Mikä on konversio ja miksi sinun pitää tietää se?

Mikä on konversio

Mikä on konversio? Olet ehkä lukenut digimarkkinointia tai vaikkapa somemainontaa koskevista blogeista, että konversiot ovat tärkeä mittari. Tässä artikkelissa kerron tiivistäen, mitä konversiot ovat ja miten niitä voi seurata.

Lyhyesti: konversio on se tapahtuma, jonka sinä haluat asiakkaan tekevän.

Jos haluat asiakkaan ostavan verkkokaupastasi, konversio tapahtuu silloin, kun asiakas ostaa. Jos taas haluat kasvattaa sähköpostilistaa, konversiotapahtuma on sähköpostilistalle liittyminen. Jos haluat potentiaalisten asiakkaiden ottavan sinuun yhteyttä, konversio voi olla vaikkapa yhteydenottolomakkeen täyttäminen ja lähettäminen.

Konversio-sana on suomennos englanninkielisestä vastineestaan (conversion), joka tarkoittaa kääntymistä/käännyttämistä tai muuntamista. Konversiohetkellä siis esimerkiksi someseuraaja tai nettisivun selaaja ”käännytetään” maksavaksi asiakkaaksi.

Konversio on tavoite

Konversio tapahtuu siis silloin, kun asiakas toteuttaa asettamasi tavoitteen. Konversioita ei siis ole ilman tavoitteita.

Mikä on konversio

Seurataksesi konversioita sinun tulee ensin määrittää yrityksellesi ja markkinointitoimenpiteille tavoitteet. Ostotapahtuma on varmasti yksi yleisimmistä tavoitteista, sähköpostilistalle liittymisen ohella.

Ostamisen ja sähköpostin keräämisen ohella konversioita voivat olla vaikkapa asiakkaan saaminen nettisivuille (joko sivustolle ylipäätään tai jollekin tietylle sivulle), lomakkeen täyttäminen, testin tekeminen, tietyn pituinen vierailu verkkosivustolla tai yhteydenotto.

Ilman tavoitteita ei siis voi seurata konversioita. Suosittelenkin, että määrität markkinointitoimenpiteille selkeät tavoitteet. Kun asiakas näkee vaikkapa mainoksesi, mitä haluaisit hänen tekevän?

Jos hän on sivustollasi vasta ensimmäistä kertaa, voi olla haastavaa saada häntä suoraan ostamaan tuotetta. Sen sijaan voit tavoitella vaikkapa sitä, että hän käy tutustumassa tuotteisiin (eli käy tietyillä sivustosi alasivuilla) tai lukemassa tuotteen käyttöä koskevan blogiartikkelin.

Jos taas hän on jo someseuraajasi tai sähköpostilistallasi, on jo realistista tavoitella kauppaa. Silloin kannattaa siis seurata suoraan ostokonversioiden toteutumista.

Ovatko markkinointisi tavoitteet hukassa? Klikkaa tästä ja ota yhteyttä, autamme sinua eteenpäin!

Konversio on hyvän mainonnan mittari

Konversiotapahtumien avulla seurataan mainonnan onnistumista esimerkiksi Googlessa tai sosiaalisessa mediassa. Kun teet vaikkapa Facebook-mainontaa, voit asettaa tavoitteeksi tietyn konversion ja Facebookin datasta näet, kuinka moni mainoksen nähneistä on toteuttanut konversion. Facebook kertoo sinulle myös konversiohinnan, eli paljonko keskimäärin maksaa yhden konversion saaminen.

Tällöin näet, mitkä kohderyhmäsi tuottavat sinulle parhaiten kauppaa (tai muita konversioita) ja millä hinnalla.

Miten konversiohinta lasketaan ja onko mainonta kannattavaa?

Konversiohinnan laskeminen on yksinkertaista:

Markkinointiin käytetty raha / toteutuneet konversiot = konversiohinta

Jos käytät 100 euroa mainoskampanjaan ja saat sillä neljä ostosta (ja ostos on tässä tapauksessa määrittämäsi konversio), on konversiohintasi:

100 € / 4 kpl = 25 €.

Kun tiedät, että konversiohintasi on 25 euroa, voit päätellä, onko mainontasi kannattavaa. Vastaus riippuu tuotteesi hinnasta, katteesta ja muista yrityksen ja tuotteen kuluista.

Se, onko mainonta kannattavaa, riippuu hyvin monesta asiasta. Toki tärkeää on useimmissa tapauksissa tavoitella voittoa, eli konversiohinnan tulisi olla selkeästi pienempi kuin tuotteesta saatavan katteen, jotta mainoskulun jälkeen käteen jää riittävästi voittoa.

Toisinaan taas voi olla kannattavaa mainostaa ”plusmiinusnolla” -strategialla. Jos esimerkiksi tiedät, että kun saat asiakkaan ostamaan kerran, hän ostaa vähintään kolme kertaa, voi olla kannattavaa hankkia ensimmäinen ostos nollakatteella (toisinaan jopa tappiolla), koska tiedät, että saat voiton sitten jälkimyynnin ja tulevien ostosten avulla.

Yksiselitteistä, kaikille sopivaa vastausta mainonnan kannattavuuteen ei voi siis antaa.

Konversioseuranta parantaa asiakasymmärrystä

Ei ole yhdentekevää, millaisia mainoksia pyörität ja kenelle. Konversioseurannan avulla opit ymmärtämään, millaiset ihmiset reagoivat mainoksiisi parhaiten (ja kannattavimmin). Voi olla, että toiset kohderyhmät toimivat mainonnassa huomattavastikin paremmin kuin toiset.

Sama pätee mainoksiin: vain yhtä mainosta käyttämällä estät markkinointiasi kehittymästä. Kun testaat erilaisia mainoksia, lähestymistapoja, kuvia, videoita, tekstejä ja mainoksen sijoitteluja erilaisiin kanaviin, opit ymmärtämään, millaiseen sisältöön yleisösi on mieltynyt. Voi olla, että Instagramissa kuvamainos ei juuri herätä minkäänlaisia reaktioita, kun taas Facebook-feedissä se onkin varsinainen kassamagneetti.

>> Ota yhteyttä, jos haluat tehdä markkinoinnistasi kassamagneetin

Kirjoittajasta

Meeri Karusaari vastaa asiakkaiden tuloksellisesta sosiaalisen median mainonnasta, copywritingista sekä sähköpostimarkkinoinnista. Meerin vahvuus on asiakkaan ongelman ymmärtäminen pintaa syvemmältä.

Scroll to Top