Miten markkinoida, jos on uupunut?

Miten markkinoida jos on uupunut?

Miten markkinoida, jos on uupunut? Jos olet edelleen pystyssä ja seisot omilla jaloillasi, onneksi olkoon. Viimeiset kaksi ja puoli vuotta ovat olleet aivan kaikille – ei vain yrittäjille – kova koettelemus.

Mutta monille yrittäjille koettelemus on ollut vieläkin kovempi.

Tässä blogitekstissä puhuttelen sinua, jonka yritys on vielä pystyssä ja jolla on potentiaalisia maksavia asiakkaita. Sinua, joka kuitenkin olet väsynyt ja uupunut, etkä oikein tiedä, mitä tehdä.

Ennen kuin menen varsinaiseen aiheeseen, kerron hieman itsestäni. Voi olla, ettemme ole aikaisemmin kohdanneet, joten pieni taustatarina on paikallaan. Jos tunnet ja tiedät tarinani, voit hypätä suoraan vinkkeihin, jotka jaan postauksen lopussa.

Olen Tiia Konttinen, digiyrittäjä, blogivalmentaja ja Suomen Sisältömedia Oy:n perustaja. Aloitin yrittäjän urani marraskuussa 2015, kun digi- ja verkkoyrittäjyys oli vielä täysin lapsenkengissä Suomessa.

Maailmalla sitä oli tehty jo useamman vuoden ajan.

Miten markkinoida, jos on uupunut?

Olin tuolloin totaaliyksinhuoltaja, ja minulla oli ala-asteikäiset erityiskaksoset. Toisella lapsellani on ADD ja toisella ADHD. Kirsikkana kakun päällä molempia lapsiani kiusattiin koulussa siihen pisteeseen, että toinen heistä halusi tehdä itsemurhan, parikin kertaa. Luojalle kiitos, ettei hän onnistunut.

Ennen yrityksen perustamista olin ollut töissä pankissa vajaan 10 vuotta. Menin pankkiin vuoden 2008 keväällä, eli juuri ennen maailmanlaajuista pankkikriisiä.

Voin sanoa, etteivät viimeiset 15 vuotta ole olleet minulle mitenkään helpot. Olen uupunut muutamankin kerran ja toipunut kohtalaisesti.

Tällä hetkellä luotsaan kahta osakeyhtiötä ja minulla on kuuden hengen tiimi, joista kaksi on palkattuja työntekijöitä.

Nykyään kaksoseni ovat jo täysi-ikäisiä, mutta toisella heistä on edelleen haasteita. Valoa on kuitenkin nähtävissä tunnelin päässä, joten pieni toivo elää, että sekä hänen että minun elämämme palautuvat normaaleihin uomiinsa tämän vuoden aikana.

Miten markkinoida jos on uupunut?

Maailma jatkaa menoaan, vaikka olisitkin uupunut

Se karu totuus, jonka jokainen meistä kohtaa elämänsä aikana on, että vaikka omassa elämässä, työssä tai perheessä tapahtuisi mitä tahansa, maailma ei pysähdy. Me haluamme, että se pysähtyy, mutta maailma jatkaa kulkuaan eteenpäin huolimatta meidän tilanteestamme.

Siksi tilanne on yrittäjille erityisen hankala, sillä jos yrittäjä ei markkinoi itseään ja yritystään, asiakkaat unohtavat hänet hyvinkin nopeasti.

Siksi olisi erityisen tärkeää, että yrittäjällä olisi keino saada asiakkaita, vaikka hän ei itse pystyisi tai jaksaisi tehdä suuria asioita markkinoinnin eteen.

Tässä auttaa markkinoinnin automaatio, mutta jos uupumus on jo käsillä, automaation rakentaminen on liian suuri työ.

Aiheesta lisää: Markkinoinnin automaatio auttaa asiakastasi kohti ostopäätöstä

Ethän sorru tähän

Pahinta, mitä uupunut yrittäjä voi tehdä, on seurata, mitä muut tekevät. On aivan eri asia tehdä markkinointia aloittavana yrittäjänä, parikymppisenä, sinkkuna tai lapsettomana kuin ruuhkavuosia elävänä, parisuhteen kriisissä olevana ja omista vanhemmistaan huolehtivana yrittäjänä.

Sosiaalinen media täyttyy joka päivä inspiroivista ja ammattitaitoisista yrittäjistä, jotka kannustavat pitämään huolta itsestään, olemaan esillä jatkuvasti, tekemään videoita ja olemaan liveissä.

Nämä ”kännykkä kädessä” syntyneet nuoret leijonat ja vaikuttajat ovat tottuneet tuottamaan sisältöä ja olemaan esillä säännöllisesti.

Meille viittäkymppiä lähestyville tilanne on kuitenkin toinen. Meidät on kasvatettu olemaan hiljaa ja huomaamattomia, tekemään vähän enemmän kuin pyydetään ja pyytämään enemmänkin anteeksi kuin kannustamaan ostamaan meidän tuotteitamme ja palveluitamme.

En sano, etteikö parikymppisilläkin olisi samanlaisia elämänkokemuksia ja kasvatusta, mutta jos olet samankaltainen kuin yllä kuvasin, älä ota painetta nuoremmista yrittäjistä.

Ja mikä tärkeintä, älä koskaan vertaa itseäsi muihin.

Markkinointia jaksamisen mukaan

Pitääkö yrittäjän käydä treenaamassa joka päivä? Ei.

Pitääkö yrittäjän istua keittiössä ja tehdä ruokaa kolme tuntia päivässä? Ei.

Pitääkö yrittäjän olla mukana uusimmissa markkinointitrendeissä? Ei.

Yrittäjän pitää tehdä juuri sen verran kuin jaksaa.

Joskus jopa yksinkertaisen tehtävän tekemiseen voi mennä tunti, kun sen normaalisti tekee puolessa tunnissa. On tärkeää hyväksyä oman jaksamisen rajat eikä yrittää pakottaa itseään tekemään liikaa.

Kun kuormitus kasvaa liian suureksi, jopa sähköposteihin vastaaminen voi tuntua ylivoimaiselta. Hyväksy tämä. Tee vain ehdoton minimi ja lepää loppuaika.

Joskus jo pienet päiväunet virkistävät ja antavat jaksamista loppupäivälle.

Uupuneena ja väsyneenä ajatus harhailee hyvin nopeasti. Alamme tekemään yhtä asiaa, mutta yllättäen muistamme jotain muuta ja siirrymme tekemään sitä. Alkuperäinen tehtävä jää kesken, ja se alkaa kalvamaan mieltä ja muistia.

Näin voi käydä meille kaikille. Tässä hetkessä olisi hyvin tärkeää pysähtyä ja laittaa mieleen muistunut tehtävä itselleen ylös ja jatkaa sen jälkeen alkuperäisen tehtävän tekemistä.

Nimittäin mitä enemmän sinulla on keskeneräisiä tehtäviä mielessäsi, sitä enemmän ne kuormittavat sinua. Olen useasti kannustanut omia asiakkaitani ja opiskelijoitani listaamaan tekemättömät tehtävät paperille. Vaikka lista voi kasvaa merkittävän suureksi ja kauhistuttaa, se myös tuo helpotusta.

Aivot tarvitsevat uupuneena tilaa ja lepoa, joten kun sinun ei tarvitse enää muistella asioita, annat aivoillesi hetken hengähdystauon.

Tämän jälkeen ota tavoitteeksi tehdä vain yksi asia tehtävälistalta. Ja ole ylpeä, kun saat sen tehtyä.

Miten markkinoida, jos on uupunut?

Seuraavaksi annan sinulle muutaman yksinkertaisen vinkin, miten voit markkinoida, jos olet uupunut.

1 | Hyödynnä jo olemassa olevaa sisältöä

Itse tuotettua sisältöä saa ja kannattaa kierrättää. Hyödynnä siis aikaisemmin tuottamaasi sisältöä muissa kanavissa. Jos kirjoitat uutiskirjeitä, ota sieltä jokin vinkki ja julkaise se sosiaalisessa mediassa. Tai jos sinulla on blogi, etsi yhdestä aiheesta muutama blogiteksti ja kirjoita niistä tiivistelmä uutiskirjeeseen. Sen jälkeen linkität alkuperäiseen postaukseen, jotta lukija voi mennä lukemaan lisää.

Instagramissa julkaistut sisällöt voit julkaista parin viikon päästä Facebookissa ja päinvastoin.

2 | Pyri säännöllisyyteen

Me ihmiset rakastamme säännöllisyyttä. Niin myös sinun seuraajasi ja asiakkaasi. Sinun ei tarvitse julkaista sisältöä joka päivä jokaisessa kanavassa. Voit valita, että julkaiset joka toinen viikko uuden uutiskirjeen ja kerran päivässä yhden julkaisun yhdessä somekanavassa.

3 | Mallit auttavat

Joskus pieni luovuus voi auttaa vähentämään uupumuksen oireita. Kun itse tunnen oloni väsyneeksi, kirjoitan. Mutta silloin tällöin suuntaan Canvaan ja teen erilaisia mallipohjia. Ihan vain, jotta saan jotain luovaa tekemistä.

Kun tekee itselleen mallin esimerkiksi Instagram-julkaisuille, mallia on helppo käyttää pohjana tulevaisuudessa. Näin sisällöntuotanto helpottuu ja nopeutuu.

Malleja voi tehdä myös Facebook-julkaisuille ja jopa LinkedIn-julkaisuille.

4 | Ulkoista, jos budjetti sen sallii

Someassari hoitaa markkinointia puolestasi. Jo muutamalla tunnilla kuukaudessa saat säännöllistä sisältöä omaan somekanavaasi. Hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta tuhanteen, joten valinnan varaa on. Esimerkiksi meillä Sisältömedialla on uuden asiakkaan tarjous IG-sisällöille:

Tuotamme 15 julkaisua sinun Instagram-tilillesi kuukausittain 500 euron kuukausihinnalla (alv 0 %).

Myös muut assarin palvelut kannattaa ulkoistaa. Sähköposteihin vastaaminen on helppoa, kun tekee yhdessä kysymys-vastaus-patteriston.

5 | Osta myyntiviesti ammattilaiselta

Markkinointi ja myynti ovat aina kokonaisuus. Mutta joskus voi helpottaa se, että yksittäisen myyntiviestin ulkoistaa ammattilaiselle. Ammattilainen voi esimerkiksi kirjoittaa 1–3 myyntiviestiä, joista sinä saat pohjat omalle sisällöntuotannollesi. Ammattitaitoinen sisällöntuottaja tuottaa aina sinulta kuulostavaa ja tuntuvaa sisältöä.

Kun ammattilainen kirjoittaa pohjat sinulle valmiiksi, voit myöhemmin jatkojalostaa niitä tai kirjoittaa niiden pohjalta uusia myyntiviestejä muille tuotteille.

Miten sinä voit? Miten sinä jaksat?

On ihan ok olla väsynyt. Tärkeää on, että myönnät sen itsellesi ja kuuntelet omaa jaksamistasi. Vaikka maailma ei pysähdy siksi, että olemme uupuneita, maailma ei myöskään kaadu, jos pidämme yhden tai pari lepopäivää.

Tsemppiä sinulle tähän vuoteen. Toivotaan, että tilanne maailmalla helpottaa mahdollisimman nopeasti.


Kirjoittajasta

Tiia Konttinen on intohimoinen sisällöntuottaja, joka janoaa vastausta kysymykseen: "Mikä saa ihmisen toimimaan verkossa?" Tuota kysymystä pohtiessa Tiia on rakentanut viisi menestyvää blogia ja kaksi menestyvää osakeyhtiötä. Asiakkaiden sisältöjä Tiia kirjoittaa yhtä suurella sydämellä kuin omiaan. Illat menevät leppoisasti ruotsalaisia dekkareita lukiessa ja kissaa leikittäessä paperitolloilla.

Scroll to Top