Miten saada lisää näkyvyyttä ja kauppaa Instagramin avulla?

Miten saada lisää näkyvyyttä ja kauppaa Instagramin avulla

Miten saada lisää näkyvyyttä ja kauppaa Instagramin avulla? Moni yrittäjä pohtii sitä, miten yrityksen Instagram saisi lisää näkyvyyttä. Tässä postauksessa haluan pureutua kolmeen tärkeään tärppiin näkyvyyden kasvattamisessa. Sen jälkeen kerron kolme tyypillistä virhettä, jotka yrittäjät tekevät Instagramin kanssa.  Niin Instagramissa kuin muuallakin sosiaalisessa mediassa toimitaan tietyn toimivan sabluunan mukaan. Tätä sabluunaa muokataan sen mukaan, miten kulloinkin Instagramin algoritmi muuttuu ja mitkä ovat markkinoinnin toimivimmat strategiat kyseiselle yritykselle.

Miten saada lisää näkyvyyttä ja kauppaa Instagramin avulla?

Poimi alta kolme tärkeää tärppiä yrityksesi Instagram-tilin näkyvyyden kasvattamiseen.

1 | Säännöllinen ja monipuolinen sisällöntuotanto ei ole vain markkinointialan ammattilaisten myyntipuhetta

Säännöllinen ja monipuolinen sisällöntuotanto, jossa vastataan yrityksen unelma-asiakkaan ongelmiin sisällöntuotannon avulla, alkaa tuoda näkyvyyttä tasaisesti koko ajan kasvaen. Kun yrityksen sisällöntuotanto on unelma-asiakkaan tarpeiden mukaan luotua, sisältö itsessään houkuttelee kiinnostuneita seuraajia. Kun sisällöntuotanto on johdonmukaista, säännöllistä ja monipuolista, myös Instagram-algoritmi alkaa suositella yrityksen Instagram-tiliä ihmisille, jotka jo seuraavat saman aihealueen muita tilejä.

2 | Aktiivinen ja aito vuorovaikutus luo aitoja kontakteja

Parhaan kasvun yrityksen Instagram-tilille saa aktivoitumalla itse. Verkostoidu Instagramissa muiden alan ammattilaisten kanssa ja tutustu alasi somevaikuttajiin. Helpoiten se käy seuraamalla heidän tilejään, tykkäilemällä heidän kuvistaan ja stooreistaan sekä jättämällä kommentteja heidän julkaisuihinsa. Ole aito vuorovaikutuksessa: silloin saat myös aitoja kontakteja. Muista myös, että mitä nopeammin itse vastaat tilillesi tulleisiin viesteihin ja kommentteihin, sen aktiivisemmalta yrityksesi tili algoritmin silmissä näyttää. Sekin parantaa yrityksesi näkyvyyttä.

Ole aito, ystävällinen, auttavainen ja toisia kunnioittava kommunikoidessasi yrityksesi Instagram-profiililla. Jokainen kommenttisi rakentaa ihmisten kuvaa yrityksestäsi tai brändistäsi.

Lue myös tämä: 5 vinkkiä miten saada lisää kauppaa Instagramista

3 | Tee laadukkaita yhteistöitä vaikuttajien kanssa

Näkyvyyttä saat myös tekemällä laadukkaita yhteistöitä kohderyhmääsi kiinnostavien somevaikuttajien kanssa. On tärkeää valita juuri yrityksesi tarkoitusperiin sopivat vaikuttajat. Jos yrityksesi myy lastenvaatteita Jyväskylän kivijalkaliikkeessä eikä yritykselläsi ole verkkokauppaa, ei ole mitään mieltä ottaa vaikuttajayhteistyöhön perheetöntä sinkkua Helsingistä. Valitse siis yhteistyökumppanit huolella ja mieti valmiiksi realistiset tavoitteet ja yhteistyön reunaehdot sekä se, mitä olet valmis maksamaan yhteistyöstä ja mitä sillä rahalla toivot saavasi.

Entä mitä virheitä yrittäjät tekevät Instagramissa?

Yrittäjillä toistuvat Instagramissa järjestään tietyt virheet. Nämä virheet ovat yleisiä, mutta niistä ei puhuta paljon. Tähän postaukseen olen koonnut sinulle niistä kolme. Tarkista onko yrityksesi Instagram-tilillä käynyt joku näistä virheistä, sillä ne voivat olla esteenä yrityksesi Instagram-tilin kasvuun.

1 | Julkaistaan vain omaa sisältöä

Hyvin tyypillinen ja harmillisen yleinen virhe on se, että yritys julkaisee vain omaa sisältöään eikä ole vuorovaikutuksessa kuin omiin julkaisuihinsa kommentoineiden tai DM-viestin laittaneiden kesken. Tämä on Instagram-tilin ”itsemurha”. Vaikka väite kuulostaakin rajulta, se on usein valitettavan totta. Sosiaalinen media on nimensä mukaan sosiaalinen. Algoritmi tukee molempiin suuntiin käytävää monipuolista kommunikaatiota.

Jos algoritmi havaitsee, että kommenttisi ovat toistuvasti alle neljä sanaa pitkiä tai jopa pelkkiä emojeita, algoritmi ei pidä kommenttia laadukkaana. Laadukkaat kommentit parantavat tilin näkyvyyttä. Kuten äsken kirjoitin, parhaan kasvun yrityksen Instagram-tilille saa aktivoitumalla itse.

Verkostoidu Instagramissa muiden alan ammattilaisten kanssa ja tutustu alasi somevaikuttajiin. Käy tykkäämässä myös yrityksesi seuraajien tileistä ja julkaisuista. Jätä heille mukavia, ystävällisiä ja rohkaisevia kommentteja. Ole aito vuorovaikutuksessa, ja silloin myös saat aitoja kontakteja. Aidoista kontakteista voi suurella todennäköisyydellä syntyä aitoja asiakkuuksia. Muista myös, että mitä laadukkaammin itse vastaat tilillesi tulleisiin viesteihin ja kommentteihin, sen paremmalta yrityksesi tili algoritmin silmissä näyttää. Näin yrityksesi näkyvyys paranee.

2 | Hashtageja on vain muutama ja nekin samat jokaisessa julkaisussa

Yllättävän moni yritys ei hyödynnä hashtagien tuomaa mahdollisuutta laajentaa yrityksen näkyvyyttä. Kun hashtag-listan luo oikein, se tuo hurjasti uutta näkyvyyttä ja potentiaalisia uusia asiakkaita. Olen törmännyt monen yrityksen Instagram-tilillä siihen, että julkaisuissa on käytetty aina samoja hashtageja. Lisäksi valitettavasti nämä hashtagit ovat usein liian laajalevikkeisiä, kuten #kesä , jolloin pienemmän yrityksen julkaisut tuon hashtagin alla eivät tule näkyviin hakutuloksissa.

Hashtagien tulisi olla kohderyhmälle suunnattuja, yrityksen seuraajamäärään suhteutettuja, monipuolisia ja myös postatun kuvan tai videon aiheeseen sopivia. Toimivista ja kohderyhmällesi sopivista hashtageista kannattaa luoda itselle listaus. Tästä listasta on sitten helppo valita jokaiseen julkaisuun eri hashtagit. Kannattaa myös hyödyntää julkaisussa hashtagien maksimimäärä, koska silloin maksimoit myös kattavuuden.

3 | Ei ole tarkkaa strategiaa siitä, mitä Instagram-markkinoinnilla halutaan saavuttaa ja miten se tehdään

Jutellessani yrittäjien kanssa paljastuu Instagram-julkaisuiden suunnittelemattomuus. Julkaisut julkaistaan hetken mielijohteesta ja silloin, kun muistetaan tai kun on aikaa. Tarkempi tutustuminen tällaisten yritysten Instagram-sisältöön paljastaa, ettei julkaisuilla ole punaista lankaa. Usein call to actionit eli kehotteet puuttuvat kokonaan tai julkaisuiden tekstit saattavat olla pelkkää myyntiä tai tuote-esittelyä.

Instagramissa, kuten kaikessa yrityksen markkinoinnissa suunnitelmallisuus, johdonmukaisuus ja säännöllisyys ovat avainasemassa tuloksien saamiseen. Siksi on ensisijaisen tärkeää tehdä yritykselle markkinoinnin vuosikello, markkinointisuunnitelma sekä Instagram-julkaisusuunnitelma. Niiden avulla yrityksen markkinointiviestinnästä tulee ammattimaista, tuloksellista ja johdonmukaista.

Miksi somesisällön tuotanto kannattaa ulkoistaa?

Yrittäjänä varmasti tiedät, että aika on arvokasta ja yrittäjillä sitä ei ole koskaan liikaa. Yrityksen tehtäviin kuluu paljon aikaa, ja markkinointi saattaa olla to do -listalla siellä osastolla, jota tehdään sitten, jos joskus ehditään. Sosiaalisen median markkinoinnin tulisi olla johdonmukaista, säännöllistä ja tarkkaan suunniteltua, jotta siltä voisi odottaa tuloksia. Sisällöntuotannossa erottuminen on haastavaa, sillä lähes jokaisella yrityksellä on tänä päivänä sosiaalisen median kanava tai kanavia. Siksi asiakaspalvelukokemuksen ja sisällön laadun tulisi olla ensiluokkaista.

Yrittäjän oma sisällöntuotanto ja yrityksen omaan somekanavaan tulleisiin kommentteihin vastaaminen ei ainoastaan riitä luomaan näkyvyyttä ja tulosta, vaan tärkeää on myös olla aidosti vuorovaikutuksessa sosiaalisessa mediassa eri tahojen kanssa. Kun sisällöntuotanto on ulkoistettu, yrittäjälle jää aikaa panostaa  laadukkaaseen vuoropuheluun kollegoiden, vaikuttajien, seuraajien ja asiakkaiden kanssa. Jos taas sosiaalisessa mediassa säännöllinen sisällöntuottaminen takkuaa etkä yrittäjänä ole täysin perillä siitä, miten markkinointia tulisi tehdä, jotta se toisi parhaan tuloksen, on hyvä pohtia tehtävän ulkoistamista.

Sisällöntuotannon ammattilaiset tietävät ammattinsa puolesta, millaiset sisällöt tuovat parhaita tuloksia somemarkkinoinnissa. Tämä on tärkeää, jos yrittäjällä itsellä ei ole kokemusta markkinoinnista tai tietotaitoa kunkin somealustan algoritmista.

Kolmas syy, miksi somesisällön tuotanto kannattaa ulkoistaa, on puhtaasti ajankäytön priorisoiminen. Jos sinusta yrittäjänä tuntuu, että yrityksen perustehtävät vievät jo nyt merkittävän osan työajastasi eikä markkinointiin vain jää aikaa, on todella tärkeää pohtia markkinoinnin ulkoistamista. Yritys, jonka markkinointi ei ole kunnossa voi joutua kamppailemaan hyvinkin suuresti uusasiakashankinnasta. Yrittäjän on myös hyvä miettiä omaa ajankäyttöään, sillä usein markkinointiasiat tehdään vapaa-aikana tai virallisen työajan ulkopuolella. Se taas pidemmän päälle voi kostautua yleisessä jaksamisessa. Ulkoistamisella mahdollistat kallisarvoista aikaa myös levolle ja vapaa-ajalle.

Oletko sinä miettinyt yrityksesi markkinoinnin ulkoistamista tai jonkin markkinoinnin osan ulkoistamista?

Me Suomen Sisältömediassa autamme kaltaisiasi yrittäjiä somemarkkinoinnin saralla. Tarjoamme erilaisia sosiaalisen median markkinointiin liittyviä
palveluita sinulle ja yrityksellesi, esimerkiksi

  • sosiaalisen median sisällöntuotannon
  • Youtube-videoiden editoinnin, hakukoneoptimoinnin ja ajastamisen
  • podcastien ja shownotesin editoinnin sekä palveluun lataamisen
  • Facebook- ja Instagram-mainonnan
  • markkinointisuunnitelmien ja strategioiden, kampanjoiden sekä lanseerauksien suunnittelun ja toteuttamisen.

Palvelujen hinnat alkaen 500 e / kk (alv 0%).

Tässä muutama palaute, jotka olemme saaneet asiakkailtamme:

”Suomen Sisältömedia loi meille sosiaalisen median strategian, joka on osoittautunut loistavaksi. Olemme saaneet todella paljon positiivista palautetta somesisällöistämme Sisältömedian avun jälkeen. Seuraajamäärämme ovat kasvaneet ja olemme saaneet kilpailijoiltamme kommentteja erityisesti siitä, että meillä on hallussa palveluittemme tuotteistaminen. Sisältömedia osaa todella asiansa, lämmin suositus!” – Katja Koski, Äännekoulu

”En osannut edes aavistaa, millaisia seurauksia sillä olisi, kun annoin lanseeraukset ammattilaisille. Ulkoistamisessa tärkeintä on ollut oma ajansäästö sekä se, että tiimi näkee markkinointini kokonaisuutena ja toteuttaa sitä ammattitaidolla. Suosittelen Suomen Sisältömediaa jokaiselle, joka haluaa ammattimaisen tiimin hoitamaan yrityksen tai verkkokurssien markkinointia.” – Liisa Uusitalo-Arola

Valitsemme asiakkaamme huolella, koska haluamme varmistua siitä, että meistä on aidosti apua ja hyötyä heille.

Nyt tiedät, miten saada lisää näkyvyyttä ja kauppaa Instagramin avulla. Minkä näistä vinkeistä sinä otat seuraavaksi käyttöön?

Siksi aloitamme tutustumisen aina maksuttomalla 45 minuutin tapaamisella. Tapaaminen ei sido eikä velvoita sinua mihinkään, mutta on tärkeää päästä juttelemaan rauhassa tavoitteistasi, tarpeistasi ja toiveistasi.


 

Kirjoittajasta

Tiia Konttinen on intohimoinen sisällöntuottaja, joka janoaa vastausta kysymykseen: "Mikä saa ihmisen toimimaan verkossa?" Tuota kysymystä pohtiessa Tiia on rakentanut viisi menestyvää blogia ja kaksi menestyvää osakeyhtiötä. Asiakkaiden sisältöjä Tiia kirjoittaa yhtä suurella sydämellä kuin omiaan. Illat menevät leppoisasti ruotsalaisia dekkareita lukiessa ja kissaa leikittäessä paperitolloilla.

Scroll to Top