Markkinoinnista kannattaa tehdä automaattista. Siis sellaista, joka toimii yrityksen taustalla ilman, että raadat päivästä toiseen sen eteen. Markkinoinnin tulee ohjata sinulle uusia potentiaalisia asiakkaita tasaisesti sillä syklillä, mikä sopii sinun yrityksesi tarpeisiin parhaiten.
Kun markkinoinnin automaatio on kerran rakennettu ja optimoitu, se tuo sinulle uusia potentiaalisia asiakkaita kuukaudesta toiseen. Ja kyllä, jopa täysin ilmaiseksi.
Mutta mikä markkinoinnin automaatio on ja mitä se tekee?
Markkinoinnin automaation tehtävänä on ohjata potentiaalista asiakasta kohti ostotapahtumaa.
Sen sijaan, että vastaisit jokaiselle asiakkaalle erikseen samat asiat vaikkapa sähköpostilla, voimme rakentaa sinulle sähköpostiautomaation, johon asiakas liittyy itse. Automaatio lähettää tasaisin väliajoin sähköpostiviestillä asiakkaalle lisätietoja palveluistasi ja tuotteistasi. Asiakas tutustuu sinuun, tuotteisiisi ja palveluihisi oman kodin (tai työpaikan) rauhassa. Kun on aika ostaa, annamme automaatiossa asiakkaalle selkeät askelmerkit, miten hänen tulee toimia.
Teoriassa kirjoitamme sähköpostiviestit kerran, ja sen jälkeen työ on tehty. Käytännössä tilanne on toki erilainen. Ensimmäinen versio sähköpostiviesteistä on harvoin täydellinen. Siksi luemme, hiomme ja optimoimme viestejä sen jälkeen, kun meillä on analytiikkaa ja dataa tukena.
Jotta saamme asiakkaat liittymään sähköpostilistallesi, tuotamme yritysblogiisi säännöllisesti laadukasta sisältöä, jonka optimoimme Googlelle. Näin saamme valjastettua asiakasohjauksen monipuolisesti yrityksesi käyttöön.
Mitä hyötyä markkinoinnin automaatiosta on?
Se yhdistää markkinoinnin ja myynnin luonnolliseksi osaksi liiketoimintaa. Se tekee jopa myynnistä automaattista, sillä pystymme rakentamaan jatkumon näiden kahden välille. Ilman tyrkyttäviä, tuputtavia ja aggressiivisia myyntiviestejä.
Markkinointia ja myyntiä on helpompi mitata ja analysoida. Tämä taas mahdollistaa sen, että myyntiä on mahdollista kasvattaa, kun päätökset tukeutuvat dataan. Automaation avulla on mahdollisuus kasvattaa myös keskioston määrää, koska voit tarjota parempia ratkaisuja asiakkaillesi.
Sen avulla (verkko)kauppasi tuo enemmän kauppaa, koska potentiaaliset asiakkaat oppivat tuntemaan sinut, luottamaan sinuun ja pitävät sinua uskottavana ammattilaisena.
Sen avulla on mahdollisuus testata, mikä toimii markkinoinnissa ja myynnissä ja mikä ei. Sen avulla rakennamme palvelevan ilmapiirin myös verkossa. (Emme käytä mitään botteja, vaan potentiaaliset asiakkaat lukevat sisältöä, joka on kirjoitettu ihmiseltä ihmiselle.)
Automaatio auttaa asiakasta viemään ostoksen loppuun saakka, ja pystymme estämään hylätyt ostoskorit (engl. abandon cart). Sitoutamme potentiaaliset asiakkaat ensimmäisestä viestistä alkaen, koska lähetämme heille hyödyllisen ja lisäarvoa tuottavan tervetuloa-sähköpostisarjan.
Segmentoimme potentiaaliset asiakkaat heidän mielenkiinnon kohteidensa mukaan, jonka jälkeen pystymme lähettämään räätälöityjä viestejä, tarjouksia ja kampanjoita puolestasi. Tuomme sinulle uusia potentiaalisia asiakkaita automaatiolla jopa silloin, kun olet lomalla.
”Katselin tässä, että tämän kuun kirjeet ovat tuoneet keskimäärin 1500 euroa myyntiä. Yllättävintä on ollut se, ettei kirjeissä oikeastaan edes myydä. Itse olen saanut myyntiä vain, kun olen kirjoittanut myyntikirjeitä. Mutta teidän viestit tuovat myyntiä, vaikka ne eivät kuulosta myyntikirjeiltä.” – Tyytyväinen asiakas