4 palvelua jotka yrittäjän kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle

Oletko koskaan yrittäjänä ajatellut, ettei sinulla ole tarpeeksi tunteja vuorokaudessa tehdä niitä asioita joita olisit halunnut, tai joita sinun olisi pitänyt tehdä? Oletko haaveillut että voisit ulkoistaa työsi, eli maksaa palvelusta ammattilaiselle tai tiimille, joka hoitaa hommat puolestasi? On olemassa 4 palvelua jotka yrittäjän kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle. Ehkä ajattelet, “miksi maksaisin työstä jonka voin itse tehdä?”.  Ajattelepa kaikkea sitä, mitä se voisi sinulle mahdollistaa. Lisää vapaa-aikaa ja mahdollisuutta keskittyä tärkeämpiiin asioihin, luottaen että homma hoituu kokeneiden ammattilaisten käsissä kuten pitää.

Palvelujen ulkoistaminen on seuraava askel, jota jokaisen yrittäjän kannattaa harkita. 

Olemme tehneet yhteistyötä monien erilaisten asiakkaiden kanssa. Jokaista heitä on yhdistänyt yksi toive: helpottaa omaa työtaakkaa, jotta aikaa jäisi enemmän yrityksen kasvattamiseen ja omasta elämästä nauttimiseen. Tässä postauksessa käyn läpi 4 erilaista palvelua, jotka yrittäjän kannattaa ulkoistaa ammattilaiselle.

1|  Asiakaspalvelu

Sen sijaan että käyttäisit aikaasi sähköpostin selvittelyyn, voit ulkoistaa sähköpostisi ammattilaiselle, joka vastaa asiakaspalvelusta ja vastailee asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin ja yhteydenottoihin. Jo pelkästään ulkoistamalla sähköpostisi virtuaaliassistentille, voit säästää huomattavasti aikaasi muihin tärkeisiin asioihin. Oman kokemuksemme mukaan, osa asiakkaistamme säästää kuukausitasolla jopa 25 tuntia aikaa asiakaspalvelun ulkoistamisella.

Jos sinä voisit säästää 25 tuntia aikaa kuussa, mihin sen käyttäisit?

Erilaisia verkkovalmennuksia tuottavat yrittäjät tietävät, kuinka paljon aikaa ja vaivaa erilaiset kursseihin liittyvät taustatyöt, kuten valmennukseen lisäykset ja peruutukset, tai vaikkapa asiakkaan tietojen hallinta ja muutokset vaativat.
Entäpä yrityksen taulukot ja tilastot? Voit joko hoitaa tämän kaiken itse, tai palkata itsellesi assarin tekemään tilastoinnin ja myyntivolyymilistaukset puolestasi. Voin luvata että ulkoistamalla säästät kuukausittain useamman tunnin ajastasi.

Lue lisää:  Kolme vinkkiä miksi ulkoistaa asiakaspalvelu

2| Sisällöntuotanto

Olipa kyse blogin tai somen sisällöistä, sisällöntuotanto voi olla hyvin aikaavievää. Koko kuukauden blogi.- tai somepostauksien kirjoitus, riippuen määrästä, saattaa viedä sinulta yhden arkipäivän. Saatat ehkä myös miettiä: Mistä ihmeestä edes kirjoittaisin? Kirjoittajan blokki on erittäin yleistä.
Tiesitkö, että moni menestynyt bloggaaja tai yritys ei välttämättä kirjoita kaikkia bloginsa postauksia tai sosiaalisen median sisältöjään itse. Usean nimekkään bloggaajan ja yrityksen taustalta löytyy oma tiimi, joka kirjoittaa sisällöt heidän puolestaan. Monet yritykset ja vaikuttajat käyttävät niin sanottuja haamukirjoittajia.
Haamukirjoittajat ovat henkilöitä, jotka kirjoittavat esimerkiksi yrityksen nimissä sisältöä blogiin tai someen, mukaillen yrittäjän omaa ääntä ja brändiä. Tällä tavalla sisältö saadaan näyttämään ja kuulostamaan siltä, että sen on yrittäjän itsensä kirjoittamaa.

Moni yritys ja menestyvä vaikuttaja käyttää sisällöntuotantotiimiä apunaan yrityksen blogi- ja somesisältöjen luomisessa. 

Jo haluat taata laadukkaan lopputuloksen, en kuitenkaan suosittele palkkaamaan aivan ketä tahansa tuottamaan sisältöjäsi. Valinnassa kannattaa ottaa huomioon haamukirjoittajan

  • aiempi kokemus sisällöntuotannosta
  • kyky mukailla asiakkaan ääntä
  • aiempi kokemus ja tieto aihealueesta

3| Sosiaalisen median kanavat

Haluatko lisää näkyvyyttä somessa, mutta aikasi ei vain millään riitä yrityksen sometilin hallintaan? Mitä kirjoittaisit? Entäpä kommentointi? Orgaaninen näkyvyys, liikenne ja seuraajien sitouttaminen kun sekin on todella tärkeää algoritmien kannalta. Saatat miettiä, “miten ihmeessä ehdin kaiken tämän, yrityksen pyörittämisen ohella?”
Sosiaalisen median hallinnan ulkoistaminen vapauttaa sinulta aikaa keskittyä olennaiseen. Tässä joitakin tehtäviä, jotka voit ulkoistaa ammattilaiselle:

  • Sosiaalisen median postaukset ja ajastukset
  • Omien postausten kommentointi ja vuorovaikutus
  • Muiden postausten tykkäykset ja kommentointi
  • Seuraajien tervetulotoivotukset
  • Yksityisviestien hallinta
  • Ryhmien moderointi

Lue myös tämä: Miksi näkyvyys sosiaalisessa mediassa on tärkeää? 

4| Lanseerauskampanjat

Valmennusten ja tuotteiden lanseeraus ja myynti vievät aikaa, ja extra kädet ovat silloin kultaakin kalliimmat. Lanseerauksen suunnittelussa ja toteutuksessa joudut miettimään monia asioita. Näitä ovat mm.

  • Mahdolliset webinaarit
  • Myyntisähköpostien kirjoitus
  • Sähköpostikampanjoiden ajastus ja hallinta
  • Facebook-mainokset
  • Myynti- ja kiitos-sivujen teko
  • Liidimagneetin suunnittelu ja toteutus.
  • Konversion seuranta

Sen sijaan, että joutuisit yksin hoitamaan kaiken tarvittavan, voit yrittäjänä ulkoistaa kaiken tämän ammattilaiselle. Etkö ole aivan varma kuinka menestyksekäs lanseeraus tulisi tehdä? Onko kyseessä ensimmäinen kerta, tai toivotko parempia myyntituloksia?

Luottamalla ja ulkoistamalla lanseerauksen ulkopuoliselle henkilölle tai tiimille, säästät aikaasi ja vähennät huomattavasti stressikäyriä. 

Toki voisit tehdä kaiken tämän yksin, ja saada siihen helposti kulumaan useita kymmeniä, ehkäpä jopa satoja tunteja. Lisäksi, joudut pahimmassa tapauksessa käyttämään huomattavasti aikaa erilaisten ohjelmien ja esimerkiksi vaikkapa Facebook mainonnan opetteluun.
Entäpä jos voisitkin saada apua ammattilaisilta, joilta löytyy vankka kokemus lanseerauksista ja niihin tarvittavista työtehtävistä? Ottaisitko avun vastaan?

Yhteenveto

Ulkoistamalla nämä 4 palvelua, ja valitsemalla asiantuntevan henkilön tai tiimin hoitamaan kyseisiä tehtäviä annat itsellesi mahdollisuuden hengähtää. Samalla saat yrittäjänä enemmän aikaan ja voit keskittyä yrityksen kannalta tärkeisiin tehtäviin, kuten strategiasuunnitteluun tai uusien tuotteiden ja palvelujen ideoimiseen. Lisäkäsien avulla, sinun on mahdollista kasvattaa tuloksia ja yritystäsi huomattavasti nopeammin.
Minkä näistä palveluista sinä haluaisit ulkoistaa? Etsitkö osaavaa tiimiä joka ottaisi tehtävävastuun ja toteutuksen harteiltasi?

Jutellaanko lisää? Varaa aika maksuttomaan 45 min kartoitukseen.

Kirjoittajasta

Lotte Niemi on rautainen asiakaspalvelun ammattilainen sekä luova sisällöntuottaja. Hän vastaa asiakaspalvelusta, laskutuksesta ja administraatiopuolen tehtävistä. Lisäksi voit nähdä Loten kädenjälkeä useiden asiakkaidemme Instagram- ja Facebook- tileillä. Työajan ulkopuolella saatat löytää Loten kuopsuttamassa oman puutarhan kasvimaata

Scroll to Top