5 vinkkiä saada lisää kauppaa Instagramista

5 vinkkiä miten saat lisää kauppaa Instagramista

5 vinkkiä saada lisää kauppaa Instagramista. Kaipaako yrityksesi lisämyyntiä, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle? Onko yritykselläsi Instagram tili, jossa on seuraajia, mutta et tiedä miten tiliä voisi hyödyntää myymiseen? Tai oletko yrittänyt myydä ja markkinoida Instagramin välityksellä tuotteitasi/palveluitasi, mutta et ole saanut tuloksia?

Yrittäjänä oletkin varmasti tietoinen siitä, miten tärkeätä markkinointi eri kanavissa on. Sähköpostimarkkinointi ja yritysblogin välityksellä myyminen on ensisijaisen tärkeätä, mutta tiesitkö, että voit hyödyntää myyntiin myös muita kanavia.

Sosiaalisella medialla yritys saa näkyvyyttä ja tunnettavuutta tuottamalla kanavilleen säännöllisesti sisältöä. Sosiaalista mediaa voi myös hyödyntää myynnin tekemiseen ja tässä postauksessa jaan sinulle 5 vinkkiä mitä voit tehdä, jotta saat myyntiä Instagramin välityksellä.

1| Kauppa ja tuotteiden merkitseminen feed julkaisuihin

Ensimmäisenä sinun kannattaa vaihtaa Instagram tilisi yritystiliksi, jos et vielä sitä ole tehnyt. Sen lisäksi sinun kannattaa asentaa Instagram tilisi yhteyteen kauppa. Kun olet asentanut kaupan, voit merkitä Feed julkaisuihisi kaupan tuotteita.

Tuotetta klikkaamalla asiakas siirtyy suoraan kauppaan, josta hän saa helposti ja vaivattomasti ostettua tuotteen tai palvelun itselleen.

Kauppa ja tuotteiden merkitseminen julkaisuihin madaltaa asiakkaan kynnystä oston tekemiseen sekä tekee ostamisesta helpompaa ja nopeampaa.

Lue myös tämä: Miksi näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää?

2 | Profiilin kuvauksen linkki

Instagramissa sinulla on mahdollista lisätä profiilisi kuvauskenttään yksi linkki. Mieti tarkkaan mikä linkki on sinulle tärkein. Yksi tapa on luoda omalla kotisivulle linkkivinkki -sivu, johon kokoaa kaikki tärkeimmät sivut ja liittää sitten tämän linkkivinkki-sivun linkin Instagram profiilin kuvaukseen.

Näin saat liikennettä kotisivullesi sekä pystyt jakamaan kävijälle enemmän vaihtoehtoja, kuten esim. uusimman blogipostauksen, kuukauden tarjoustuotteen ja viikkokirjeen tilauksen mahdollisuuden.

3 | Myyntikampanjat

Yritykselle välttämätöntä on markkinointisuunnitelman ja eri kanavien julkaisusuunnitelmien tekeminen. Näin myynnistä ja markkinoinnista saadaan järjestelmällisempää ja suunnitelmallisempaa, eikä epämääräistä sinne tänne säntäilyä ja säheltämistä.

Myyntikampanjat tuovat vuoteen rakennetta ja asiakkaankin on helpompi saada käsitys mitä myydään, kun yhtä tuotetta myydään tietyn kampanjan ajan.

Sosiaalisessa mediassa myyntikampanjoiden merkitys kasvaa, sillä yksi yksittäinen Instagram julkaisu näkyy vain pienen hetken ja vain osalle seuraajistasi. Tämän takia myyntikampanjan aikana luodaan useampia julkaisuja, jotta ne tavoittavat asiakkaan tarpeeksi monta kertaa.

Perussääntö myyntiin on nimittäin se, että asiakkaan tulisi nähdä mainoksesi 7 kertaa ennen kuin hän on valmis tekemään ostopäätöksen. Tämä on markkinoinnin Rule of 7.

Lisäksi myyntikampanjan vahvuus nousee esiin sen kestossa. Jos myyntikampanja kestää esimerkiksi 2 viikkoa, asiakkaalla on aikaa nähdä julkaisuja. Kaikki eivät nimittäin käy päivittäin tai edes viikoittain sosiaalisessa mediassa. Jos siis julkaiset vain yhden myyntijulkaisun Instagramissasi, voit olla varma, että se tavoittaa vain murto-osan tilisi seuraajista.

4 | Call To Actionit kuntoon

Mikään myyntikampanja ei tuota tulosta, jos Call To Actionit eli toimintakehotteet eivät ole kunnossa. Panosta laadukkaisiin kehotteisiin. Näitä eivät ole Osta nyt, Tilaa tästä ja Hyödynnä tarjous -tyyliset kehotteet.

Mieti millainen kehoite sinut saa toimimaan ja hyödynnä sitä omassa markkinointiviestinnässäsi. Itse suosin paljon sitä, että pyydän asiakasta laittamaan minulle yksityisviestillä tietyn koodin, jolla hän saa lisätietoa tarjouksesta tai kampanjatuotteesta/-palvelusta. Tämä on boostannut myyntiä yllättävän paljon.

5 | Ota haltuun Instagram kokonaisuutena

Sosiaalisessa mediassa taistelet algoritmia vastaan. Tärkeintä on omalla somekäyttäytymisellä miellyttää algoritmia. Tämä tapahtuu tuottamalla sisältöä Instagramiin säännöllisesti. Alussa tämä tarkoittaa päivittäistä sisällöntuotantoa, jotta algoritmi alkaa toimimaan sinun eduksesi.

Instagramin algoritmi katsoo myös suureksi eduksi sen, miten monipuolisesti käytät eri ominaisuuksia hyödyksesi. Tee tuotteestasi/palvelustasi

  • tutorial video IG TV:seen
  • nosta kampanjatarjous näkyviin reelsien avulla
  • aktivoi ihmisiä lähettämään sinulle DM- eli yksityisviestejä
  • julkaise feed julkaisuja
  • käytä stoorien eli tarinoiden kaikkia ominaisuuksia (kyselyt, visat, laskuri, jne.) hyödyksesi
  • Instagram LIVET taas ovat oiva tapa tuoda yritystäsi lähemmäs asiakkaitasi ja sinulla on mahdollisuus olla suorassa kontaktissa asiakkaisiisi ja vastata heidän kysymyksiinsä.

Minkä vinkin sinä aiot hyödyntää seuraavaksi oman yrityksesi Instagramissa?

Kirjoittajasta

Hanna Prinkkilä luo markkinointiassistentin työssään yrittäjille brändin ilmeeseen sopivaa sosiaalisen median sisältöä. Hänen kädenjälkeään voit nähdä niin Instagramissa, Facebookissa kuin Youtubessakin.

Scroll to Top