Miten kirjoittaa tekstiä joka tuo myyntiä?

Miten kirjoittaa tekstiä joka tuo myyntiä?

Tekstin luettuasi tiedät…

…kolme yleisintä virhettä, joita yrittäjät tekevät yrittäessään kirjoittaa myyvää tekstiä
…kolme tärppiä, miten kirjoittaa tekstiä, joka oikeasti tuo myyntiä.

Yrittäjänä joudut varmasti olemaan päivittäin luova ja kirjoittelemaan jos jonkin näköisiä tekstisisältöjä. Se ei ehkä myöskään ole sitä ydinosaamistasi, vaan ”pakollinen paha”, joka on vain hoidettava. Mielessäsi saatat pyöritellä paljon kysymyksiä, esimerkiksi tätä: Miten kirjoittaa tekstiä joka tuo myyntiä? 

Monesti kiireen keskellä ei välttämättä ehdi aina paneutumaan tekstin kirjoittamiseen. Kirjoitettu sisältö saattaa olla enemmänkin ympäripyöreää ja sisältää yrityksen ajankohtaisia kuulumisia tai tylsän suoria mainostekstejä. Toki näillekin viesteille on aikansa ja paikkansa. Mutta tänä päivänä yrityksen tulisi kuitenkin pystyä panostamaan sisällöntuotantoon sekä myyvään kirjoittamiseen vähän enemmän, jotta se erottuisi edukseen muiden kilpailijoiden joukosta.

Laadukas sisältö luo luottamusta kohderyhmääsi, 
se on avain myyntiin

Perehdymme kohta tarkemmin siihen, miten sinä voit kirjoittaa tekstiä, joka tuo myyntiä. Mutta ennen sitä meidän on kuitenkin hyvä käydä läpi kolme virhettä, joihin olemme törmänneet usein yrittäjien ja yritysten keskuudessa. Näin pystyt minimoimaan kiireen mukanaan tuomat mokat, joilla saattaa olla enemmän negatiivisia seurauksia kuin osaamme ajatella.

1) Osta, osta, osta… Tarjouksessa vain tänään!

Hyvin tyypillinen ja harmillisen yleinen virhe on se, että yritys myy tyrkyttämällä. Vielä yleisempää on se, että jokaisessa yrityksen julkaisemassa tekstissä on tarjouskampanja.

Tämä ei todellakaan toimi. Pohdi vaikka hetki, millaisissa tilanteissa sinä itse teet kuluttajana ostopäätöksen. Nautitko itse siitä, että sähköpostikansiosi täyttyy OSTA TÄSTÄ- tai NYT TARJOUKSESSA VAIN TÄNÄÄN -tyyppisistä viesteistä? Vai avaisitko kenties mieluummin sähköpostiviestin, jonka otsikossa vastataan sinua askarruttaneeseen kysymykseen tai tarjotaan vinkkejä sinua kiinnostavaan aiheeseen?

Ymmärrän, että joskus yrittäjän paine saada myyntiä kasvaa suureksi, ja juuri näissä tilanteissa todella moni yrittäjä lankeaa tekemään alekampanjan tai extratarjouksen. Tällaiset kampanjat toimivat, mutta jos niitä on jokaisessa viestissä, joita yrityksesi lähettää, ne alkavat kääntyä itseään vastaan.

Hyvin usein myös törmään siihen, että yhdessä myyntiviestissä myydään useampaa tuotetta tai palvelua. Olemme itse huomanneet Suomen Sisältömedialla, että yhden tuotteen tai palvelun myyminen yhdessä viestissä tuo paremman myynnin. Joskus runsas tarjonta vaikeuttaa ostopäätöksen tekemistä, ja näin osto voi jäädä kokonaan tekemättä.

2) Myydään säälillä

Yllättävän usein törmään etenkin sosiaalisessa mediassa yrityksillä virheeseen, jossa yritetään myydä säälillä. Kun yrityksen taloudellinen tilanne kiristyy eikä myyntiä ei tule, mutta laskut pitäisi saada maksettua, voi mieleen tulla ajatus kertoa tilanteesta tunteisiin vetoavalla tekstillä ja pyytää someseuraajia tukemaan yritystä ostamalla.

Säälillä myyminen ei ole pitkällä aikavälillä kannattavaa markkinointia. Eräs yritys julkaisi suuren kampanjan, jossa se kertoi talousongelmistaan ja pyysi ihmisiä ostamaan tuotteitaan tai palveluitaan, jotta tilanne saataisiin korjaantumaan ja jottei yritys joutuisi lopettamaan toimintaansa.

Tilannetta vauhditettiin vielä tuntuvilla alennuksilla. Ihmiset tukivat yritystä ja ostivat tuotteita. Yrityksen somejulkaisut täyttyivät tsemppiviesteistä ja ihmiset halusivat auttaa.

Sitten tapahtui seuraava… 

Pienen ajan päästä pyörähti yritykseltä uusi vastaava kampanja käyntiin. Ihmiset alkoivat ihmetellä, että hetkinen, emmekö me jo auttaneet ja eikö tämä tilanne jo kertaalleen selvitetty ihmisten auttavaisuuden ja solidaarisuuden avulla? Ihmiset alkoivat somejulkaisuissa pohtia, mikä on yrityksen todellinen tilanne, onko yritys oikeasti vaikeuksissa vai otettiinko vain uudelleen käyttöön tehokkaaksi huomattu myyntikikka.

Silloin kun yrittäjän epätoivo on suuri, tulisi hengittää syvään, ottaa tauko ja miettiä esimerkiksi kollegan tai osaavan yritysneuvojan kanssa, miten tilanteessa edetään. Se, että epätoivon hetkenä julkaisee nopeasti tekstin, joka huokuu epätoivoa ja jossa pyydetään ihmisiä sääliin perustuen ostamaan, ei ole yrityksen jatkon kannalta millään tasolla kannattavaa.

3) Jokainen viesti on myyntiviesti

Jutellessani yrittäjien kanssa paljastuu hyvin usein seuraava asia: jokaisessa tekstissä myydään jotakin. Kun jokaisessa tekstissä myydään jotakin, lukija kyllästyy ja poistuu paikalta.

Kuten kohta kerron, parasta myyntitekstiä on teksti, jossa et myy. Usko pois! Suorat myyntiviestit ilman asianmukaista lämmittelyä ja asiakkaan pehmittämistä kaikuvat useimmiten kuuroille korville.

Menestyksekkään myynnin takana on laadukas asiakaspalvelu ja asiakkaan tarpeiden tunnistaminen. Asiakas toivoo saavansa sinulta apua ja neuvoja ongelmiinsa. Kun tarjoat teksteissäsi vinkkejä ja neuvoja, tuotat näin lisäarvoa asiakkaalle ja samalla vakuutat hänet omalla osaamisellasi ja ammattitaidollasi.

Miten kirjoittaa tekstiä, joka tuo myyntiä?

Niin kuin alussa mainitsin, tänä päivänä yrityksen tulisi pystyä panostamaan sisällöntuotantoon sekä myyvään kirjoittamiseen mahdollisimman paljon, jotta se erottuisi edukseen muiden kilpailijoiden joukosta.

Seuraavaksi käymme läpi kolme tärkeää tärppiä, miten sinä pystyt kirjoittamaan tekstiä, joka tuo myyntiä.

1) Pidä kirjoittaessasi mielessä yrityksesi unelma-asiakas

Kun tiedät, kenelle kirjoitat, on sinun helpompi kirjoittaa myyvää tekstiä. Jokaisella yrityksellä tulisi olla selkeästi määritelty ja rajattu kohderyhmä. Yrityksen kohderyhmästä on vielä hyvä miettiä yksittäinen henkilö, unelma-asiakas, jolle kohdennat kaiken tuottamasi markkinoinnin.

Kirjoittaessasi tekstiä pidä unelma-asiakas kirkkaana mielessäsi koko kirjoitusprosessin ajan. Ajattele, että kirjoitat vain hänelle, ja mieti, miten saisit palveltua häntä kaikista parhaiten.

2) Kuljeta asiakasta hienovaraisesti kohti ostopäätöstä

Moni yrittäjä yllättyy, kun kerron, että parasta myyntitekstiä on teksti, jossa et myy. Toden totta! Jos et lämmitä tai pehmitä asiakasta ollenkaan, vaan alat heti myydä, toivottua lopputulosta on vaikeampi saada.

Menestyksekkään myynnin takana on laadukas asiakaspalvelu ja asiakkaan tarpeiden tunnistaminen. Jotta asiakas olisi valmis ostamaan, häntä täytyy tekstien avulla kuljettaa kohti haluamaasi päämäärää.

3) Tarjoa ratkaisua asiakkaan ongelmiin ja vastaa hänen kysymyksiinsä

Asiakas toivoo saavansa sinulta apua ja neuvoja ongelmiinsa. Kun tarjoat teksteissäsi vinkkejä ja neuvoja, tuotat näin lisäarvoa asiakkaalle ja samalla vakuutat hänet omalla osaamisellasi ja ammattitaidollasi.

Asiakkaat usein myös kysyvät kysymyksiä. Vastaa näihin kysymyksiin tarjoamalla ratkaisuksi yrityksesi palvelua tai tuotetta. Voit myös ohjata vastauksessa asiakasta yrityksesi blogiin, jossa on aiheeseen liittyvä artikkeli, joka puolestaan ohjaa asiakasta yrityksesi tuotteeseen tai palveluun.

Tärkeintä on kuitenkin se, että sinulla on tarkasti selvillä, millainen on se polku, jota pitkin kuljetat asiakkaasi kohti ostopäätöstä tarjoamalla lisäarvoa tuottavaa sisältöä.

***
Oliko näistä vinkeistä sinulle apua? 🙂

Jutellaanko lisää?

Varaa tästä aika maksuttomaan Zoom-tapaamiseen

Scroll to Top