Kuinka kirjoittaa massaviesti, joka ei kuulosta massaviestiltä?

Kuinka kirjoittaa massaviesti, joka ei kuulosta massaviestiltä?

Kuinka kirjoittaa massaviesti, joka ei kuulosta massaviestiltä? Digitalisaation myötä yhä useampi yritys on alkanut automatisoida sisältöjään. Chatit, robotit ja tekoäly opetetaan vastaamaan asiakkaille muutaman sanan tai kysymyksen perusteella.

Silloin tällöin törmään myös massaviesteihin, jotka lähetetään esimerkiksi Facebookin Messengerin kautta. Muutama päivä sitten sain tällaisen viestin, ja siitä sainkin idean kirjoittaa tämän artikkelin.

Kuinka kirjoittaa massaviesti, joka ei kuulosta massaviestiltä?

Mistä tiesin, että kyseessä oli massaviesti?

Tervehdys oli ”Moikka!”, eikä sitä ollut yksilöity minulle.

Viestin alussa viitattiin yleisellä tasolla verkkokurssiini, mutta kurssia ei ollut nimetty. Oikeastaan yleisen tason viittaus ei sopinut yhteenkään kurssiini tai valmennukseeni, mutta oletin sen tarkoittavan Bloggaajasta Ammattilaiseksi™ -verkkovalmennustani.

Viestissä kerrottiin myös, että uusi palvelu on suunnattu kuluttajille, mutta omat verkkokurssini on suunnattu pääsääntöisesti yrittäjille tai yrittäjiksi haluaville.

Viestissä oletettiin, että ongelmanani on asiakkaiden saaminen kursseilleni, vaikka minulla on useita kursseja, joissa on 500–1300 opiskelijaa.

Tutkiessani yrityksen tarjoamaa palvelua lisää huomasin useita asioita, jotka ovat ristiriidassa oman liiketoimintani kanssa. Esimerkiksi heidän palvelussaan kurssimateriaali on käytössä vain 6 kuukautta, kun taas itse annan käyttöoikeuden niin pitkäksi aikaa kuin opiskelija vain haluaa.

Tällaiset yleiset bulkkiviestit voivat olla tehokkaita pienellä räätälöinnillä. Pahimmillaan bulkkiviestit kuitenkin kääntävät potentiaaliset asiakkaat pois, sillä viesti ei resonoi riittävän hyvin.

Ongelma bulkkiviesteissä on tosiaan se, että ne lähetetään massana kaikille yrityksen mielestä potentiaalisille asiakkaille. Pienellä taustatyöllä yritys olisi kuitenkin huomannut, ettei heidän palvelunsa sovi minulle, jolloin he eivät olisi edes laittaneet minulle viestiä.

Lue myös tämä: Sisältömarkkinointi ABC: Mitä yrittäjän tulee tietää?

Massalähetys voi sulkea someprofiilin

Sosiaalisen median alustat haluavat kitkeä massaviestintää palvelunsa sisällä. Massaviestien lähettäminen voi siis aiheuttaa pahimmillaan sen, että yrityksen, tai tässä tapauksessa aloittavan yrityksen, someprofiilit suljetaan kokonaan.

Jokainen somealusta on määritellyt, kuinka monta samankaltaista viestiä se antaa lähettää oman alustansa kautta tunnissa tai vuorokaudessa. Jotkut somealustat kiinnittävät huomiota myös siihen, kuinka nopealla aikavälillä viestit lähtevät.

Nämä tiedot ovat yleensä salaisia, jotta käyttäjät eivät pysty hyödyntämään tietoa väärin. Tästä syystä tarkkaa lukua ei voi tietää.

Saadaanko massaviesteillä asiakkaita?

On se mahdollista, mutta tänä päivänä uskon, että aika epätodennäköistä. Massaviesteillä voidaan saada niitä asiakkaita, jotka ovat juuri tekemässä ostopäätöksen, ja massaviesti osuu vain oikeaan aikaan.

Mutta massaviesteillä ei rakenneta kestävää liiketoimintaa ja pitkäaikaisia asiakkuuksia, kun toimitaan verkossa.

Yrittäjien ja aloittavien yrittäjien tulisi muistaa, että massaviestinnän sijaan tärkeämpää on luoda suhteita. Siksi viestien tulisi kuulostaa henkilökohtaisilta ja yksilöllisiltä.

Vaikka henkilökohtaisen viestin kirjoittaminen voi tuntua aikaa vievältä, on täysin mahdollista kirjoittaa bulkkiviesti, joka ei kuulosta sellaiselta.

Kuinka kirjoittaa massaviesti, joka ei kuulosta massaviestiltä?

Viesti on syytä pilkkoa 3 osaan:

  • aloitus
  • varsinainen viesti / asia
  • lopetus.

Aloitus ja lopetus personoidaan, varsinainen viesti voi olla sama kaikille.

Ennen viestin lähetystä on tärkeää, että potentiaaliset asiakasyritykset kartoitetaan ja käydään tutustumassa heidän sivustoihinsa, tuotteisiinsa ja palveluihinsa. Tällä tavalla varmistetaan, että viesti lähtee oikeasti niille, joille myytävästä palvelusta on aidosti hyötyä.

Viestin aloitus personoidaan aina

Puhuttele vastaanottajaa etunimellä. Tämä on vähintä, mitä voit tehdä. Pyri kuulostamaan sen jälkeen huolettomalta, älä myyvältä. Viestin tarkoitus ei ole myydä vaan avata keskustelu.

Tervehdyksen jälkeen voit esimerkiksi ilmaista, että olet ”törmännyt” vastaanottajan sivustoon tai että ”sinulle on suositeltu” sitä ja jäit miettimään, onko vastaanottaja kohdannut tietynlaisia haasteita tai ongelmia.

Haasteet ja ongelmat on tärkeä eritellä. Niitä ei kannata olla kolmea enempää, ja niiden tulisi olla sellaisia, jotka myytävä palvelu lopulta ratkaisee.

Parasta olisi, jos viesti päättyisi tähän. Eli ensimmäisen viestin tarkoituksena olisi vain tiedustella ja avata keskusteluyhteys. Toki loppuun tulisi laittaa lähettäjän yhteystiedot sekä pyyntö vastata yhteydenottoon/viestiin.

Mikäli vastaus tulee, sen jälkeen myytävästä palvelusta kannattaa kertoa lisää.

Varsinainen viesti kiteyttää asian tiiviisti

Varsinainen viesti voi olla yleisemmällä tasolla kirjoitettu, mutta se kannattaa pitää tiiviinä. Viestissä kannattaa pyrkiä välttämään sellaisia tietoja, jotka eivät sovellu osaan vastaanottajista.

Esimerkiksi ”tämän avulla triplaat sivustosi kävijämäärän” ei ole hyvä, koska et voi etukäteen tietää, kuinka paljon sivukävijöitä on jo nyt. Voit joutua tilanteeseen, jossa lupaat liikaa.

Sen sijaan ”jos haluat lisää sivustokävijöitä, tämä todennäköisesti sopii sinulle hyvin” on järkevämpi vaihtoehto. Tekstissä ei luvata liikaa, ja samalla jätetään tilaa keskustelulle.

Viestin tarkoituksena ei siis ole myydä vaan herättää mielenkiinto ja saada potentiaalinen asiakas ottamaan yhteyttä ja jatkamaan keskustelua.

Persoonallinen lopetus

Viestin lopussa kannattaa olla jotain henkilökohtaista. Voit esimerkiksi toivottaa vastaanottajalle hyvää päivänjatkoa lisäämällä hänen etunimensä toivotukseen. Tai esittää kysymyksen, olisiko vastaanottaja valmis jatkamaan keskustelua eteenpäin.

Teksti kannattaa kirjoittaa tekstitiedostoon, josta sitä on helppo muokata vastaanottajan mukaan. Viestistä voi myös kirjoittaa useamman eri version, joissa alku ja loppu on erilainen mutta keskikohta samanlainen.

Tällä tavalla useamman viestin lähettäminen vaikkapa Facebookin Messengerin kautta ei aiheuta hälytystä spämmääjästä.

Click here to subscribe Rekisteriseloste ja tietosuoja

 

Yhteenveto

Massaviestit ovat edelleen tätä päivää, sillä useat yritykset käyttävät niitä. Ne eivät ole parhaita mahdollisia tapoja kommunikoida potentiaalisille asiakkaille. Ensimmäisen viestin tarkoituksena ei ole koskaan myydä mitään. Viestin tarkoituksena on avata keskusteluyhteys potentiaalisen asiakkaan kanssa.

Mikäli vastaanottaja näyttää vihreää valoa ja on avoin keskustelemaan enemmän, tulevissa viesteissä voi alkaa jo siirtyä hieman myynnin puolelle.

Me Suomen Sisältömedialla tuotamme sinulle ja yrityksellesi aidosti asiakasvirtaa kasvattavaa tekstisisältöä. Pidämme huolen siitä, että tekstit on räätälöity juuri sinun loppuasiakastasi silmällä pitäen.

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

Kirjoittajasta

Tiia Konttinen on intohimoinen sisällöntuottaja, joka janoaa vastausta kysymykseen: "Mikä saa ihmisen toimimaan verkossa?" Tuota kysymystä pohtiessa Tiia on rakentanut viisi menestyvää blogia ja kaksi menestyvää osakeyhtiötä. Asiakkaiden sisältöjä Tiia kirjoittaa yhtä suurella sydämellä kuin omiaan. Illat menevät leppoisasti ruotsalaisia dekkareita lukiessa ja kissaa leikittäessä paperitolloilla.

Scroll to Top