Näin saat haalittua liidejä yrityksellesi

Näin saat haalittua liidejä yrityksellesi

Näin saat haalittua liidejä yrityksellesi. Perehdymme tässä blogipostauksessa konkreettisiin vinkkeihin, miten saat haalittua liidejä yrityksellesi. Tämän luettuasi tiedät, mistä lähteä liikkeelle, ja saat haltuusi 3 helppoa tapaa muuttaa liidit potentiaalisiksi asiakkaiksi selkokielellä. Sinun ei siis enää tarvitse tuskailla näiden asioiden kanssa. Mutta ennen sitä meidän on hyvä lähteä liikkeelle ihan perusasioista.

Mitä liidit ovat?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan liidi tarkoittaa potentiaalista ostavaa asiakasta eli konkreettista ihmistä tai yritystä, joka osoittaa aitoa kiinnostusta tuotetta tai palvelua kohtaan, joita sinä tai yrityksesi myytte. Myyntiliideistä voidaan puhua myös tilanteessa, jossa jo olemassa olevalle asiakkaalle tulee uusi tarve.

Liidit eivät kuitenkaan välttämättä vielä alkuvaiheessa ole valmiita ostamaan myymääsi tuotetta tai palvelua, mutta he auttavat sinua tekemään toimenpiteitä potentiaalisia asiakkaita ja mahdollista myyntitapahtumaa varten.

Liidejä ovat esimerkiksi yrityksesi uutiskirjeen tilaukset, yhteydenottolomakkeen täytöt tai ilmaisoppaan latauksen yhteydessä jätetyt sähköpostiosoitteet. Liidejä ovat myös yritykseesi sitoutuneet sosiaalisen median seuraajasi.

Liidit ovat potentiaalisia ja kiinnostuneita asiakkaita. Sen vuoksi he ovatkin elintärkeitä, etenkin tuloksellisen markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Sillä ilman laadukkaita ja sitoutuneita liidejä on vaikeaa tehdä oikeasti tuottoisaa kauppaa. Ja ilman tuottoisaa kauppaa on taas vaikea ylläpitää menestyvää yritystä.

Mistä liidit syntyvät?

Liidit syntyvät, kun satunnainen ihminen kiinnostuu yrityksestäsi. Liidien hankinta saattaa olla monelle yritykselle haastavaa. Ymmärrän kyllä tämän ajatuksen. Mutta kun yrityksen prosessit, yleisilme, markkinointitoimenpiteet sekä kanavat on suunniteltu asiakasta tukeviksi, liidit tulevat yrityksesi luokse ilman sen isompia jatkuvia lisätöitä.

Liidit vaativat syntyäkseen potentiaalisia asiakkaita ja ostajaa puhuttelevaa sisältöä. Tärkeässä roolissa on myös laadukkaat ja selkeät nettisivut sekä toimiva konversioprosessi.

  • Potentiaalisia asiakkaita houkuttelevaa sisältöä
    Yksi tärkeimmistä asioista on, että yrityksesi tuottaa asiakkaita houkuttelevaa sisältöä, joka tuottaa lisäarvoa. Asiakasta täytyy lämmitellä ja houkutella valitsemaan juuri sinun palvelusi tai tuotteesi. Varsinkin jos kyse on isommasta investoinnista, on tärkeää luoda potentiaalisiin asiakkaisiin päin luottamusta.

 

  • Liidien generointi
    Markkinoilla on paljon kilpailua. Sen vuoksi onkin tärkeää tunnistaa oman yrityksesi kannalta ne prosessit, joiden avulla saat esimerkiksi muutettua satunnaisen sivustolla kävijän asiakkaaksesi. Pystyt generoimaan yrityksellesi liidejä esimerkiksi seuraavasti:

Uutiskirje – Yksi toimivimmista markkinoinnin muodoista. Kun saat potentiaalisen asiakkaan tilaamaan uutiskirjeesi, voit onnitella itseäsi, sillä olet saanut itsellesi jälleen uuden liidin.

Oppaat – Yritysten itse tuottamat oppaat, jotka lähetät sähköpostitse. Pieni investointi yritykseltä, joka parhaassa tapauksessa tuo yrityksellesi monta uutta asiakasta. Saat haalittua itsellesi samalla potentiaalisten asiakkaiden sähköposteja, joita pystyt hyödyntämään helposti yrityksesi markkinoinnissa.

Yhteydenottolomakkeet tai chat – Minkälaista sisältöä asiakkaallesi tuotatkin tai mitä palvelua/tuotetta myytkään, yksi tärkeimmistä asioista on olla vuorovaikutuksessa potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Tapahtuu vuorovaikutus sitten somen välityksellä tai sivun laidassa olevan chat-ikkunan kautta, tärkeää on luoda asiakkaalle se vaikutelma, että olet olemassa asiakastasi varten ja helposti tavoitettavissa.

Konsultaatioajat – Konsultaatioajat ovat kätevä tapa saada satunnainen kävijä muuttumaan liidiksi ja siitä sitten asiakkaaksi. Vuorovaikutus on tärkeää, koska sen avulla luot tuottamusta. Mikä olisikaan siis parempi tapa tutustua ja katsoa, syntyykö välillenne asiakassuhde.

  • Toimiva konversioprosessi
    Konversio tarkoittaa nettisivuillesi asetettua tavoitetta, joka voi olla esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähetys, oppaan lataus tai uutiskirjeen tilaus. Faktaa on se, että tehokas konversioprosessi on avain liideihin sekä tuottoisaan myyntiin. Hyvä konversioprosessi yrityksesi kannalta riippuu alasta, tuotteesta tai palvelusta. Jos olet epävarma, mikä yrityksesi kannalta on järkevintä, ota yhteyttä, niin käydään yhdessä asia läpi!

kävijästä-asiakas

Näin saat haalittua liidejä yrityksellesi

Liidien hakeminen voi olla yrityksille turhauttavaa, kaikkien muiden töiden ohella. Sen vuoksi kokosin sinulle selkokielellä kolme helppoa, nopeaa ja edullista tapaa saada liidiprosessisi kuntoon. Näillä vinkeillä saat suhteellisen helposti haalittua itsellesi potentiaalisia asiakkaita ja myyntisi nousemaan uudelle tasolle.

3 helppoa tapaa muuttaa liidit potentiaalisiksi asiakkaiksi

1) Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on kiva tapa hankkia yritykselle liidejä. Sen tavoitteena on houkutella potentiaaliset asiakkaat tulemaan yrityksesi luokse. Kilpailu on kovaa, joten sinun ja yrityksesi tulee pystyä erottautumaan edukseen.

Sisältömarkkinointia tulisi luoda potentiaalisia ja olemassa olevia asiakkaita varten. Säännöllinen ja laadukas lisäarvoa tuova sisältö on avain tähän.

Laadukkaalla sisältömarkkinoinnilla saat ihmiset kiinnostumaan juuri sinun yrityksestäsi. Pystyt lempeästi, mutta määrätietoisesti johdattamaan heidät kohti ostoprosessia.

2) Erilaiset ”liidimagneetit” mm. e-kirjat, oppaat, webinaarit

E-kirjat ja oppaat ovat siitä helppoja, että niiden säilyttäminen ja jakelu on nopeaa ja ilmaista. Kun kerran teet laadukasta ja hyvää työtä materiaalin eteen, se ei vaadi jatkuvaa ylläpitoa. Pystyt myös kätevästi hyödyntämään niiden sisältöä muussa markkinoinnissa.

Webinaareilla pystyt kätevästi kertomaan yrityksestäsi sekä innostamaan ostamaan yrityksesi palveluita tai tuotteita. Tallenteen tekemällä pystyt jatkojalostamaan materiaalia haluamallasi tavalla.

E-kirjoissa, oppaissa sekä webinaareissa pystyt kätevästi tuomaan omaa osaamistasi esille, ja niihin voit liittää esimerkiksi linkkejä, joilla saat potentiaaliset asiakkaat ohjattua yrityksesi nettisivujen pariin.

Voit pyytää liidimagneeteista pientä hintaa, antaa ne yhteystietoja vastaan tai vaikka kaupantekijäisenä.  Saat luotua luottamusta ja pehmitettyä potentiaalista asiakasta kohti ostoprosessia.

3) Toimintakehotteet sekä konversioiden mittaaminen

Kun teet asioista mahdollisimman yksinkertaisia asiakkaillesi, pystyt helposti ohjaamaan heitä haluamallasi tavalla kohti ostoprosessia: pyydä lataamaan myyntiä kasvattava opas, tilaamaan parhaat vinkit sähköpostiin tai varaamaan aika markkinoinnin konsultaatioon yms.

Liidin käsite on toisinaan sellaisenaan vähän ympäripyöreä, mutta kun tuotat laadukasta sisältöä, varmistat itsellesi mahdollisuuden potentiaaliseen uuteen asiakkaaseen. Kun ripottelet toimintakehotteita ympäriinsä, moninkertaistat omat mahdollisuutesi.

Ostopolun alussa suora kehotus esimerkiksi yhteydenottoon saattaa olla liian aikainen, joten esimerkiksi webinaariin osallistuminen, blogitekstin lukeminen, uutiskirjeen tilaaminen tai oppaan lataaminen ovat hyviä ensi askelmia. Tämän jälkeen voit pyytää heitä ottamaan sinuun yhteyttä tai varaamaan ajan konsultaatioon.

Nämä ovat myös hyvä mittari seuraamaan sitä, miten yrityksesi ostoprosessi toimii ja miten sitoutuneita sivustoillasi käyvät ihmiset oikeasti ovat.

***
Miten sinulta onnistuu liidien haaliminen?

ota yhteyttä

Scroll to Top