Miksi näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää?

Miksi näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää?

Miksi näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää? | Oletko miettinyt miksi sinun yrityksesi tai blogisi tulisi näkyä sosiaalisessa mediassa? Miksi sosiaalisen median näkyvyyttä suositaan ja mihin se kaikki perustuu? Tässä postauksessa kerron sinulle miksi näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää sinulle ja yrityksellesi.

Miksi näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää?

Jos olet seurannut Tiian toista blogia, tiedätkin kuinka tärkeän markkinointikeino bloggaaminen on. Olemme vuosia puhuneet sisältömarkkinoinnin ja etenkin yritysblogin tärkeydestä. Miksi siis nyt puhun sosiaalisen median näkyvyydestä ja sen tärkeydestä?

Koska näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeätä. Sosiaalisessa mediassa luot itse suhdetta asiakkaisiisi. Somekanavissasi käyt vuoropuhelua seuraajiesi kanssa, näytät reaaliajassa mitä yrityksesi kulisseissa tapahtuu, kasvatat brändisi tunnettavuutta ja jaat osaamistasi seuraajillesi erilaisten postausten muodossa.

Tämä on erittäin tärkeää yrityksen myynnin ja markkinoinnin kannalta ja tukee samalla kaikkea sitä mitä teet blogissasi. Poimi tästä postauksesta itsellesi vinkit siihen, miksi sinunkin kannattaa näkyä aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.

Sinua saattaa kiinnostaa myös tämä: 3 vinkkiä miten saat asiakkaat ostamaan.

Lukemalla nämä vinkit opit miksi sinun yrityksesi kannattaa näkyä sosiaalisessa mediassa aktiivisesti.

1. Ole siellä missä ihmiset ovat.

Somekanavat kasvattavat suosiotaan ja varsinkin näin koronan myötä ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa verkossa. Vuoden 2020 aikana suomalaiset viettivät aikaa eri medioissa n. 9,5 tuntia/ päivä. (Mediapäivä-tutkimus, Markkinatutkimuslaitos Kantar TNS)

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2020 suomalaisista 69% seurasi jotakin sosiaalisen median kanavaa ja aktiivisimpia somessa olivat 25-34 -vuotiaat. Heistä 85% vietti aikaa somessa päivittäin. Internettiä saman lähteen mukaan käytti 92% koko väestöstä vuonna 2020.

Tästä voimmekin todeta, että internet ja sosiaalinen media ovat tulleet jäädäkseen.

Tilastokeskuksen mukaan 54% 16-89-vuotiaista suomalaisista on ostanut verkosta erilaisia palveluita ja tavaroita. Verkko-ostaminen ja niihin kulutettu rahamäärä kasvoivat entiseen verrattuna. (Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2020, Tilastokeskus) Korona on siis selkeästi lisännyt ihmisten nettikuluttamista.

Yrittäjänä sinun tulisi olla siellä missä ihmiset ovat. Eli näin korona-aikana etäyhteyden päässä verkossa. Sosiaalisen median kanavia kulutetaan edellä olevien tutkimusten mukaan paljon, joten jos et vielä näy sosiaalisessa mediassa yrityksesi kanssa, kannattaa vakavasti harkita asiaa.

2. Kasvata brändin tunnettavuutta

Brändin tunnettavuutta voidaan kasvattaa eri tavoin. Nopeinta se on tänä päivänä sosiaalisen median avulla. Kun näyt yrityksesi kanssa säännöllisesti ja suunnitelmallisesti somessa, kasvatat brändisi tunnettavuutta.

Miksi sitten brändin on hyvä hakea somesta tunnettuvuutta?

Mietitäänpä hetki omaa käytöstämme kuluttajana. Kun näet kaupan hyllyllä uusia tuotteita, minkä niistä valitset? Otatko täysin tuntemattoman tuotteen vai valitsetko sellaisen, josta olet kuullut joko tutultasi tai nähnyt mainoksia? Usein ostokäytökseemme vaikuttaa se, että olemme kuulleet tuotteesta/palvelusta jo aiemmin.

Mieti siis missä somekanavissa potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaa, mieti millaista sisältöä he kuluttavat ja tee yrityksellesi somestrategia, jonka viet käytäntöön.

3. Tee yrityksestäsi helpommin lähestyttävä

Sosiaalisen median näkyvyyden avulla voit tehdä yrityksestäsi helpommin lähestyttävän. Ihmiset toivovat näkevänsä muutakin, kuin pelkän yrityksen. He haluavat nähdä ihmisen yrityksen takana ja nähdä pintaa syvemmälle.

Päästä siis someseuraajasi kurkkaamaan kulisseihin. Pidä Live lähetyksiä, joissa päästät seuraajasi reaaliajassa seuraamaan mitä yrityksesi arjessa tapahtuu. Esittele itsesi ja näytä ketä muita yrityksesi toiminnassa on mukana. Näytä tuotteesi tai palvelusi valmistusprosessia tai esittele miten käytännössä yrityksesi arvot näkyvät arjessa.

Voit listata ylös sinulle sopivimpia keinoja, joilla voit tehdä yrityksestäsi helpommin lähestyttävän sosiaalisessa mediassa. Tuosta listasta on sitten helppo siirtää keinot somestrategiaan ja somejulkaisusuunnitelmaan.

4. Ole vuorovaikutuksessa

Sosiaalisen median kautta on kätevää olla vuorovaikutuksessa asiakkaittesi. Mitä paremmin kommunikointi puolin ja toisin toimii, sitä enemmän luottamus yritystäsi kohtaan nousee ja myynti kasvaa.

Kun käyt avointa keskustelua asiakkaittesi kanssa somessa ja kysyt heiltä kysymyksiä, voit samalla tehdä huomaamatta asiakastyytyväisyystutkimusta. Saat asiakkailtasi somessa kehitysideoita, toiveita ja palautteita nopeasti ja vaivattomasti. Somessa palautteen antaminen käy helposti.

Vanhan ajan kyselykaavakkeet ovat kyllä toimivia, mutta jos haluat nopeasti kuulla mitä asiakkaasi ajattelevat, siihen kannattaa käyttää ehdottomasti somepostauksia. Esimerkiksi Instagramilla on todella hyviä keinoja asiakkaiden aktivointiin ja palautteen antamiseen Instgram Stoorien eri ominaisuuksien ansiosta.

5. Luo uskottavuutta

Sosiaalisessa mediassa voit luoda brändillesi uskottavuutta tarjoamalla sisältöä, joka auttaa asiakastasi hänen ongelmassaan. Erilaiset somejulkaisut ovat helposti kulutettavaa sisältöä ja niitä on nopea lukea.

Kun tuot somejulkaisuissa esille osaamisesi tarjoamalla auttavaa sisältöä, luot samalla ammatillista uskottavuutta seuraajiesi ja asiakkaittesi silmissä. Tällaisen sisällön avulla myyt hienovaraisesti omaa osaamistasi ja asiakkaiden on helpompi tehdä ostopäätös.

Sisältömarkkinoinnin avulla saat myös tehtyä myyntiä ilman tuputtamista ja tyrkyttämistä. Jos koet, ettei sinulla oma aikasi yrittäjänä riitä kaikkeen edellämainittuun, kannattaa pohtia asian ulkoistamista. Näin sinulle jää enemmän aikaa itse työn tekemiseen, mutta myös sosiaalisen median näkyvyys yritykselläsi hoituu asianmukaisesti.

Lue myös tämä: Näin uudistat blogisi viikossa [10 askeleen ohjeet]

Me Suomen Sisältömedia Oy:llä autamme asiakkaitamme somemarkkinoinnissa. Jos kaipaat apua somestrategian laatimisessa, julkaisusuunnitelman tekemisessä, somekanavien ylläpidossa tai sisällöntuotannossa, ole meihin yhteydessä, niin jutellaan lisää. Laita siis viestiä osoitteeseen info(at)suomensisaltomedia.fi tai ota yhteyttä yhteydenottolomakkeen kautta.

Kirjoittajasta

Hanna Prinkkilä luo markkinointiassistentin työssään yrittäjille brändin ilmeeseen sopivaa sosiaalisen median sisältöä. Hänen kädenjälkeään voit nähdä niin Instagramissa, Facebookissa kuin Youtubessakin.

Scroll to Top