Markkinoinnin automaatio auttaa asiakasta kohti ostopäätöstä

Markkinoinnin automaatio auttaa asiakasta

Markkinoinnin automaatio auttaa asiakasta kohti ostopäätöstä | Oletko pohtinut, että haluaisit automatisoida yrityksesi markkinointia, mutta et oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle? Tai oletko jo luonut yrityksellesi jonkinlaisen markkinoinnin automaation alun, mutta olet jäänyt jumiin sen kanssa?

Vai onko ongelmana enemmänkin se, ettet tiedä millaista sisältöä automaatioon tulisi tuottaa?

Markkinoinnin automaatio ei tarkoita pelkästään automatisoituja sähköpostiviestejä, vaan se on paljon muutakin. Se on koko laajuudessaan yrityksen markkinoinnin toistuvien toimintojen mahdollisimman monipuolinen automatisoiminen.

Markkinoinnin automaatio auttaa asiakasta kohti ostopäätöstä

Markkinoinnin automaation luominen yritykselle ei ole nopea juttu, vaan se vaatii useamman päivän (jopa useamman viikon) paneutumista ja runsaasti teknistä tietämystä. Markkinoinnin automaatio kannattaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida huolella, koska sen tarkoitus on auttaa asiakasta kohti ostopäätöstä.

Markkinoinnin automaation voi tehdä yrityksen

  • sosiaalisen median kanaviin
  • blogiin
  • liittymislahjan kautta sähköpostilistalle.

Markkinoinnin automaation tarkoitus on saada asiakas ostamaan mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti sinulta. Ensimmäinen tehtäväsi on kuitenkin luoda luottamusta asiakkaaseen, sekä näyttämään oma osaamistasi ammattilaisena. Yhdellä markkinoinnin automaatiolla tulisi olla vain yksi tavoite. Tämä tuo selkeyttä, jos yrityksellä on monta automaatiota.

Esimerkiksi yrityksen sosiaalisen median kanavien tehtävä voi olla ohjata asiakasta yrityksen blogiin. Yrityksen blogin tehtävä taas on ohjata asiakas liidimagneetin kautta sähköpostilistalle. Yrityksen sähköpostilistan tehtävä puolestaan on myydä yrityksen tuotteita/palveluita asiakkaalle.

Sosiaalisen median kanavien ja yritysblogin avulla voit osoittaa seuraajillesi osaamisesi ja luoda luottamusta potentiaalisiin asiakkaisiin. Näin sähköpostilistalle päätyvät ihmiset ovat jo valmiiksi lämmitettyjä ja valmiita tekemään ostopäätöksen.

Lue myös tämä postaus: Sähköpostimarkkinointi – spämmiä vai tuloksia

Markkinoinnin automaatiossa ja myyntitunnelissa on tärkeätä hahmottaa kokonaisuus

Jos yritykselläsi on sosiaalisen median kanava / kanavat, yritysblogi sekä sähköpostilista, joihin tuotat sisältöä, voi olla haastavaa hahmottaa kokonaisuus automaatioiden kannalta. Jos kokonaisuus ei ole hallinnassa automaatioiden tehtävät voivat olla päällekäisiä ja ne eivät tuo tarvittavia tuloksia.

Kokonaisuuden hahamottamiseen liittyy myös tulosten analysoiminen. Jotta voit tehostaa automaatioita, on sinun tärkeätä seurata tuloksia ja tehdä niiden pohjalta tarvittavia muutoksia automaatioihisi.

Automatisoimalla sosiaalisen median julkaisut, blogitekstit sekä sähköpostiviestien lähettämiset vapautat aikaasi ja tehostat myyntiäsi, sekä asiakaspalveluasi. Siksi automaatioiden toimivuus ja tehokkuus ovat avainasemassa.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Jotta automaatio tuottaa sinulle myyntiä, sinun täytyy saada ihmiset liittymään siihen. Sosiaalisessa mediassa kehotteiden eli Call To Action:eiden miettiminen on merkityksellisessä roolissa. Mieti millaisilla kehotteilla ohjaat julkaisusta ihmisiä eteenpäin ja mihin heitä sieltä ohjaat.

Yritysblogissa postausten linkittäminen toisiinsa, Call To Actionit ja sähköpostilistalle vievät liidimagneetit eli liittymislahjat ohjaavat lukijaa haluamaasi suuntaan. Sähköpostilistalla tehtävänä on ohjata asiakas toimimaan haluamallasi tavalla esimerkiksi linkittämällä verkkokauppaan tai ajanvarausohjelmaan.

Jos yrityksellä on tavoitteena käyttää erilaisia markkinoinnin automaatioita, suunnitelma kannattaa ensin hahmotella itselleen ylös. Kun suunnitelmasi on paperilla, kokonaisuus on helpommin hahmotettavissa ja sen rakentumista on tästä suunnitelmasta helppo seurata.

Se, että saat ihmiset liittymään markkinoinnin automaatioon ei vielä riitä. Heidän on myös avattava ja luettava nuo lähettämäsi sähköpostit ja blogipostaukset. Tähän tarvitset hakukoneoptimointia, copywriting taitoja ja myyviä otsikointeja, joissa voimme auttaa sinua.

On hyvä tiedostaa, että markkinoinnin automaation rakentamisessa menee aikaa, jos haluat tehdä sen alusta asti itse. Jos taas haluat säästää aikaa, ota meihin yhteyttä. Teemme automaation puolestasi.

Varaa aika maksuttomaan 45 min konsultaatioon tästä.


Tässä oppaassa kerron sinulle, kuinka teet lisää kauppaa markkinoinnin automaation avulla. Oppaassa kerron 10 selkeää askelta markkinoinnin automaation suunnitteluun ja tekemiseen.

Scroll to Top