Sähköpostimarkkinointi atomeiksi

sähköpostimarkkinointi-atomeiksi

Ihana, kamala sähköpostimarkkinointi. Jos jokin asia markkinoinnissa jakaa mielipiteitä täytyy sen olla sähköpostimarkkinointi. Sen vuoksi puramme nyt sähköpostimarkkinoinnin atomeiksi, jotta jokainen, joka sitä vastustaa, voisi pyörtää mielipiteensä.

Itsekin kuluttajan roolissa voin ymmärtää vastustuksen. Sain kerran yhden päivän aikana yhdeltä kosmetiikkabrändiltä neljä sähköpostia, ärsyynnyin ja poistin itseni listalta. Syy tähän ei kuitenkaan ole itse markkinoinnin muoto vaan se, että harva yritys osaa hyödyntää  sähköpostien mahtavaa voimaa oikein. Tällöin spämmäilyyn sorrutaan helposti, koska koetaan sen olevan ainoa oikea tapa saada myyntiä. Näin ei kuitenkaan ole.

Oikein tehtynä sähköpostimarkkinointi on aivan erinomainen tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin, kertoa uusista tuotteista, jakaa hyödyllisiä vinkkejä ja kasvattaa yrityksen myyntiä. Itse asiassa myös tutkimusten mukaan sähköpostimarkkinointi on yksi toimivimmista tavoista tehdä myyntiä. Sitä täytyy vain osata tehdä oikein.

 

Sähköpostimarkkinointi atomeiksi

Lähdetään liikkeelle ihan alusta eli siitä, mitä sähköpostimarkkinointi oikein on. Jokainen meistä varmasti tietää sähköpostimarkkinoinnin olevan yksi markkinoinnin muodoista, joka tapahtuu sähköpostien välityksellä yritykseltä asiakkaalle.

Mutta kuinka moni mahtaa tietää sen olevan yksi yleisimmistä ja toimivimmista markkinoinnin muodoista? Tutkimukset osoittavat, että noin 85 % yrityksistä käyttää sitä markkinointinsa apuna. Nämä tutkimukset osoittavat myös sen, että vuonna 2021 sähköpostia käytti noin 4,3 miljardia ihmistä ja sen odotetaan jatkavan nousuaan entisestään vuoteen 2025 mennessä.

Ei siis kannata vältellä sähköpostimarkkinointia tai aliarvioida sen vaikutusvoimaa. Sähköpostimarkkinoinnin välityksellä on mahdollista tavoittaa suuri määrä ihmisiä yhtäaikaisesti, sekä potentiaalisia uusia asiakkaita että jo olemassa olevia.

Jokaisen yrityksen tulisi vain oppia tekemään sitä oman yrityksensä kannalta oikeaoppisesti, jotta spämmääviltä massaviesteiltä vältyttäisiin ja jotta sähköpostilistalla tavoitettaisiin juuri ne oikeat ihmiset.

 

3 myyttiä sähköpostimarkkinoinnista

 

1) Mitä enemmän tilaajia uutiskirjelistalla, sitä parempi

Tämä ei pidä paikkansa. Uutiskirjelistan koolla ei ole mitään väliä, jos tilaajasi eivät ole sitoutuneita tai aktiivisia.

Jokaisesta lähetetystä sähköpostista joutuu suurimmassa osassa ohjelmia maksamaan pienen summan. Jos listasi on täynnä sellaisia tilaajia, jotka eivät ole sitoutuneita sinuun, maksat aivan turhaan. Onkin tärkeää haalia listalle vain sellaisia tilaajia, jotka oikeasti haluavat saada sähköpostia juuri sinun yritykseltäsi.

Listan ei siis tarvitse olla suuri. Muutamakin tilaaja riittää, jos he ovat juuri niitä oikeita potentiaalisia asiakkaita.

Pystyt helposti seuraamaan lähetettyjen sähköpostiesi dataa. Suosittelenkin käymään sähköpostilistaasi säännöllisesti läpi ja mahdollisesti siivoamaan sitä itsellesi sopivammaksi.

Helppo tapa on myös säännöllisin väliajoin kysyä tilaajilta, kiinnostaako yrityksesi sisältö enää heitä. Näin minimoit hutisähköpostit.

 

2) Asiakkaat eivät halua sähköposteja yrityksiltä, eikä kukaan edes lue niitä

Tutkimukset osoittavat tämänkin väitteen vääräksi. Reilu 70 % ihmisistä sanoo haluavansa markkinointiviestintää mieluiten nimenomaan sähköpostin välityksellä.

Suurin osa kuluttajista haluaa tehdä ostopäätökset ja yritykseen tutustumisen rauhassa, ja mikä olisikaan parempi tapa tehdä se kuin omalta kotisohvalta käsin rauhassa sähköpostia lukemalla.

Sähköpostimarkkinointi on mitä mainioin tapa tehdä myyntiä. Sen välityksellä saat johdatettua asiakkaasi lempeästi mutta määrätietoisesti kohti ostoprosessia, aina alusta loppuun saakka.

Sähköposti on mainio tapa tuoda omaa ja yrityksesi osaamista esille. Näin pystyt vähitellen houkuttelemaan asiakkaan ostamaan palvelun tai tuotteen, jota yrityksesi myy.

On totta, ettei kukaan halua spämmääviä myyntiviestejä, joita valitettavan moni sähköpostiin kilahtava viesti on. Oikein tehty markkinointiviesti ei kuitenkaan suoranaisesti edes myy mitään, eikä se esimerkiksi sisällä OSTA NYT -tyyppisiä lausahduksia. Ydinideana ei tulisi olla myyminen vaan tiedon jakaminen. Jokaisessa viestissä tulisi siis olla kourallinen lisäarvoa tuovaa sisältöä.

Jos tarvitset apua oikeaoppiseen sähköpostimarkkinointiin, ota yhteyttä ammattilaiseen.

 

3) Uutiskirjeet eivät ole tätä päivää, eikä niitä edes voi lukea mobiililaitteilla

Tämäkään ei pidä paikkansa. Nykyaikaisella sähköpostiohjelmalla lähetetty viesti tunnistaa kyllä, mikäli viestin avaa muulla kuin tietokoneella. Näin ollen se muovautuu responsiivisesti laitteen näyttökoon mukaan, eikä ongelmaa sen lukemiseen ole.

On totta, että sähköpostia muotoillessa tulee kiinnittää huomiota erilaisiin muotoseikkoihin. Esimerkiksi lauseiden ei kannata olla kauhean pitkiä eikä yhteen kappaleeseen mahduttaa liian monta riviä. Liian isoja kuvia ei kannata myöskään käyttää eikä täyttää koko viestiä niillä. Hyvä tekstisisältö on kaiken a & o.

Asettelussa ilmavuus on kaikkein tärkeintä, koska näin tekstiä on helpompi ja huomattavasti mukavampi seurata. Sähköposti tulisi saada luettua parissa minuutissa.

Oikein tehty uutiskirje on tätä päivää. Kun jokainen kirje sisältää laadukasta ja lisäarvoa tuovaa sisältöä, sinun ei tarvitse pohtia tai stressata, ettei lähettämäsi sähköposti uppoa lukijaan.

Älä siis kirjoita pelkkiä myyntiviestejä vaan auta lukijaasi ymmärtämään, miksi juuri sinulta kannattaa ostaa. Näin myyntiä syntyy ilman sen kummempia suoranaisia myyntiviestejä. Tärkeää on myös tuntea oma kohdeyleisö, jotta sähköpostimarkkinointi olisi tuloksellista. Jos oma kohdeyleisösi on hukassa, ammattilainen auttaa tässäkin asiassa.

 

Sähköpostimarkkinoinnin 2.0

 

Sähköpostimarkkinointi on toimiva ja tehokas tapa markkinoida omaa yritystään sekä tehdä myyntiä. Se on edullista, ja yhdellä sähköpostilla pystyy tavoittamaan todella monta ihmistä samanaikaisesti.

Faktaa on kuitenkin se, että sähköpostimarkkinointi ei toimi ilman oikeaa kohderyhmää. Viestit tuleekin kohdentaa aina sille unelma-asiakkaallesi, jonka haluat valitsevan sinut.

Kaikkea ei voi myydä, eikä kaikille voi myydä. Siksi sinun tulisikin suunnata sähköpostisi niille, jotka todennäköisemmin ostaisivat juuri sinulta ja tulisivat juuri sinun yrityksesi asiakkaiksi.

Sähköposteilla pystyy tekemään erilaisia automaatioita ja kampanjoita, mutta nyt emme mene niihin sen tarkemmin. Jos haluat kuitenkin tietää tästä enemmän, laita meille viestiä.

Seuraavaksi käymme läpi muutaman asian, joiden avulla päivität oman yrityksesi sähköpostimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. 

  • Kohdenna sähköpostisi

    Kaikille ei voi eikä edes kannata myydä. Onkin tärkeää, että sähköpostilistallasi on juuri ne oikeat ihmiset, jotka valitsevat sinut sekä yrityksesi kerta toisensa jälkeen. Meillä Suomen Sisältömedialla on esimerkiksi käytössä muutamia erilaisia sähköpostilistoja, jonne olemme ryhmitelleet asiakkaat heidän toiveidensa mukaisesti.

    Miksi näin? Yksinkertaisesti sen takia, että ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Haluamme myös näin varmistaa, että sähköpostin vastaanottanut oikeasti hyötyy saamastaan viestistä.

  • Otsikoi oikein

    Sinulla on kaksi tilaisuutta vakuuttaa sähköpostin saanut avaamaan viesti: pääotsikko sekä ns. johdatusotsikko. Mieti siis tarkkaan, mihin käytät nämä kaksi mahdollisuuttasi. Vaikka napakka otsikko auttaa sinua saamaan klikkauksen omalle sähköpostillesi, ei kannata unohtaa sisällönkään merkitystä.

    Voin luvata, ettei montaa kertaa kannata johdattaa otsikolla lukijaa harhaan, mikäli haluaa säilyttää uutiskirjeen tilaajat.

    Panosta aina laatuun ja tuo jokaisessa sähköpostissa ainakin kourallinen lisäarvoa. Ytimekäs ja huomiota herättävä otsikko ovat tärkeitä, mutta älä unohda sähköpostin sisällönkään tärkeyttä. Sähköpostin tulisi olla suhteellisen lyhyt ja ytimekäs, eikä sanoja ole hirveästi hukattavaksi.

  • Seuraa analytiikkaa

    Yksi isoimmista virheistä on se, että sähköpostin lähdettyä unohtaa viestin olemassaolon. Monen asian yhteydessä olen todennut analytiikan olevan yksi tärkeimmistä työkaluista, mitä markkinointiin tulee.

    Analytiikka antaa meille todella tärkeää informaatiota. Analytiikka kertoo esimerkiksi avaus- ja klikkausprosentit, toteutuneen konversion ja mahdolliset uutiskirjeen perumiset.  Se siis auttaa meitä ymmärtämään lukijaa paremmin sen suhteen, toimiiko meidän tapamme tuottaa sähköpostimarkkinointia ja saammeko sillä aikaan halutun lopputuloksen.

    Mitä markkinointiin tulee, aina on kehittämisen varaa ja mahdollisuus oppia jotain uutta. Miksi emme siis hyödyntäisi dataa, jonka pystymme näkemään suoraan analytiikoista?

  • Vältä myymistä ja kerro mieluummin tarinoita

    Suora myyminen koetaan usein tyrkyttämiseksi, ja näinhän se on. Kukapa haluaisi täyttää oman sähköpostikansionsa näin? En minä ainakaan.

    Opettele siis kertomaan tarinoita, niin sinusta tulee mestari sähköpostimarkkinoinnissa. Innosta, herätä tunteita, ole lukijoitasi varten, kerro vinkkejä ja tuota kaiken kattavasti sellaista sisältöä, jollaista haluaisit itsekin saada.

    On hyvä myös tiedostaa, minkä takia lähetät sähköposteja ja kenelle. Mieti siis sähköpostille aina päämäärä, jotta osaat kohdentaa sen tarjoaman sisällön oikein. Näin vältyt erilaisilta sähköpostimokilta.

***
Nyt kun olemme purkaneet sähköpostimarkkinoinnin atomeiksi,

kiinnostaisiko sinua tietää vielä lisää asiasta?
OTA YHTEYTTÄ niin kerron sinulle!

Scroll to Top