Suosittelen, vaikka olenkin sitä mieltä, että Tiian viikkokirjeiden pitäisi olla maksullisia, sen verran tuhtia oppia, neuvoa ja niksiä niissä pukkaa!” -Marianne

”Suosittelen jokaiselle bloggaajalle sekä yrittäjälle lämpimästi Tiian viikkokirjeen tilaamista, sillä sitä kautta inboxiin ilmestyy säännöllisesti kultahippujen arvoisia vinkkejä ja ohjenuoria.” -Zaki

”Hei, tiedätkö, että sä oot aivan super! Oon lukenut nyt sun sähköpostisi uutiskirjeitä jne. Aivan mieletön mitä jaat ja ilmaiseksi vielä.  Kunhan sulla alkaa verkkovalmennuksia, niin infoa! Iso kiitos ja onneksi bongasin sinut!” -Antti

Eikä se mitään rakettitiedettä ole. Kuka tahansa yrittäjä pystyy siihen.

Uutiskirjeen tilaaminen

Uutiskirjeen tilaaminen luo ensikosketuksen yritykseesi ja brändiisi, jolloin on tärkeää, että prosessi on laadukas potentiaalisen asiakkaan silmissä. Jos liittymisprosessin aikana sanotaan ”tervetuloa lukemaan sähköpostimarkkinointia” tai ”kiitos uutiskirjetilauksesta” tai ”kiitos tilauksesta”, sanat voivat säikäyttää potentiaalisen asiakkaan nopeasti pois.

Liittyjille kannattaa aina puhua yhteisöstä, sisäpiiristä, verkostosta tai vaikka jengistä. Moni kaipaa tänä päivänä yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja kun saat sen luotua heti ensimetreillä, lukija sitoutuu myös sinuun ja yritykseesi.

Vaikka Suomessa double opt-in ei ole pakollinen, suosittelen lämpimästi sen tekemistä. Tämä siis tarkoittaa, että kun henkilö kirjoittaa nimensä ja sähköpostiosoitteensa lomakkeelle ja klikkaa eteenpäin, hänelle lähtee automatisoitu vahvistusviesti.

Vahvistusviestillä varmistat, että

  • A) sähköpostiosoite on kirjoitettu oikein
  • B) henkilö haluaa aidosti liittyä listalle, eikä vain ottaa sinulta ilmaista lahjaa
  • C) pääset eroon ns. renkaanpotkijoista
  • D) listalle ei tule turhia botteja.

Vahvistusviestin tulee olla ystävällinen, lyhyt ja saada vain henkilö vahvistamaan sähköpostiosoitteensa. Me emme tässäkään viestissä sano ”vahvista tilaus” tai ”vahvista, että haluat saada meiltä sähköpostimarkkinointia”.

Sähköpostiosoitteen vahvistamisen jälkeen voit tehdä kaksi asiaa:

  1. ohjata henkilön kiitossivulle
  2. lähettää hänelle automaatiolla tervetuloa-viestin.

Kiitossivulla voit vain todeta, että sähköpostiosoite on nyt vahvistettu ja tervetuloa-viesti sujahtaa sähköpostiin hetkenä minä hyvänsä. Kiitossivulla voi myös olla

  • linkki liittymislahjaan
  • videotervehdys
  • lyhyt kysely
  • linkkejä suosituimpiin blogiteksteihin
  • linkki yhteydenottolomakkeelle
  • linkki maksuttomaan ajanvaraukseen.

Joissakin tilanteissa kiitossivulla voi myös ohjata verkkokauppaan tai suoraan ostamaan tuotetta, mutta kannustan harkitsemaan tätä huolella. Jotta saat ihmiset ostamaan, heidän on ensin tunnettava sinut, tykättävä sinusta ja luotettava sinuun. Jos henkilö tutustuu sinuun ensimmäistä kertaa, näin nopealla myynnillä on yleensä negatiivisia vaikutuksia.

Uutiskirjeen lähettäminen

Tervetuloa-viestin jälkeen voidaan automatisoida hieman pidempi automaatio. Tämä voi kattaa 2–9 sähköpostia, jotka lähetetään viikon välein. Alussa suosittelen lähettämään viestejä kerran viikossa, koska uutuudenviehätys saa ihmiset avaamaan viestejäsi innokkaasti. Tämä antaa sinulle myös hieman aikaa suunnitella perinteiset uutiskirjeet, joita voit lähettää 2–3 viikon välein.

Uutiskirjeissä kannattaa panostaa sekä pääotsikkoon että alaotsikkoon, sillä molemmat tulevat näkyviin sähköpostissa. Sinulla on siis tuplasti suurempi mahdollisuus saada henkilö avaamaan viestisi, kun mietit huolella nämä kaksi otsikkoa.

Uutiskirjeiden sisältö ja rakenne riippuu hyvin pitkälti siitä, millainen yritys sinulla on ja mitä tarjoat. Verkkokauppias voi nostaa yhdessä viestissä esille ostetuimpia tuotteitaan ja niiden palautteita. Verkkovalmentaja voi nostaa esiin uusimpia verkkokurssejaan ja palveluyrittäjä voi tarjota maksutonta konsultaatiota.

Miten myydä ilman että myydään?

Juttelin tässä keväällä erään yrittäjän kanssa, ja hän kysyi, miten hän voi myydä sähköposteissa ilman, että se tuntuu myynniltä. Kysymys on erinomainen ja varmasti sinäkin olet joskus miettinyt sitä. Myynnillisyys tulee siitä, että kerrotaan rohkeasti omista tuotteistaan.

Esimerkiksi minä voisin tässä kohtaa kertoa, että me tarjoamme yrityksille palvelua, jossa käymme koko sähköpostilistan liittymisprosessin sekä tervetuloa-automaation läpi, tutkimme ja analysoimme sitä ja teemme sinne parannusehdotuksia.

En kuitenkaan tuputtanut ja tyrkyttänyt sitä sinulle, enhän?

Kyse oli vain tiedottamisesta.

Aivan samalla tavalla sinä voit tiedottaa omista tuotteistasi ja pehmentää myyntiä tarjoamalla mahdollisuuden tutustua tuotteisiisi tai lukea niistä lisää.

Minä puolestani voin sanoa, että jos tämä postaus aiheutti sinussa kipinän laittaa oma sähköpostimarkkinointi kuntoon, voit varata maksuttoman 45 minuutin konsultaation klikkaamalla tästä. Lisätietoihin kannattaa kirjoittaa, että toivot uutiskirjeen läpikäyntiä, jotta voin etukäteen tilata uutiskirjeesi ja katsoa, miltä se näyttää.

Toivon, ettet pelkää, mitä minä ajattelen sinun sähköpostimarkkinoinnistasi. Kuten postauksen alussakin mainitsin, ymmärrän enemmän kuin hyvin, ettei aika riitä kaikkeen eikä kaikki kiinnosta. Itse nautin siitä, että saan tutkia ja analysoida ja testata erilaisia asioita. Siksi paneudun siihen aina yhtä palavalla intohimolla. En anna palautetta mahdollisista kirjoitusvirheistä, sillä en itsekään kiinnitä niihin huomiota.

Sen sijaan tarvitsen kokonaiskäsityksen prosessista, jonka jälkeen pääsen oman 10 vuoden ammattitaitoni nojalla antamaan sinulle parhaat mahdolliset neuvot ja ohjeet.

Saattaisit pitää myös tästä: Kuinka nopeasti ulkoistettu markkinointi tuo tuloksia?

Älä tee sähköpostimarkkinoinnista liian monimutkaista

Kuten mainitsin aikaisemmin, ei tämä rakettitiedettä ole. Ja se on lohdullista. Pienellä ohjauksella ja kehittämisellä sinunkin sähköpostimarkkinointisi kukoistaa ja tuo sinulle kasvavaa tulovirtaa ilman suurempia ponnisteluja.

Paras kiitos tulee aina sinun lukijoiltasi ja asiakkailtasi. Tämänkaltaiset palautteet ovat myös sinulle mahdollisia nopeastikin:

”Mahtavia neuvoja. Ihan kaikki ei hallinnassa, siksi tälle sähköpostilistalle liityin.  Täältähän saa hyviä vinkkejä, joita ei olisi tullut ajatelleeksi. Kiitos niistä. Sitä on vähän kujalla aina, että miten kannattaa tehdä ym. Eikä sitä aina ota selvää. Teet selkeitä ja yksinkertaisia ohjeita, joista ottaa koppia. Joita sitten soveltaa oman näköiseksi/itselle sopivaksi.”

Autan sinua erittäin mielelläni ottamaan sähköpostimarkkinoinnistasi kaiken hyödyn irti lempeällä ja empaattisella otteella. Kun olet valmis ottamaan seuraavan askeleen, voit varata maksuttoman 45 minuutin konsultaation klikkaamalla tästä.

Tässä maksuttomassa oppaassa kerromme sinulle, mitä sinun on tärkeää huomioida omassa sähköpostimarkkinoinnissasi sekä silloin, kun olet ulkoistamassa markkinointia ammattilaiselle.

Scroll to Top