Läpinäkyvä hinnoittelu auttaa näkemään, mistä oikeasti maksat

Olen kuullut viimeisen parin kuukauden aikana hurjiakin tarinoita mainostoimistojen ja sisältötoimistojen hinnoittelusta.

En ota tällä postauksella kantaa muiden tapaan toimia ja hinnoitella omia palvelujaan vaan haluan avoimesti avata, millaista palvelua me tarjoamme ja millä hinnalla.

Eri toimijoiden palveluja voi olla vaikea vertailla keskenään. Palvelukuvaukset voivat olla hyvinkin erilaisia, ja jos alan termistö ei ole asiakkaalle tuttu, jargoni saa vähemmästäkin pään pyörälle.

Siinä missä yksi tarjoaa Facebook-mainontaan apua, toinen kertoo, ettei kirjoita mainostekstejä ollenkaan. Kolmas taas tarjoaa kaiken kattavaa palvelua mutta laskuttaa prosenttiosuuden tulleista kaupoista.

Meillä Sisältömedialla olemme pyrkineet siihen, että palvelumme ovat helppoja ymmärtää ja hinnoittelu on läpinäkyvää.

Läpinäkyvä hinnoittelu auttaa näkemään, mistä oikeasti maksat

Sisällöntuottaminen ei ole ”vain kirjoittamista”

Törmään useasti työssäni siihen, että asiakkailla ei ole tarkkaa käsitystä siitä, kuinka paljon aikaa sisällöntuottaminen vie. Tässä jokin aika sitten eräs yrittäjä kertoi, että hänen ystävänsä kirjoittaa blogitekstit 100 eurolla kappale.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sisällöntuottaminen ei ole pelkkää kirjoittamista. Se on myös taustatyön tekemistä, lähteiden etsintää tai tarkistamista, sen pohtimista, miten tekstistä saadaan lukijoille mielenkiintoinen ja uniikki, tekstin muotoilua, oikolukemista ja hakukoneoptimointia.

Kuka tahansa voi kirjoittaa ”5 vinkkiä, miten markkinoit omaa yritystäsi”, mutta jos vinkit ovat samoja kuin 35 muussa yritysblogissa, teksti ei herätä mielenkiintoa, eikä siten tuo asiakkaita.

Käytämme uuden asiakkaan taustatyöhön keskimäärin 5 tuntia aikaa. Tuona aikana kartoitamme asiakkaan kilpailijat ja muut aiheesta kirjoitetut sisällöt sekä suunnittelemme pitkän tähtäimen sisältöstrategian ja -suunnitelman. Haluamme, että yhteistyön aikana sekä sen jälkeen meidän asiakkaallamme on selkeä käsitys siitä, mitä hänen kannattaa julkaista omassa blogissaan, jotta se kasvattaa yrityksen sisältöarvoa pitkällä aikajänteellä. On tärkeä muistaa, että blogiteksti elää jopa 700 päivää, jolloin yksikin laadukas blogiteksti voi tuoda asiakkaita jopa kahden vuoden ajan.

Useasti teemme taustatyötä tämänkin jälkeen. Kun alamme kirjoittamaan uutta blogitekstiä, käymme läpi, mitä muuta on kirjoitettu, ja etsimme aina sellaisia näkökulmia, joita ei ole vielä nostettu esille.

Olemme sisältötoimisto, joten tuotamme tekstisisältöä asiakkaidemme kanaviin

Sisältötoimistona tuotamme tekstisisältöä asiakkaidemme kanaviin. Kanavia voivat olla yritysblogi, uutiskirjelista tai sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja Instagram. Tarjoamme myös maksullista mainontaa Facebookin ja Instagramin kautta.

Hakukoneoptimointi hoidetaan aina yritysblogin puolelta, maksullista Google-mainontaa emme tällä hetkellä tarjoa.

Pääpainomme on yritysblogin sisällöntuotannossa. Tämä siksi, että laadukkaasta blogitekstistä ammennamme sisältöä niin sosiaaliseen mediaan kuin uutiskirjelistalle. Kierrätämme sisältöä monipuolisesti, jolloin tavoitamme loppuasiakkaat useassa eri kanavassa. Näin asiakas ei maksa meille moninkertaisesti sisällöntuotannosta, vaan yhdellä hinnalla saa kaiken tarvitsemansa sisällön.

Hinnoittelumme on kaksijakoinen. Tietyt palvelut laskutamme kiinteällä kuukausiveloituksella, ja tietyt palvelut menevät tuntihinnoittelulla. Kiinteä kuukausihinta takaa sen, että emme lähde syömään katettasi emmekä voittojasi missään vaiheessa.

Tuntihintaa käytämme silloin, kun palvelun laajuutta on vaikea etukäteen arvioida. Esimerkiksi Facebook-mainontaa teemme hyvin useasti tuntihinnoittelulla. Arvioimme etukäteen keskituntimäärän siitä, kuinka paljon aikaa mainoskampanjan tekeminen vie. Jos olemme antaneet asiakkaalle tietyn tuntimäärän mutta emme pysty tuottamaan mainontaa siinä ajassa, emme kuitenkaan laskuta asiakkaita yli menevistä tunneista.

Mikäli asiakkaan oma toive matkalla muuttuu ja sen takia myös tuntimäärä kasvaa, tällöin olemme ilmoittaneet etukäteen uuden tuntimäärän ja pyytäneet asiakkaalta vahvistusta suuremmalle laskulle.

Paljonko palvelumme maksaa?

Emme ole kaikista halvin mutta emme myöskään kaikista arvokkain sisältötoimisto.

Esimerkiksi 15 IG-julkaisua kuukaudessa on meillä 500 euroa kuukaudessa (alv 0 %). Tiedän, että osa kilpailijoista veloittaa 1–3 IG-viikkojulkaisusta 650 eurosta jopa 1000 euroon kuukaudessa. Meidän etumme on se, että teemme kattavan taustatyön, kartoitamme asiakkaiden toiveet ja tavoitteet ja suunnittelemme sisällöt yhdessä asiakkaan kanssa. Hän tietää, mistä aiheista julkaisemme ja millaisia kuvia käytämme. Työskentelyprosessimme on hiottu tehokkaaksi ja laadukkaaksi. Somesisällössä käytämme joko asiakkaan omia kuvia tai tekijänoikeudesta vapaita kuvapankkikuvia, jotka sopivat asiakkaan tyyliin ja brändiin.

Tämä hinta kuitenkin edellyttää, että asiakkaalla on yritysblogi, jossa julkaistaan sisältöä säännöllisesti – vähintään uusi postaus joka toinen viikko. Mikäli hyödynnämme asiakkaan Youtube-videoita tai muiden tekemiä tutkimuksia sisällön taustana, silloin veloitamme enemmän.

Viikoittaisen blogitekstin kirjoittaminen on hinnaltaan 2000 euroa kuukaudessa (alv 0 %). Kirjoittaminen sisältää tarvittavan taustatyön tekemisen, minimissään 600 sanan blogitekstin kirjoittamisen, hakukoneoptimoinnin, oikoluvun sekä blogitekstin ajastamisen asiakkaan blogiin. Kirjoitamme blogitekstistä aina yhden version, jonka asiakas saa luettavaksi ja kommentoitavaksi. Kommentointikierroksen jälkeen kirjoitamme ja muokkaamme tekstin lopulliseen muotoon ja hakukoneoptimoimme postauksen. Sen jälkeen teksti lähtee oikolukijalle.

Viikkokirjeiden kirjoittaminen on hinnaltaan 1000 euroa kuussa (alv 0 %). Kuukausissa on eri määrä viikkoja, joten välillä ehdimme kirjoittaa 4 ja välillä 5 viikkokirjettä. Viikkokirjeissä on sama periaate kuin blogiteksteissä: kirjoitamme siitä yhden version, jonka lähetämme asiakkaalle luettavaksi ja kommentoitavaksi. Kommentoinnin jälkeen kirjoitamme tekstin lopulliseen muotoon ja lähetämme oikolukijalle. Tämän jälkeen ajastamme tekstin asiakkaan käyttämään autoresponder-ohjelmaan valmiiksi.

Kuten huomaat, palvelumme sisältää paljon muutakin kuin ”vain kirjoittamista”.

läpinäkyvä hinnoittelu

Kannattaako kirjoittaa itse vai ulkoistaa?

Jokainen yrittäjä tekee toki tämän päätöksen itse, mutta otan muutaman eri skenaarion, miten sisällöntuotannon kanssa voi toimia.

Jos sisällön kirjoittaminen ei ole ennestään tuttua, yrittäjä voi joutua kamppailemaan jo senkin asian kanssa, mistä kirjoittaa blogiin. Tähän voi monesti mennä useampikin tunti kuukaudessa. Kirjoittamiseen voi helposti hujahtaa 5–7 tuntia per blogiteksti. Onpa joku yrittäjä minulle joskus sanonut, että yhden blogitekstin kirjoittamiseen menee kokonainen viikko. Hakukoneoptimointi on oikeastaan suht helppoa, kun se yhdistetään kirjoittamiseen. Kokemattomalta hakukoneoptimointi voi kuitenkin viedä muutaman tunnin kuukaudessa.

Jos lasketaan että yrittäjä haluaa tuottaa omaan blogiinsa sisältöä kerran viikossa, tunteja voi mennä helposti 22,5–31,5 tuntia. Jos yrittäjän tuntihinta on 90 euroa (alv 0 %), hän menettää tehokasta laskutettavaa työaikaa 2025–2835 euron verran.

Jos vertaa, että me tuottaisimme tekstit yritysblogiin ja veloittaisimme siitä 2000 euroa kuukaudessa, jo pelkästään vapautuvalla ajalla yrittäjä pystyy maksamaan palkkion. Sanomattakaan siitä, että säännöllinen markkinointi toisi yritykselle lisää uusia asiakkaita tasaisena virtana. Yrittäjän ei tarvitse käyttää enää yhtä paljon aikaa kuukaudessa markkinointiin, vaan aikaa vapautuu esimerkiksi useampiin asiakastapaamisiin.

Entä jos yksi työntekijöistä alkaa tuottamaan sisältöä? Sekin on hyvä vaihtoehto, ja jos sisällön tuottaminen on työntekijälle luontevaa, silloin se voi myös olla kustannustehokasta. Jos työntekijän tuntipalkka lisineen on 28 euroa ja häneltä kuluisi hieman vähemmän aikaa sisällön tuottamiseen, sanotaan 18 tuntia kuukaudessa, kustannus on yritykselle 504 euroa.

Ongelmaksi tämä muodostuu vasta siinä vaiheessa, jos työntekijä ei pysty irrottamaan nykyisestä työstään 15:tä tuntia kuukaudessa sisällöntuottamiseen. 15 tuntia on kuitenkin poissa normaalista työstä eikä kukaan työnantaja mielellään ylityökorvauksia siitä maksa. On myös otettava huomioon, että jos sisällön tuottaminen ei ole työntekijälle luontevaa, aikaa voi mennä paljon enemmänkin.

Yritysblogin ulkoistamisessa onkin siis tärkeää miettiä kokonaisuutta:

Onko mahdollisuutta irrottaa joko yrittäjän omaa tai työntekijän työaikaa laadukkaaseen sisällöntuotantoon?

Markkinointi on aina investointi tulevaisuuteen

Markkinoinnin tehtävänä ei ole tuoda kauppaa välittömästi. Markkinoinnin tehtävänä on esitellä yritys potentiaalisille asiakkaille, herättää potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinto ja houkutella heidät tutustumaan yritykseen paremmin. Kun markkinointi on hoidettu laadukkaasti, varsinainen myynti eli kaupan saanti on helppoa. Meillä on asiakkaita, jotka ovat sanoneet, etteivät he oikeastaan edes myy vaan asiakkaat haluavat ostaa ilman sen kummempia myyntipuheita. Tätähän se markkinointi ja myynti parhaimmillaan on.

Kun ulkoistat sisällöntuotannon Suomen Sisältömedialle, autamme sinua kasvattamaan omaa liiketoimintaasi pitkällä aikajänteellä. Emme sido palvelujemme hintaa sinun liikevaihtoosi vaan annamme sinun pitää voitot sekä katteet itselläsi.

Haluatko jutella lisää? Varaa aika maksuttomaan konsultaatioon tästä. Konsultaation aikana kysyn sinulta kysymyksiä, joiden tavoitteena on kartoittaa sinun toiveesi, tavoitteesi sekä nykytilanteesi. Huomioithan, että maksuton konsultaatio ei sido eikä velvoita sinua mihinkään. Tapaamisen jälkeen, jos olemme molemmat sitä mieltä, että meistä on sinulle apua, teen sinulle tarjouksen palveluistamme. Jos koemme, etteivät meidän palvelumme ole sinulle sopivia, ohjaamme sinua yhteistyökumppaneille tai suosittelemme opiskelemaan sisällöntuotantoa itsenäisesti.

Kirjoittajasta

Tiia Konttinen on intohimoinen sisällöntuottaja, joka janoaa vastausta kysymykseen: "Mikä saa ihmisen toimimaan verkossa?" Tuota kysymystä pohtiessa Tiia on rakentanut viisi menestyvää blogia ja kaksi menestyvää osakeyhtiötä. Asiakkaiden sisältöjä Tiia kirjoittaa yhtä suurella sydämellä kuin omiaan. Illat menevät leppoisasti ruotsalaisia dekkareita lukiessa ja kissaa leikittäessä paperitolloilla.

Scroll to Top