Kuinka nopeasti ulkoistettu markkinointi tuo tuloksia?

Kuinka nopeasti ulkoistettu markkinointi tuo tuloksia?

Kuinka nopeasti ulkoistettu markkinointi tuo tuloksia? Kun maailma digitalisoituu, lähes kaikki voidaan ulkoistaa. ”4 tunnin työviikko” -kirjassa Tim Ferris nostaa esiin esimerkin, jossa jopa henkilökohtaisen elämän ongelmat on mahdollista ulkoistaa. Kirjan henkilö pyytää omaa intialaista assistenttiaan murehtimaan puolestaan 30 minuuttia päivässä. Hän pyrkii ulkoistamaan jopa terapian, mutta se ei onnistu.

Yritysmaailmassa ulkoistaminen ei ole uusi asia. Toimintoja on ulkoistettu kulurakenteen keventämisen vuoksi. Digi- ja sisältömarkkinoinnin lisääntyessä myös näitä palveluja tuottavia yrityksiä on paljon. Niille voi ulkoistaa niin blogitekstien kirjoittamista ja uutiskirjeen lähettämistä kuin Facebook-mainosten tekemistäkin.

Mutta millaisia tuloksia ja kuinka hyviä tuloksia tällainen ulkoistaminen todellisuudessa tuo?

Markkinointiaan ulkoistavilla yrityksillä ja yrittäjillä voi olla hyvinkin epärealistiset ajatukset siitä, kuinka markkinointi toimii. Useasti kun markkinointi ja myynti sekoitetaan toisiinsa. Kyseessä on siis kaksi erilaista toimintoa, jotka kuitenkin tukevat toisiaan.

Kuinka nopeasti ulkoistettu markkinointi tuo tuloksia?

Laadukas markkinointi tuo myyntiä ja laadukas myyntiprosessi saa asiakkaat puhumaan yrityksestä hyvää eteenpäin – eli markkinoimaan.

Ääripäässä voi olla, että yritys odottaa saavansa viikossa blogitekstit, uutiskirjeet ja somejulkaisut seuraavalle puolelle vuodelle. Ja yleensä vielä ilmaiseksi.

Noh, hieman karrikoidusti ainakin.

Laadukas sisällöntuotanto vaatii aikaa

Laadukas sisällöntuotanto vaatii sen, että asiakkaaseen tutustutaan rauhassa. Käytän tässä postauksessa esimerkkinä Yrittäjä Yrjöä, joka on ulkoistamassa sisällöntuotantoa Sisältö Sallille.

Jotta minkäänlaisia tuloksia on realistista odottaa, Sallin on tunnettava sekä Yrjö että hänen asiakkaansa eli tuotteiden tai palvelujen loppukäyttäjät. Tätä varten Salli pyytää Yrjön tapaamiseen, jonka aikana hän haastattelee Yrjöä mahdollisimman kattavasti ja pyrkii saamaan selkeän kuvan Yrjön liiketoiminnasta sekä asiakaskohderyhmästä.

Tämän jälkeen on loogista, että Salli alkaa suunnitella sisällön vuosikelloa, joka auttaa ja helpottaa Sallin omaa sisällöntuotantoa. Kun Salli tietää, milloin Yrjöllä on kampanjat, lomat ja isot tapahtumat, hänen on helppo olla sisällön kanssa apuna markkinoinnissa.

Tämän lisäksi Salli haluaa varmistaa, että hän ymmärtää alaa, jolla Yrjö toimii. Niinpä hän tekee tarvittavan taustatyön, kartoittaa kilpailijat sekä tutkii heidän tapaansa tuottaa sisältöä.

Lue myös tämä: Mistä yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?

Hyvä sisällöntuottaja ei koskaan kopioi tai matki asiakkaansa kilpailijoita vaan pyrkii tuottamaan sisältöä, joka erottaa hänen oman asiakkaansa kilpailijoiden joukosta.

Vasta tämän jälkeen Salli pääsee kirjoittamaan ensimmäisiä tekstiaihioita. Kirjoittamiseen menee useampi tunti, joskus jopa useampi päivä. Salli haluaa jättää tekstin hautumaan ja palaa siihen muutaman päivän kuluttua uusin ideoin.

Kun blogitekstit ovat semi-valmiit, hän lähettää ne Yrjölle luettavaksi ja kommentoitavaksi. Yrjö saa viisi arkipäivää aikaa lukea postaukset läpi ja kertoa oma mielipiteensä niistä.

Kommenttien jälkeen on Sallin vuoro kirjoittaa postaukset loppuun ja lähettää ne oikolukijalle tai oikolukea ne itse. Tähän voi mennä muutama päivä oikolukijan omista aikatauluista riippuen.

Lopulta tekstit ovat valmiita toimitettavaksi Yrjölle, joka voi ajastaa blogitekstit omaan blogiinsa.

Miksi aikaa menee näin kauan?

Tiedän, että joku Yrjön tai Sallin kengissä oleva kauhistuu, kuinka pitkä aika tähän kaikkeen menee. Joku voi jopa sanoa, että pystyy kirjoittamaan blogitekstin kahden päivän sisällä ensimmäisestä tapaamisesta.

Nopeus on useasti valtti, mutta sisällön kohdalla se ei ole kannattavaa.

Kuka tahansa pystyy kirjoittamaan aiheesta kuin aiheesta. Mutta laadukas sisältö – sellainen, joka tuo oikeasti Yrjölle asiakkaita – vaatii enemmän aikaa.

On aivan eri asia julkaista Yrjön blogissa 300 sanan yleinen pintaraapaisuteksti kuin 1800 sanaa sisältävä, kattava katsaus päivänpolttavaan aiheeseen.

Tässäkin tekstissä on jo lähes 500 sanaa, ja olen vasta pääsemässä alkuun.

60 % lukijoista liittyi sähköpostilistalle

Eräs asiakkaamme halusi kirjoittaa itse blogitekstejä yrityksensä blogiin. Opetimme hänelle, millaisia postauksia kannattaa kirjoittaa. Muutaman kuukauden kuluttua hän kertoi, että 60 % yhden blogitekstin lukijoista oli liittynyt hänen sähköpostilistalleen. Tulokset näyttivät, että lukijat olivat viihtyneet tuossa kyseisessä postauksessa 6,5 minuuttia.

Kun otamme huomioon, kuinka nopeatempoista ja lyhytkestoista ihmisten keskittyminen on sosiaalisessa mediassa, se, että asiakkaamme sai lukijansa keskittymään blogitekstiin 6,5 minuutin ajan, oli loistava suoritus.

Lue myös tämä: Sisällöntuotannon ulkoistaminen säästää aikaa ja tehostaa markkinointia

Eikä tämä ole missään nimessä ainutkertainen saavutus. Useat yritysasiakkaamme ovat kertoneet, että lukijat eli potentiaaliset asiakkaat viettävät pidempiä aikoja kotisivuilla, kun blogiin on alettu tuottaa oikeanlaista sisältöä.

300 sanan blogitekstin lukemiseen menee noin 30–45 sekuntia. Kuinka paljon pystyt tuossa ajassa vakuuttamaan lukijoitasi jatkamaan blogin selaamista?

Kuinka paljon pystyt vahvistamaan luottamusta ja rakentamaan uskottavuutta?

Kuinka hyvin pystyt erottautumaan niiden kilpailijoiden joukosta, jotka myös julkaisevat 300 sanan blogitekstejä?

Kuinka nopeasti ulkoistettu markkinointi tuo tuloksia?

Täydellistä vastausta ei ole. Ulkoistettu markkinointi vaatii oman aikansa, tilastonsa ja tavoitteensa. Osa sisällöistä toimii hyvin, osa loistavasti ja osa ei ollenkaan.

Mikään yksittäinen blogiteksti tai uutiskirje ei tuo massiivista tulosta. Kyse on aina kokonaisuudesta. Siitä, että sisältöä tuotetaan säännöllisesti ja ollaan potentiaalisten asiakkaiden saatavilla.

Ammattitaitoinen yhteistyökumppani tietää tämän ja pyrkii tuottamaan tasaista laatua pitkällä aikajänteellä.

Meillä Sisältömedialla sinun yrityksesi hyvinvointi ja kasvu on tärkeä asia. Emme tuota sisältöä vain sisällön vuoksi. Haluamme auttaa sinua kasvamaan ja kehittymään myös tulevaisuudessa.

Lataa maksuton työkirja

Tässä työkirjassa saat helppoja tehtäviä, joiden avulla otat markkinoinnin haltuun johdonmukaisesti.

Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

 

 

 

 

Scroll to Top